Merrie met veulen, drachtig of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeth

Merrie met veulen, drachtig of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:11

Op de stal waar mijn verzorgpony staat, loopt een Shetlander merrie.
Ze heeft op dit moment er nog een merrieveulen bij lopen van bijna 9 maanden oud (geboren 10 Juli 2012).

Het veulen loopt nog steeds bij de moeder en is nog niet afgespeend. Toen het veulen ong. 1 maand oud was is er een hengst gekomen die toen af en toe bij de merrie werd gelaten. We weten niet zeker of ze nu wel of niet drachtig is, omdat we niet gezien hebben of hij deze merrie gedekt heeft. De hengst heeft er ongeveer 2 weken gestaan. De hengst is er ongeveer van 5 aug. t/m 29 aug. geweest (deze datum is heel RUIM genomen omdat we het niet zeker weten). Als ze gedekt zou zijn, zou dat dus in deze tijd gebeurt zijn. We weten helaas geen precieze datums van wanneer tot wanneer de hengst geweest is, of wanneer ze gedekt zou kunnen zijn.

Wat ons opvalt bij deze merrie ;

De merrie is een poos heel erg mager geweest (de oorzaak weten we niet), maar word nu weer wat dikker. Dit is alleen bij haar buik, je voelt nog steeds de ribben en bij haar kont en hals is alles nog even mager. Ze wil ook niet graag meer draven of galoperen, dit doet ze nu alleen nog maar op zachte ondergrond en dan nog met veel moeite terwijl ze dit normaal heel makkelijk en overal doet. Haar uiers zijn nog steeds heel erg vol, en het lijkt ook net of deze steeds voller worden (het veulen drinkt nog steeds). Toen we vandaag gingen wandelen met haar, wou ze ook opeens gaan liggen midden op een pad (dit heeft ze nog NOOIT gedaan! ).

Wat zijn dus de kenmerken van een drachtige merrie waar nog een veulen bijloopt, en zouden de door ons opvallende dingen ook kenmerken van een dracht kunnen zijn of niet? Heeft er iemand ook ervaring met een drachtige merrie terwijl er nog een veulen bij liep ?

De verzorger van de merrie ( en een goede vriend van mij) heeft al gemaild en gebeld met de DA, maar toch wilde ik hier op Bokt nog vragen om kenmerken, adviezen en ervaringen.
Ook willen wij de DA laten komen/naar de DA toe gaan om haar te laten opvoelen of te laten scannen, maar dit moeten we met de boer bespreken en zelf betalen waarschijnlijk, dus dat is nog even afwachten...

Als we uitgaan van 343 dagen dracht, en dat is berekend op de datum dat de hengst kwam en wegging, dan zou het veulen worden verwacht (als ze echt drachtig is) tussen :

14 juli 2013 t/m 7 augustus 2013.

Klopt dit ook ? Ik heb zelf namelijk niet zo heel goed in het geboortedatum berekenen :o

Alvast bedankt allemaal :)

matasja

Re: Merrie met veulen, drachtig of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:20

zou eerst maar eens het eerste veulen laten afspenen, als ze drachtig is dan heeft ze haar energie hard nodig...
het is goed mogelijk dat ze in de tijd met de hengst gedekt is, qua geboortedatum zit je goed dus even afwachten :D

Keeth

Re: Merrie met veulen, drachtig of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:43

Ik kan er helaas niks over zeggen of het veulen afgespeend word of niet, het zijn en blijven de pony en veulen van de boer. Maar we zaten er ook al aan te denken om aan de boer te vragen of het veulen samen met een shet ruin in de noodstal kunnen staan alleen is deze niet echt ideaal. Het andere stalletje is helaas in gebruik door de schapen met hun lammers, daar kunnen ze dus niet staan, anders was ze waarschijnlijk al wel afgespeend denk ik. De andere paarden staan in een paddock met ruim afdak, alleen kunnen we daar helaas geen stuk afscheiden zodat ze apart staan... -___-