Verslag Paardenkrant 20 maart 2013 Eerherstel voor Haflingerhengst Nogales
HETEREN - Tijdens een extra herkeuring in Heteren werd vorige week Haflingerhengst Nogales ( Nordtirol x Aghan II door de herkeuringscommissie van de KVTH alsnog in de 1a klasse ingedeeld. Op de reguliere hengstenkeuring werd de hengst van Geert Rozema voor het leven goedgekeurd en in de klasse 2a ingedeeld. Ten onrechte volgens de eigenaar van Nogales, die zodoende de herkeuring aanvroeg. Ook Noreia was voor de herkeuring aangemeld maar bleef afwezig.
door Jacquelien van Tarwijk
De vijftienjarige Nogales werd acht jaar geleden door eigenaar Rozema aangekocht in Belgie , nadat hij al in Duitsland zijn goedkeuring had gekregen en daar succesvol was ingezet in de fokkerij. "Ik had een nakomeling van Nogales gezien uit Amadeus-dochter Amedine. Dat was zo'n aparte en hij kon geweldig lopen. Mijn vrouw en ik waren er weg van. Het was de later goedgekeurde Noah. Nogales past geweldig goed op dochters van Amadeus. Het eerst jaar dekte Nogales via zijn Duitse dekboek. "Ik kreeg vaak de vraag of hij niet in Nederland kon worden gekeurd en dat hebben wij gedaan. Zoveel merries als in dat eerste jaar, heeft hij echter nooit meer gehad",vertelt Rozema.
Goede resultaten In totaal dekte Nogales tot nu toe 105 merries, maar de resultaten van zijn nafok mogen er zijn. Zo is hij ondermeer de vader van elitemerries Assidra van de Tolberg en Nokia en Melissa van de Wortel. Op regionale keuringen deden zijn dochters het goed. Fanny oet de Broekstreek werd reservekampioen in Groningen en N-Joy van Falkenhof en Aniek oet de Broekstreek deden datzelfde in Drenthe. Ook in het buitenland boekte Nogales al succes in de fokkerij. In Belgie bracht hij een elitemerrie en in Duitsland zijn zes staatspremiemerries geregistreerd. In Duitsland ,Zwitserland en Oostenrijk kreeg hij vijf zonen goedgekeurd. Nogales heeft dertig eerste premie merries gegeven. Dat is 79 procent van het aanbod, zo heeft Rozema uitgezocht. Dat alles gaf Nogales volgens Rozema ook recht op een indeling in de klasse 1a. Nogales kreeg een 2a klasse toegewezen omdat hij niet zoveel sportresultaten achter zijn naam heeft en dat bracht Rozema ertoealles haarfijn uit te zoeken.
A-lijn Rozema vindt dat Nogales heel goed op merries uit de A-lijnpast en dat hij dat zeker heeft bewezen. Hij is erg blij met de erkenning nu in de 1a klasse. "Ik sprong een gat in de lucht. Acht jaar is de hengst van alle kanten benadeeld, maar ik heb altijd vertrouwen in hem gehad en dat is nu bevestigd."
Mias
Geplaatst: 28-03-13 12:11
Wat een geweldig nieuws over knappe en lieve Nogales! Gefeliciteerd! Ze hebben er hard voor gewerkt, dik verdiend!