Hoe kan je een shetlander veilig vervoeren in een trailer? hij mag niet vast staan toch voor kans op ophanging? Maar als hij los staat is dat dan niet gevaarlijk? hoe doe je dit het veiligst?
friesiszwart
Ik zet me shet aan de voorstang vast aan 1 kant.. en dan hang ik ook een hooinet aan de voorstang. Dan is de kans het kleinste dat ze onder de stang door kruipt en kan ze zelf prima bewegen hoe ze het fijnste staat..
In een gehuurde trailer zetten we de shet niet vast, maar doen we het zeil dicht. Zodra we een trailer gekocht hebben passen we deze aan (de bedoeling is een 1½-paards trailer) zodat er een tussenschot op shethoogte is met bijpassende voor en achterstangen, bevestigingshaken etc. Vast zetten is eigenlijk het veiligst maar alleen als het op shetlanderhoogte gebeurt.
Het gaat bij ons trouwens om twee shetlanders die uitgroeien tot zo'n 80cm (nu nog jaarlingen).
Ik haal altijd beide stangen uit de trailer en zet hem dan aan twee kanten vast. Gaat prima!
Mindypony
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 20:32
Maar doen jullie ook nog een deken om of bandages voor bescherming? Die vrouw van de trailertaxi wil hem gewoon los erin zetten,omdat ze zich kunnen ophangen anders.
Hier krijgen ze geen bescherming om, zeker niet als ze het niet gewend zijn. Deken afhankelijk van wat ze normaal op hebben en hoe het weer is. Staan ze normal zonder ook gewoon zonder, staan ze met gaan ze met de trailer op. Ik wil ze alleen op de terugweg van wedstrijd soms met een zweetdeken op de trailer hebben als ze nat zijn als uitzondering op 'wat ze normaal al wel of niet op hebben.
Zoals hier, beide zonder bescherming, schimmel zonder deken, palomino met deken.
Mindypony
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 21:05
netjes hoor.
Maar als mijn shet erin staat in zo'n kale trailer,valt hij dan niet van links naar rechts? of valt hij mischien om in bv een bocht? Wat kan ik doen om dat bv te voorkomen? vind het doodeng.
Wat wil je er tegen doen? Dat kan je alleen voorkomen als je er een schot en stangen op maat in laat plaatsen.
Of een pony trailer regelen. Of gewoon los er in en je niet te druk maken (halster wel om houden en zijltje dicht!).
Gytrash24
Geplaatst: 08-04-13 21:09
Paarden zijn vast te been daarom heb je ook midden stuk meestal in trailers. Kunnen ze leunen mocht het echt scherp zijn. Zelf nooit problemen gehad. Cupido staat altijd 2zijdig vast heb ik verder nooit bandages of wat dan maar op. En nooit wat mee gehad. Wel zet ik de lijnen vrij kort zelf ben ik ook bang voor ophangen. Maar heb ze liever wel vast want stel dat het wel onrustig is in de trailer dan kan die als hij los is naar achter en voren gaan of naar het stuk waar hij niet hoort te staan en verkeerd om gaan. Wie weet. Zelf hebben wij overigens wel een stang op maat laag zitten. Wat mij weer rust geeft.
Eline91
Geplaatst: 08-04-13 21:10
Onze mini shet (90cm) staat ofwel in een aangepaste trailer met lage borststang, ofwel vervoeren we hem achterwaarts. Dan zetten we hem aan beide kanten vast aan de achterstang. Voorwaarts zonder stang was geen oplossing, want we kunnen hem niet kort genoeg vastzetten doordat de haken te hoog hangen, dan probeert hij zich te draaien en geraakt hij vast in het stukje voor het tussenschot, en ik heb schrik dat hij zich ophangt in zijn touw.
De welsh A pony kan bij een gewone trailer ook onder de stang door, maar hij is 1m20 dus kunnen we hem wel veilig vastzetten voorwaarts, zonder stang dan.
Bij ons worden ze altijd in een tweepaardstrailer met tussenschot vervoerd, zodat ze aan beide kanten 'steun' kunnen zoeken en niet zo heen en weer kunnen vallen. De trailer die we liefst van al gebruiken is een kleine tweepaardstrailer, met ongeveer 70 cm ruimte per paard, en een vast tussenschot. De borststang kan helemaal in hoogte worden aangepast, ook voor mini's.
Mindypony
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 21:14
het lijkt mij idd ook wel veiliger met tussenschot,dan heeft hij idd wat meer steun,ik ben afhankelijk van de trailertaxi dus hoop dat het zo wel kan