Nee hoor, voor een shet is een zweetdeken niet nodig. Zorg dat je shet na het werken goed op adem is en niet meer kletsnat. Een zweetdeken werkt net zoals de vacht, dus zo'n deken is dan eigenlijk overbodig...
Zweetdekens zijn leuk voor geschoren paarden, of paarden wiens werking van de vacht verstoord is door dekens, maar een gezond paard met een gezonde vacht heeft dat niet nodig.
Wij mensen worden ziek als we bezweet buiten gaan staan. Dat komt omdat het zweet vanaf onze huid verdampt, dat zorgt ervoor dat we veel afkoelen. Bij paarden gaat het zweet eerst via de vacht naar buiten, en pas dan verdampt het. Een zweetdeken doet exact hetzelfde, is dus leuk als je het kleurtje mooi vind oid maar anders zonde van je geld.
Ik woon een op een klein afstandje van mijn buurvrouw die mij helpt met mennen en na de rit spoelden we mijn shet vaak af omdat ze veel zweette en daarna moesten we nog een klein stukje naar huis lopen nat van het afspoelen en zonder deken dus daarom hebben wij een zweetdeken.