Lusitano's en pre's zijn die nou altijd braaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Lusitano's en pre's zijn die nou altijd braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:30

Ik heb nu twee pre's (andalusiers ) gereden en heb zelf een Lusitano ruin.
Is het nou toeval of zijn ze nou altijd braaf.
Mijn lusitano heb ik als hengst gekocht en gelijk geruint.
Maar is zón braaf paard, en schikt bijna nooit.
En die andere die ik gereden heb waren ook heel braaf met rijden.
Is dat jullie ervaring ook?

pennie17

Re: Lusitano's en pre's zijn die nou altijd braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:07

Die van mij wel!
Het maakt niet uit of ik alleen rij of met een ander.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:01

Die van mij ook! In bezit van een 4jarige PRE hengst met wel de nodige consequentie natuurlijk maar het is een heerlijk paard

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:40

Meeste PRE en Lusitanos zijn braaf maar kunnen wel vaak clownen zijn dus niets gemeens , zit natuurlijk weleens een uitzondering tussen die wel eens zuurder kunnen zijn maar dit hoort niet moeten kwa karakter eerlijke paarden te zijn ( raseigenschap)

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:58

Het enige puntje is dat hij alles onthoud.
En ik hem constant moet verassen qua trainen.
Hij denkt namelijk nog weleens voor mij (Ha Ha).
Als ik maar aan galop denk bijvoorbeeld , springt hij al aan.
Proefjes oefen word ook lastig . Hij weet dan wat er komen gaat.
Maar dat houd me scherp .

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:05

ook mijn PRE een goudeerlijk paard en het tegenovergestelde van mijn eerste paard (KWPN) hoog volbloed gehalte met een k*t karakter..

Ik ben zeer blij met mijn merrie welke ik op 16 jarige leeftijd onbeleerd heb gekregen
die ik zo weken kan laten staan.. kan opstappen en er met een gerust hart zo mee naar buiten kan gaan.
samen of alleen alles geen probleem echt onbetaalbaar!

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:22

Mijn andalusier is ook zeer braaf,maar inderdaad ook een clown. Als ze 2 dagen stil staat is ze 'heet' maar wel op een leuke manier, ze zou je er niet afbokken. Ze net 7 en nog erg speels,wil overal met haar mond aanzitten, en is heel nieuwsgierig. En ze is bomproof, dat is het leuke van andalusiers vind ik :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:25

In elke familie zit een rotte appel!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:35

anne3000 schreef:
In elke familie zit een rotte appel!

helaas wel, ook al genoeg gelezen van rotte PRE's die er zomaar vandoor gaan en ect
maja dit is ook veelal aan de opvoeding te wijten denk ik zo

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:36

uiteraard!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:39

Ik heb meerdere Lusitano's gereden en 2 PRE's. Mijn ervaring is dat ze wel eerlijk zijn en niet snel bang.
Maar ze kunnen ook streken hebben net als elk ander ras. Ze kunnen wel heet zijn.

1 PRE die ik reed die kon buiten echt sukkelen en ineens bedenken met je aan de hol te gaan en die kon daarbij ook flink bokken. Maar toch was ik nooit bang op hem, terwijl ik zeker geen held ben!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:55

Ach het blijven natuurlijk wel paarden! Die ineens kunnen omslaan en zeker een hengst in de buurt van merries.. maar ik ervaar inderdaad ook bij mijn PRE hengst dat hij ontzettend eerlijk is en zolang ik zeker en eerlijk naar hem toe doe hij dit ook terug doet.

Mijn net beleerde PRE hengst van 4 jaar staat gerust 4 dagen stil en kan ik zo weer opstappen hoor niks aan de hand ;) Ook istie niet snel onder de indruk van iets.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:09

Braaf? ach, wat is braaf?
Ik heb hier lekkere brutale apen staan, die streken uithalen
1 heeft bijnaam Houdini, die maakt echt alles open en vind hem regelmatig op het terrein (waar het gras nèt iets groener is) uitgebroken. Maakt staldeuren open.
De andere vind het geweldig los rond te lopen door stal en te keten met de anderen (voor hun box)
Nu heb ik wel allemaal hengsten.
Net een nieuwe op stal erbij (ruin PRE 5 jaar) net uit spanje, slimpie eerste klas....1 woord, 1 gebaar is voor hem voldoende. Maar owowowow, wat een humor koppie heeft die ook!
Goloso was de eerste dagen met nieuweling behoorlijk in de war (hormonen) maar na een dag of 2 gaat dat prima.
Met rijden heb ik er 1 , die altijd eerst alle evt. mestballen in de bak wil onderzoeken als ik er net op zit.
Als hij dat niet eerst mag zo thuis, kan ik beter niet rijden.
Ik lig hier regelmatig in een deuk, als ze weer wat nieuws hebben uitgevonden. Boos wordt ik er niet van.
Zolang het veilig blijft voor iedereen? Prima, lekker lol blijven maken met zn allen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:17

tja braaf ? mijn paard schrikt ook wel eens, ieder paard vast wel een keertje. maar vind het een heel verschil of ze stilstaan door het schrikken of weg spurten.

mijn 8jarige PRE is heet,die af en toe ook wel eens een bok geeft,of eens lichtjes omhoog komt als ze niet wilt staan maar moet van mij, maar ze is wel eerlijk :j
kan al mijn pre's zeer lange tijd stilzetten en dan weer wegrijden alsof we gister nog getraind hebben. dat vind ik ook braaf :j

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:45

Mmm.. ik vraag me dan af: wat verstaan we precies onder braaf? Niet schrikken? Nooit bokken? Altijd lief doen wat jij zegt? Mijn ervaring is dat elk paard anders is en dus elke lusitano en PRE is dat ook.. Dus altijd braaf: nee :)

Maar, mijn ervaring met de lusitano is zeker wel dat het ras bepaalde karaktereigenschappen kent waardoor ze minder snel onder de indruk zijn van 'enge' dingen en minder snel schrikken. Ze zijn namelijk ontzettend koel en eerlijk. Als ze je niet begrijpen of iets moeilijk vinden oid kunnen ze wel heet worden, maar ze zijn daarin nooit gemeen. Mijn ervaring is eigenlijk dat ze daarvoor te ijverig zijn, ze willen het je te graag naar de zin maken :)

@Renske1987: heb jij meerdere lusitano's gereden? Nu ben ik daar wel benieuwd naar :) Wat vond jij daarvan?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:57

mijn kruising spanjaard is goudeerlijk, een vreselijke clown en kan een gigantische stuiterbal zijn. Maar hij is niet snel onder de indruk van dingen.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 01:19

mn pre heeft het zo druk met zichzelf, dat hij nergens op schrikt als ik er op zit....maar als ik hem aan de hand heb vliegt hij voor alles weg????mn azteca is bom proef, maar een heel meneertje in karakter.het zit hem in zuiverheid ze zijn heel zuiver en daardoor heel braaf (vind ik) het is te verklaren wat ze doen, soms is het de omgeving en soms doe je zelf dom :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 01:51

ik heb een keer op de haagsche paardedagen op een 4 jarig adalusische hengst gezeten en dat merkrte ik ook,ik was niet eens echt bang en dat met al die herrie ik ben altijd enigzins voorzichtig, maar vond dit wel bijzonder, ik legde mn been aan en hij stond 180 graden omgekeerd best bizar

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:45

Tjsa zoals hierboven ook al beschreven wat is braaf? De ene vind braaf als ie nooit schrikt, nooit gek doet, nooit iets doet dus eigenlijk, tsja ik vind dat dan meer een 'halfdooie manegeknol'.

Mijn PRE hengsten vind ik braaf, ze hebben temperament maar zijn altijd goed te controleren en nooit gemeen...
Doen netjes wat je van ze vraagt, brullen af en toe wel eens, geven af en toe wel eens een bok maar goed het zijn dan ook geen machines ;) Maar levende wezens...

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:50

Het blijven natuurlijk dieren. Maar heb er drie zelf zadelmak gemaakt.
Alle drie braaf met aanrijden en werkwillend.
En schrikken nagenoeg nooit.
Of er moet echt iets gebeuren natuurlijk, wat jullie zeggen het blijven dieren.
Maar op de wedstrijd heeft mijn paard nooit kuren .
Binnen of buiten ,maakt niet uit.
Komt er een menkar binnengestormd of tractor hij kijkt niet eens.
Misschien heb ik wel geluk gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:26

mijn lusitano's zijn allebei heel erg lief, maar niet altijd braaf, maar dat is volgens mij geen enkel paard...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:21

Mijn Lusitano is super braaf. Hij is wel speels en heeft zijn eigen gevoel voor humor, maar is heel hanteerbaar in elke situatie. Ik vind het ideaal! Hij is slim en vlug, zelfs heet als het moet, maar zodra ik mijn teugels loslaat en ontspan, dan ontspant hij ook.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:33

Meeste zijn inderdaad braaf omdat dit een kwestie van strenge selectie in het fokkerij beleid is. Dat zie je bv ook bij dravers.

Frevanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:44

Ik heb een PRE en een Arabier. Je kan duidelijk het verschil zien. mijn Andalusier is super braaf en schrikt nooit ergens van, wel is hij heel eigenwijs maar dit doet hij meer om de clown uit te hangen. Ik heb vroeger ook altijd op Andalusiers gereden en het klopt. ze zijn altijd braaf! ze zijn heel leergierig en gericht op de eigenaar vandaar dat ze zo braaf zijn.