Shetlander longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romyxmax

Shetlander longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:47

Ik longeer Maxje sindskort wat vaker,wat steed beter gaat, alleen ik ben mn longeerzweep kwijt :Y)
Hij loopt nog met bijzet, zodat ie wat beter door loopt (anders staat ie om de 10 sec stil),maar hoe kan ik hem beter door laten lopen? en wat verder van me af zou ook wel fijn zijn, maar ik denk dat een longeerzweep handig is daar voor :) iemand tips of verbeter punten?

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:10

Ik vind dat hij wel iets te diep loopt, ik zou hem niet meer longeren met bijzet maar werken aan het stilstaan. Misschien zou je hem wat beter aan de hulpen kunnen zetten, bijvoorbeeld eerst zeggen 'draf' gaat hij niet nog een keer 'draf' gaat hij nog niet tikje met de zweep en 'draf' nog niet iets harder tikje met de zweep en 'draf' en zo steeds meer opbouwen. Uiteindelijk gaat hij dan al als je draf zegt. En dan ook veel overgangen doen zodat hij gefocussed blijft op jou. Je zou hem ook kunnen longeren met een dubbele longe, daarmee kan je bijvoorbeeld iets stelling vragen en hem van je afsturen als hij te dichtbij loopt. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:13

Ik zal even een mod tippen, want volgens mij staat dit topic hier verkeerd ;)

wat een leuk, lief en klein propje is het zeg!
Je problemen komen idd met name omdat je geen (longeer)zweep hebt/gebruikt. Je hoort hem eigenlijk op te sluiten tussen je hand waarmee je longeert, je lichaam en je longeerzweep. Dan vorm je een driehoek zeg maar. Je lichaamshouding en positie (bij z'n schouder/hoofd, ter hoogte van z'n middel of ter hoogte van z'n achterhand) + je longeerzweep (opsluiten en wijzen naar achterhand) dienen er samen voor te zorgen dat hij én actief blijft doorlopen, en niet naar binnen valt.

Als jij wat meer ter hoogte van z'n hoofd/schouder gaat staan, dan rem je hem als het ware vanzelf al wat af, let daar dus op dat je juist niet zo gaat staan als hij al wat minder actief/sloompjes is. Sta je ter hoogte van z'n middel, dan sta je 'neutraal'. Sta je wat meer richting achterhand, dan is dat een drijvende, activerende houding.

Overigens gebruik ik persoonlijk liever een fijne menzweep met lange slag voor het longeren, dan een echte longeerzweep. Meeste longeerzwepen liggen namelijk érg zwaar in de hand, en aangezien ik toch men (en fijne, relatief dure lichtgewicht menzwepen heb) gebruik ik die meestal voor het longeren.

Wel vind ik het jammer dat je hem dan maar zo opknupt met een bijzet. Er is niets mis met (af en toe) gebruik van hulpteugels bij het longeren, indien dit goed en kundig wordt gebruikt. Ik kan het niet zo duidelijk op het filmpje zien, maar de bijzets ogen erg strak te zitten. Daarnaast doet het je pony ábsoluut geen goed. Dat hij daardoor actiever zou lopen en meer door zou lopen, is klinklare onzin. Dat los je niet op deze manier op.
Enige wat die bijzets op dit moment met je pony doen, is meer negatief dan positief. Hij loopt met z'n hoofd gigantisch in de krul, bijna kin op de borst, een 'valse krul', loopt niet lekker over de rug, en duikelt erg op z'n voorhand. Eigenlijk wil je juist niet dat je pony zo loopt.

Lekker die bijzets er af laten zou ik zeggen, toch maar eens je longeerzweep opduiken (of er eentje aanschaffen) en je ondertussen misschien wat meer verdiepen in het longeren. Wie weet wel een lesje longeren? Kan heel leerzaam zijn. Longeren (ook aan de enkele lijn) is meer dan paard aan een lange lijn knuppen en rondslingeren :j

Nelson17 schreef:
Ik vind dat hij wel iets te diep loopt, ik zou hem niet meer longeren met bijzet maar werken aan het stilstaan. Misschien zou je hem wat beter aan de hulpen kunnen zetten, bijvoorbeeld eerst zeggen 'draf' gaat hij niet nog een keer 'draf' gaat hij nog niet tikje met de zweep en 'draf' nog niet iets harder tikje met de zweep en 'draf' en zo steeds meer opbouwen. Uiteindelijk gaat hij dan al als je draf zegt. En dan ook veel overgangen doen zodat hij gefocussed blijft op jou. Je zou hem ook kunnen longeren met een dubbele longe, daarmee kan je bijvoorbeeld iets stelling vragen en hem van je afsturen als hij te dichtbij loopt. :)

Ik zou TS eigenlijk niet adviseren op dit moment om met dubbele longe te beginnen, aangezien wel duidelijk op het filmpje is te zien (ongeacht wat de pony precies doet en hoe hij loopt) dat TS het longeren aan de enkele longe eigenlijk zelf ook niet zo goed onder de knie heeft. Het longeren met dubbele longe vergt ook de nodige kennis en ervaring. Misschien kent TS iemand die daar veel ervaring mee heeft, of kan ze eens een les/cursus longeren volgen?
Heb hier ook wel vaker meiden over de vloer gehad die met 1 van mijn pony's hebben geoefend met het longeren aan de dubbele longe.

Vwb. stemhulpen, ik zou niet heel vaak je stemcommando herhalen en steeds een 'tikje' geven, uiteindelijk is de kans dan groot dat je je pony vervolgens dood voor je stem en je zweephulpen maakt. Niet actief doorstappen/draven/galloperen? Dan bijv. commando 'doorrrr!' of 'vooorrrwaarts!'. Geen reactie? meteen ferme tik. Niet heel hard, maar ook niet een 'tikje'. steeds maar herhalen en bijtikken en dat je weer 2 á 3 rondjes verder bent voordat pony reageert, is nl. ook niet helemaal wenselijk.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-04-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:14

Dit is geen bijzet, maar een soort van slof teugel en dwang middel wat je eraan hebt hangen!! Ga in godsnaam les nemen!!
Pony loopt ver achter de loodlijn en kan geen kant op met zijn hoofd!
Met een bijzet heb je sowieso een zadel of longeer singel nodig!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 05-04-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:17

Oei, ik vind die bijzet er ook niet prettig uitzien. Waarom in hemelsnaam??? Zo kan hij toch helemaal niet actief lopen?

aerdenhout1

Re: Shetlander longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:18

Nogmaals dit is GEEN bijzet!!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:20

Filmpje even wat groter gezet; 't is idd meer een dwangmiddel. Pony totaal niet actief, dus dat de 'bijzet' bij zou dragen aan z'n activiteit in z'n lopen, is echt onzin.
Zo help je hem juist de vernieling in. Pony kán idd op deze manier ook niet actief lopen. Hij gaat zelfs onregelmatig en onzuiver in de tact lopen......

@ Aerdenhout: ik weet hoe een bijzet eruit ziet en wat het doet, maar kan op het filmpje niet goed zien hoe TS het precies bevestigd heeft? Niet dat ik twijfel aan je oordeel, maar kan jij me uitleggen wat jij ziet, hoe ze 'm vast heeft gemaakt?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-04-13 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:20

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals dit is GEEN bijzet!!!!

ja, ja rustig we weten het nu wel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:22

Antwoord op je vraag uit de OP, bijzet veel losser. En ik betwijfel of dit wel de juiste bijzet is, want voor zover ik het op 't filmpje kan zien, krijgt hij steeds (bij iedere pas) nog eens een extra ruk in z'n mond. Wat is het doel van de bijzet eigenlijk? Ja edit; eigenlijk 'bijzet' AF doen!
Laatst bijgewerkt door Locanda op 05-04-13 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Ynepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:23

:( Van zo'n filmpje word ik niet echt vrolijk.Ga pas iets met je doen als je fatsoenlijk materiaal hebt;een goede longeerlijn en zweep.En waarom in hemelsnaam bijzet...als je nog niet zo lang longeert?En waar zit die bijzet eigenlijk aan vast...ik heb het filmpje een paar keer gekeken,maar kan echt niet ontdekken hoe en wat die pony zo in de krul wordt gedwongen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:26

JoyCiej007 schreef:
Filmpje even wat groter gezet; 't is idd meer een dwangmiddel. Pony totaal niet actief, dus dat de 'bijzet' bij zou dragen aan z'n activiteit in z'n lopen, is echt onzin.
Zo help je hem juist de vernieling in. Pony kán idd op deze manier ook niet actief lopen. Hij gaat zelfs onregelmatig en onzuiver in de tact lopen......

@ Aerdenhout: ik weet hoe een bijzet eruit ziet en wat het doet, maar kan op het filmpje niet goed zien hoe TS het precies bevestigd heeft? Niet dat ik twijfel aan je oordeel, maar kan jij me uitleggen wat jij ziet, hoe ze 'm vast heeft gemaakt?

Als ik dit wist, maar ik denk eigenlijk dat het het touwtje van Lammert Haanstra is wat op een heel verkeerde manier word gebruikt! Het touw om de hals zie je niet door de manen, dus TS laat eens weten hoe je deze pony "bijzet"??

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:29

Bijgezet hebt, want mag hopen dat dit verleden tijd is, i.p.v. tegenwoordige tijd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:32

Ik ook eigenlijk! Sorrie TS, maar je moet echt hulp zoeken voor het longeren, dit is niet de juiste manier.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:39

De manier hoe je pony nu loopt is niet echt gewenst het is heel erg achter de loodlijn, misschien zijn wat longeerlessen geen overbodige luxe, want zoals je op deze manier longeer doe je meer kwaad dan goed.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:54

Oei... dit ziet er niet zo fijn uit. Echt blij kan ik niet worden van de zogenaamde "bijzet". Je geeft aan dat je pony beter door moet lopen. Dit los je alleen niet op met het opknopen van je pony. Je pony loopt nu in een ongezonde houding. Wat is je doel om hem zo diep te laten lopen? Voor het mooie? Het ziet er namelijk niet mooi uit ;) Laten doorlopen is geen doel wat je met een bijzet kunt bereiken.

Ik zal proberen wat praktische tips te geven die je hopelijk wat kunnen helpen.

Wat me allereerst opvalt is je houding bij het longeren. Je hebt een vrij passieve houding. Je kijkt voornamelijk naar het hoofd van je pony, wat er juist voor zorgt dat je hem afremt. Probeer je meer op de achterhand te focussen als je juist meer tempo wilt en zelf actief te zijn. Je loopt zelf wel goed mee, maar het mag wat actiever. Goed rechtop blijven en grote bewegingen gebruiken. Met grote bewegingen kun je hem ook wat meer door laten lopen en op afstand houden. Kleine rustige bewegingen doet een paard langzamer laten lopen, grote actievere bewegingen maken ook een paard actiever.

1. wanneer je je pony langzamer wilt laten lopen, adem je uit, doe je je handen wat dichter bij elkaar en wiebel je ze in kleine bewegingen langs elkaar op en neer. Als je rechterhand omhoog gaat, gaat je linkerhand naar beneden. Daarnaast gebruik je ook je stem erbij. Wanneer je een paard rustiger wilt laten lopen, is je stemgebruik ook rustig. Dus: "hoooo, ruuuustig staaaap" bijv. Je stem wordt dan ook wat lager. Je kunt je voorstellen als ik tegen jou met een hoge en snelle stem zeg: wordt eens rustig wordt eens rustig! dat jij daar ook niet bepaald rustiger van wordt. Als ik tegen jou zeg met een wat lagere stem: "hooo rustig aan" dan geeft jouw dat vaak ook een rustiger gevoel. Bij paarden werkt dit ook zo.

2. wanneer je je pony daarentegen meer door wilt laten lopen, doe je juist het tegenover gestelde. Je neemt een teug lucht (adem in), je maakt je groot en je opent je houding. Je kijkt naar de richting waar je het paard heen wil hebben en wijst met de hand waarin je de longeerlijn hebt liggen naar de richting waarin je het paard wil hebben. Stel dat je paard op de rechterhand loopt, dan adem je in, je maakt je groot, je opent je houding, kijkt naar rechts en wijst met je rechterhand naar rechts (grote beweging). Met de andere hand (waarin je de zweep hebt) drijf je en je geeft het stemcommando. Dit stemcommando mag je best met een wat hogere stem geven, dat klinkt actiever. Ik zeg zelf vaak: "-naam van het paard- LET OP!" het paard weet dan dat er iets gaat komen. Vervolgens geef ik het commando: "drrrrraf!" Zorg ervoor dat je zelf goed rechtop blijft staan en een open houding blijft hebben. Om het paard actief te houden mag je ook best actief blijven met je stem (prrrrt tjoep tjoep tjoep hup hup! :D ) Als het paard eenmaal in draf is, maak je ook grote bewegingen om hem voorwaarts te houden. Daar je bij het stappen nog kleine op en neer bewegende bewegingen maakte met je handen, mag je nu je handen breder uit elkaar doen en grotere op en neer bewegende bewegingen maken (niet TE natuurlijk ;) )

Ik zou je ten tweede willen aanraden om veel af te wisselen tussen stap en draf. Paar pasjes draf, paar pasjes stap, paar pasjes draf, paar pasjes draf, enz. Dit zorgt ervoor dat je paard goed op moet blijven letten. EN.... let op je houding dus! Grote open houding is sneller, kleine gesloten houding is langzamer.
Maak met je drijvende en sturende hand een pizzapuntje waar je paard tussen zit (zweep richting de kont, sturende hand richting de neus. Zelf sta je op het puntje van de pizza).
Vergeet natuurlijk ook niet te belonen wanneer je paard goed reageert. Probeer hem in alles voor te zijn (laten stappen voordat je paard zelf in stap gaat, laten draven voordat je paard zelf in draf gaat).

Succes! Als je in de buurt woont mag je ook hier wel eens komen oefenen hoor, dan wil ik je helpen.

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:35

Ik zal er zo een filmpje bijzetten waar hij met veel minder druk loopt,maar daar stopt ie om de 10 en begint ie met stijgeren

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:38

Ingrid_92 schreef:
Oei... dit ziet er niet zo fijn uit. Echt blij kan ik niet worden van de zogenaamde "bijzet". Je geeft aan dat je pony beter door moet lopen. Dit los je alleen niet op met het opknopen van je pony. Je pony loopt nu in een ongezonde houding. Wat is je doel om hem zo diep te laten lopen? Voor het mooie? Het ziet er namelijk niet mooi uit ;) Laten doorlopen is geen doel wat je met een bijzet kunt bereiken.

Ik zal proberen wat praktische tips te geven die je hopelijk wat kunnen helpen.

Wat me allereerst opvalt is je houding bij het longeren. Je hebt een vrij passieve houding. Je kijkt voornamelijk naar het hoofd van je pony, wat er juist voor zorgt dat je hem afremt. Probeer je meer op de achterhand te focussen als je juist meer tempo wilt en zelf actief te zijn. Je loopt zelf wel goed mee, maar het mag wat actiever. Goed rechtop blijven en grote bewegingen gebruiken. Met grote bewegingen kun je hem ook wat meer door laten lopen en op afstand houden. Kleine rustige bewegingen doet een paard langzamer laten lopen, grote actievere bewegingen maken ook een paard actiever.

1. wanneer je je pony langzamer wilt laten lopen, adem je uit, doe je je handen wat dichter bij elkaar en wiebel je ze in kleine bewegingen langs elkaar op en neer. Als je rechterhand omhoog gaat, gaat je linkerhand naar beneden. Daarnaast gebruik je ook je stem erbij. Wanneer je een paard rustiger wilt laten lopen, is je stemgebruik ook rustig. Dus: "hoooo, ruuuustig staaaap" bijv. Je stem wordt dan ook wat lager. Je kunt je voorstellen als ik tegen jou met een hoge en snelle stem zeg: wordt eens rustig wordt eens rustig! dat jij daar ook niet bepaald rustiger van wordt. Als ik tegen jou zeg met een wat lagere stem: "hooo rustig aan" dan geeft jouw dat vaak ook een rustiger gevoel. Bij paarden werkt dit ook zo.

2. wanneer je je pony daarentegen meer door wilt laten lopen, doe je juist het tegenover gestelde. Je neemt een teug lucht (adem in), je maakt je groot en je opent je houding. Je kijkt naar de richting waar je het paard heen wil hebben en wijst met de hand waarin je de longeerlijn hebt liggen naar de richting waarin je het paard wil hebben. Stel dat je paard op de rechterhand loopt, dan adem je in, je maakt je groot, je opent je houding, kijkt naar rechts en wijst met je rechterhand naar rechts (grote beweging). Met de andere hand (waarin je de zweep hebt) drijf je en je geeft het stemcommando. Dit stemcommando mag je best met een wat hogere stem geven, dat klinkt actiever. Ik zeg zelf vaak: "-naam van het paard- LET OP!" het paard weet dan dat er iets gaat komen. Vervolgens geef ik het commando: "drrrrraf!" Zorg ervoor dat je zelf goed rechtop blijft staan en een open houding blijft hebben. Om het paard actief te houden mag je ook best actief blijven met je stem (prrrrt tjoep tjoep tjoep hup hup! :D ) Als het paard eenmaal in draf is, maak je ook grote bewegingen om hem voorwaarts te houden. Daar je bij het stappen nog kleine op en neer bewegende bewegingen maakte met je handen, mag je nu je handen breder uit elkaar doen en grotere op en neer bewegende bewegingen maken (niet TE natuurlijk ;) )

Ik zou je ten tweede willen aanraden om veel af te wisselen tussen stap en draf. Paar pasjes draf, paar pasjes stap, paar pasjes draf, paar pasjes draf, enz. Dit zorgt ervoor dat je paard goed op moet blijven letten. EN.... let op je houding dus! Grote open houding is sneller, kleine gesloten houding is langzamer.
Maak met je drijvende en sturende hand een pizzapuntje waar je paard tussen zit (zweep richting de kont, sturende hand richting de neus. Zelf sta je op het puntje van de pizza).
Vergeet natuurlijk ook niet te belonen wanneer je paard goed reageert. Probeer hem in alles voor te zijn (laten stappen voordat je paard zelf in stap gaat, laten draven voordat je paard zelf in draf gaat).

Succes! Als je in de buurt woont mag je ook hier wel eens komen oefenen hoor, dan wil ik je helpen.

Dankje, hier heb ij wat aan :) ik heb zelf ook wel andere paarden gelongeerd, en de moeder van de pony op het filmpje ook, en dat gaat veel beter,maar de pony in het filmpje is een vrij moeilijke pony :)

romyxmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:14

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:24

Ik heb allebei je filmpjes zitten bekijken.
In het tweede filmpje zie je idd dat ie staakt, maar dat komt volgens mij door jouw lichaamshouding.
Iemand heeft het al eerder gezegd, je richt je op zijn voorhand en daardoor zet je hem zelf stil.
Richt je navel op zijn achterhand, daarmee drijf je hem naar voren.
Nu zegt je lichaamshouding stoppen en de zweep doorlopen, dat is voor je pony heel verwarrend en is het dus ook niet verwonderlijk dat hij in protest gaat.

Misschien een idee om wat lesjes te vragen in het longeren/grondwerk. Ik heb zelf veel aan lessen grondwerk en natuurlijk leiderschap gehad, daardoor begrijp je waarom je pony zo doet, het ligt in veel gevallen aan de houding/opstelling van de mens...

Veel succes en plezier natuurlijk ook !

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:27

Wat ik zie is een pony die het principe gewoon niet goed begrijpt. Je moet hem eerst leren naar je stemcommando's te luisteren. Zo'n kort rijzweepje heb je niks aan, dat zwabbert en doet en maakt het voor de pony niet veel duidelijker wat je nu eigenlijk van hem wilt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:37

longeerzweep kopen, alles verwijderen waar je hem mee vastzet/bijzet is toch allemaal 1 pot nat. Want wat ik bij filmpje 2 zie is dat als jij met je stokje hem voorwaarts probeert te krijgen je hem tegelijkertijd met je andere hand een ruk geeft aan de lijn, kan je niets eens wat aan doen, maar dat geeft tegengestelde berichten door aan de pony. met een longeerzweep die je achter de pony houd (soort uitlopende driehoek, waarvan jij het punt bent) en de longeerlijn in het begin op zelfde lengte als zweep, kun je de pony veel en veel beter voorwaarts houden en probeer hem met de commando's te leren en werk met belonen met miniscule hapjes als hij het goed doet, gaat het goed, kun je cirkel vergroten door lijn langer te laten en meer met je stem te gaan werken, Sucses! Het is trouwens wel een lekker ding hoor!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:56

Ik ben van mening dat je echt hulp moet zoeken want je geeft wisselende signalen af en de pony snapt er niets van. De keren dat hij staakt op 0.16 en 0.42 trek je hem duidelijk (misschien onbewust) naar je toe. Hij gehoorzaamt dus eigenlijk heel goed want jij geeft het signaal stop en hij volgt het op. Vervolgens begin met je zweep te zwabberen en dat beest snapt er niets van en komt heel begrijpelijk omhoog. Verder loop je vaak voor hem. De momenten dat je achter zijn schouder meeloopt is hij voorwaarts. Als hij stil staat (door je eigen toedoen) en naar je toekomt loop dan naar de zijkant en stuur hem weer weg. Voor zijn hoofd hysterisch met die zweep doen is geen goed signaal.

Ik denk dat je goed pony's kunt longeren die het al begrijpen maar ik zou als ik jou was hier mijn handjes niet aan branden en hulp zoeken in de vorm van een ouder iemand met kennis van zaken. Je kan veel verpesten als je op deze manier doorgaat. Aan de pony ligt het in ieder geval niet.

Hoe je de moeder van de pony longeert is een stuk rustiger. Je staat ook veel rustiger en draait rondjes op de plaats terwijl je bij die andere pony de hele bak gebruikt en daardoor ook constant voor hem loopt i.p.v. achter de schouder.

Haal ook alsjeblieft al die toeters en bellen er vanaf. Wat wil je bereiken met hem op te binden?

Ik hoop dat je wat gaat doen met alle adviezen hier in het belang van de pony.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:01

Die pony lijkt bang voor je :n

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:12

Dit is is geen longeren maar opjagen aan een lijn.

Heb beide filmpjes niet eens af kunnen kijken, zo dier onvriendelijk vind ik dit.
Laat hem dan aub in de wei staan.

Dat hij stopt de eerste keer op filmpje twee is je eigen schuld, je geeft een ruk aan de lijn waardoor je hem naar binnen rukt. Daarbij jaag je lopend achter hem aan, met longeren sta je vrijwel op dezelfde plek of maak je kleine passen in de cirkel maar niet zo erachteraan jagend.

Ik begrijp dat de pony hier niet ervaren in is, jij ook niet wat een foute combi is.
Leer eerst de pony reageren op stemhulp, hoooooo is terug in tempo en hoooo bij stap is stil staan.
Leer hem op commando aanstappen, aandraven en aan galloperen, dit kan bijvoorbeeld prima aan de hand.

Ga erna zelf of op longeerles, vraag er een ervaren persoon bij en ga je verdiepen in het longeren.
Haal die hulp middelen eraf want daar zijn jullie beide nog niet aan toe.

Tip: voor een pony welke longeren niet kent is longeren in een cirkel stukken makkelijker.
Ze vallen daardoor minder naar buiten.

koop aub een normale longeerzweep, daarmee kan je hem via de driehoeksvorm begeleiden zodat hij tempo houd en niet naar binnen valt.

Koop of een nieuwe longeerlijn, of haal die knopen eruit, hierin belemmer je het contact met de pony. Een longeerlijn hoort recht van het bit naar je hand te lopen, zonder knopen of draaiingen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:11

Dit is erg onvriendelijk. Waarom die marteltuigen