Wat zouden jullie doen? (echo)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Wat zouden jullie doen? (echo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:52

Beste bokkers,

Even kort paspoortje van mijn merrie:
Naam: Kyara (officieel Charlotte)
Ras: NMPRS
stokmaat: 74 cm
Kleur: vos bont
Leeftijd: 8 jaar

Mijn mini merrie loopt sinds voorjaar 2012 samen met mijn mini hengstje.
Nu is zij in die week uit de hand gedekt maar ook gewoon in de wei (in de kudde).
Ik helemaal uitgerekend, ze zou dan 8 mei uitgerekend zijn.
Nu merkte ik half augustus dat ze toch weer hengstig werd en mijn hengstje haar meerdere malen gedekt heeft die week.

Nu twijfel ik een beetje of ze wel echt drachtig is.
Er werd mijn als tip gegeven om bij haar dan een echo te laten doen (omdat ze zo klein is)
Ze moet dan geschoren worden (dit is ze al sinds vorige week door omstandigheden) dat is dus geen probleem.

Mijn hengstje is sinds zaterdag verkocht maar blijft nog een aantal weken bij mij. Mocht ze niet drachtig zijn zou ik haar graag alsnog door dat zelfde hengstje willen laten dekken. (dit speelt dus zeker mee)

Maar wat denken jullie of zouden jullie doen als je in mijn schoenen zou staan?
Zou het zin hebben om een echo te laten doen?
Wie heeft dit wel eens gedaan en kunnen ze het echt met 100% zekerheid zeggen of ze wel of niet drachtig is?
Kunnen ze op zo'n echo ook ongeveer zien (mocht ze drachtig zijn) hoever ze ongeveer is?
En hoeveel kost het om een echo te laten doen?

Sorry voor de vele vragen :+
Ik hoop dat iemand mij de gouden tips kan geven!

Mvg Bianca

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:53

gewoon echo laten maken.. en dan mogelijk snel over gaan tot actie dat het dan wel mag lukken.
Afwachten heeft geen zin als je het echt graag wilt. (tenzij ze al drachtig is)

Sammie

Re: Wat zouden jullie doen? (echo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:04

Hmm als ze aankomend mei zou moeten bevallen dan moet ze tonnetje rond zijn en je zou het veulen al moeten zien en zeker kunnen voelen. Dan zou ze nog een maand moeten. Zie je iets aan de uiers (bij voorkeur ’s ochtends) ? Of is het een maiden merrie?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:20

F-AM -> KS

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:35

Bedankt voor de reaties!

Sammie: echt tonnetje rond is ze niet ze is nu mooi op conditie. Zal vanavond even een foto plaatsen van hoe ze deze week is. Wat bedoel je met een maiden merrie? :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:44

Is dit haar eerste veulen (als ze drachtig is)? Die hebben nl. vaak strakke uiers, dus dan helpt die tip eigenlijk niet of veel minder :) Terwijl bij merries die eerder veulens hebben gehad uiers eerder vol raken (al dan niet met oedeem (vocht)– dat trekt door beweging van de dag weg – daarom kun je beter ’s ochtends als ze van stal af komen even kijken).

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:00

Sammie: volgens de vorige eigenaar heeft ze 1x eerder een veulen gehad maar dat is al 4 jaar geleden geloof ik.
Zal morgenochtend eens kijken maar tot nu toe als ik keek/voelde waren haar uiers nog niks gevuld..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:05

Sammie:Kyara loopt 24/7 buiten, nu even apart in een kleiner stukje weide (is alleen nog maar zand) met schuilstalletje op haar formaat haha.
Haar uier was niks anders als dat het 's middags is.

Na alle tips en adviezen heb ik besloten een echo te laten maken, ook al is het maar voor de zekerheid.
Zojuist de Uithof gebeld en ik heb een afspraak staan voor volgende week donderdag om 14.00 uur. (i.v.m vriend die moet vrij vragen, anders had ik het uiteraard eerder gedaan..)
Daarna zal ik jullie uiteraard op de hoogte brengen!

Hierbij foto's van vandaag:
Links
Afbeelding
van achteraf
Afbeelding
rechts
Afbeelding
van bovenaf
Afbeelding
Haar uier vanmiddag
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:14

Wel ik zou zeggen dat ze leeg is gebaseerd op deze foto’s. :(:)

Succes met de echo! Ben benieuwd!

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:15

ziet er zo uit of er niets in zit idd. ze is wel heel slank, ook als ze pas in augustus gedekt zou zijn dan had je toch al wel een ronding moeten zien

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:17

zo'n vermoeden heb ik helaas ook maar hoop zo van niet.. :(

Dankje, ik zal het hier direct laten weten donderdag!

chantal_bel: bedankt voor je reactie.. klopt, nou is Kyara ook wel graadmager hier gekomen, ze is echt heel mooi opgeknapt dus daar ben ik al wel heel blij om.

Mocht ze daadwerkelijk ''leeg'' zijn dan proberen we het gewoon weer opnieuw :)
Had zo gehoopt op een veulentje! Maar eerst donderdag maar eens afwachten....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:09

die lijkt echt leeg idd. fijn dat je toch die echo doet. wat dat kost moet je je da vragen. misschien kan je je hengstje nog een keer laten dekken als ze ei heeft... als dat mag van nieuwe eigenaren.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:13

Michelle: bedankt voor je reactie ;) Ik wil gewoon zekerheid dus laat inderdaad een echo doen, a.s. donderdagmiddag staat de afspraak dus ben erg benieuwd!
Mogli blijft nog enkele weken bij mij omdat de nieuwe eigenaar geopereerd is, zij weet ervan ;) Mocht Kyara dus inderdaad leeg zijn (wat ik eigenlijk niet hoop maar wel denk..) dan zal zij nogmaals gedekt worden, ik laat de da dan even kijken hoever ze in haar cyclus zit i.v.m volgende hengstigheid.
Alhoewel ik haar al hele lange tijd niet meer hengstig heb gezien (augustus voor het laatst)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:36

ze is in aug voor t laatst hengstig geweest? hmm. dan is veulen wel erg klein en had ik meer zucht verwacht in de uier.

doe me een lol en ga niet te veel aan de uiers zitten. dan stimuleer je misschien eventuele melkaanmaak en kan je dus niet meer goed zien wat ze zelf doet, of wat jij doet. (door te stimuleren)

ik wens je succes donderdag!!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:39

Ja augustus, half augustus was ze best hengstig en heeft Mogli haar nogmaals gedekt.. (gewoon in de groep)
Veel aan haar uiers zitten doe ik ook niet, alleen toen hier gevraagd werd hoe ze waren even gevoeld en foto gemaakt, verder alleen gekeken (dmv foto want anders moet ik plat op de grond gaan liggen om te kijken :+ )

Dankjewel ;)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 08:39

Nou gister was het dan zover, de echo.. het werd uiteindelijk gewoon opvoelen ;)
Ik had het niet verwacht maar Kyara bleef echt super netjes stilstaan en heeft zich super gedragen!!

Ze is helaas niet drachtig maar nu wel goed hengstig, we gaan samen met de uithof met haar aan de gang.
Het schema voor nu is:
vandaag schouwen --> hengstig genoeg en ze laat de hengst toe --> dekken
morgen niks
zondag schouwen --> hengstig genoeg en laat de hengst toe --> dekken --> medicijn geven
maandag niks
dinsdag schouwen --> hengstig genoeg en laat de hengst toe --> dekken
hierna mag ze niet meer bij de hengst
Bij alle keren als ze niet hengstig genoeg is mag ze niet gedekt worden.
Na de laatste keer dekken (dus bijvoorbeeld vandaag wel dekken en zondag laat ze niet meer toe) over 14/15 dagen een nieuwe afspraak om te kijken of de dekking gelukt is :)

Helaas dit jaar dus geen veulentje.. maar ik heb er de volle vertrouwen in dat het voor volgend jaar goed komt. En dan verwacht ik volgend jaar 2 veulens :D
Niet alleen van Kyara maar ook van mijn schwarzwalder fuchs merrie ;) Kunnen ze samen spelen!