bandages

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninarutten

bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:13

Ik heb shetlandertjes en had een vraagje kan je badages voor de sier omdoen of verslappen dan de spieren ??

Jilletje

Re: bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:31

Voor de sier zeker niet gebruiken, ze zijn tenslotte ook niet bedacht voor de sier.
Door bandages kunnen de benen niet goed coolen

Ninarutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:33

Okey bedank voor reactie ! :-)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:13

Ik gebruik met springen bandages of met longeren.
Maar dit meestal in de winter, het allermeeste gebruik ik de peesjes en de kogelbeschermers.

Je kan ze prima gebruiken, mits goed omgedaan.
Bij niet te lang gebruiken of niet te intensief kan het weinig kwaad, dit inderdaad doordat de warmte moeilijk afgevoerd kan worden, dan kan je meer kapot maken dan je lief is. Echter gebeurd dit niet zomaar, als jij een twintig minuutjeso of half uurtje met je pony aan de gang gaat, kan het prima

Ik gebruik ze niet voor de sier maar wel ter bescherming en ondersteuning.
Maar ik geef toe dat ik wel setjes heb, bijpassende bandagekleuren voor bijpassende zadeldekjes, ik ben gek op kleurtjes en met bandages keuze zat.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:07

Spieren verslappen niet, want die zitten er niet in de onderbenen van een paard of pony. Maar het feit dat je dat benoemd geeft wel aan dat een uitleg geen kwaad kan.

Een bandage, mits op de juiste manier aangebracht al dan niet met een drukverdelende onderlap, ondersteunt de pezen en bevorderd de doorbloeding van het onderbeen. Bescherming van buitenaf is niet gegarandeerd, omdat een bandage zacht is.

Het gevaar van een te strak aangebrachte bandage is juist te weinig doorbloeding wat in het slechtste geval koudvuur kan veroorzaken zeker wanneer de bandage langere tijd om wordt gelaten.

Een te losse bandage kan losraken of afzakken. Dan biedt deze dus zeker geen steun en het is ook nog eens gevaarlijk omdat het paard of de pony erover kan struikelen of ermee in de knoop kan raken.

Hoe weet je nu of een bandage te strak of te los zit?

Dat is een kwestie van vooral heel veel oefenen en voelen. Wanneer je d3 bandage na omdoen met enige druk zo omlaag kan duwen zit deze te los. Wanneer je er geen beweging in kan krijgen zit het te strak.

Hij zit goed als je wanneer je hem omlaag en omhoog wilt bewegen iets speling heeft maar de huid meebeweegt.

Ook zit er nog verschil in de soort bandage. Ik gebruik zelf wel standaard onderlappen omdat die dedruk beter verdelen. Mocht je dan 1 slag te strak of te los hebben wordt dat opgevangen.

Verder warmen de pezen sneller op bij gebruik van de bandage wat niet goed is voor het weefsel. Dus is het belangrijk om direct na arbeid de bandage te verwijderen en te koelen met ice pacs of koud water. Dan maak je optimaal gebruik van de ondersteuning en betere doorbloeding tijdens het gebruik van de bandage en door de naverzorging stimuleerje opnieuw de doorbloeding door tekoelen en breng je de pezen weer op normale temperatuur.

Als je twijfelt aan je bandageerkunsten en je wilt tochbgrag beschermers gebruiken psk dan liever peesbeschermers. Ook daar warmen pezen teveel door op maar de kans is veel kleiner dat je ze verkeerd aanbrengt.

Laat iemand die het bandageren echt goed kan het je leren en onderschat de problemen van een verkeerd aangelegde bandage niet!! Veel problemen zie je niet direct maar zijn wel degelijk heel schadelijk voor het welbevinden van je pony!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:09

Oja een staartbandage is weer een ander verhaal!! Kan nog sneller misgaan..nals je vragen hebt altijd stellen!

Daar leer je alleen maar van en beter een keer te vaak vragen dan dat je je pony onbedoeld schade aan doet :)
Succes en veel plezier!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:56

thinka schreef:
Spieren verslappen niet, want die zitten er niet in de onderbenen van een paard of pony. Maar het feit dat je dat benoemd geeft wel aan dat een uitleg geen kwaad kan.

Een bandage, mits op de juiste manier aangebracht al dan niet met een drukverdelende onderlap, ondersteunt de pezen en bevorderd de doorbloeding van het onderbeen. Bescherming van buitenaf is niet gegarandeerd, omdat een bandage zacht is.

Het gevaar van een te strak aangebrachte bandage is juist te weinig doorbloeding wat in het slechtste geval koudvuur kan veroorzaken zeker wanneer de bandage langere tijd om wordt gelaten.

Een te losse bandage kan losraken of afzakken. Dan biedt deze dus zeker geen steun en het is ook nog eens gevaarlijk omdat het paard of de pony erover kan struikelen of ermee in de knoop kan raken.

Hoe weet je nu of een bandage te strak of te los zit?

Dat is een kwestie van vooral heel veel oefenen en voelen. Wanneer je d3 bandage na omdoen met enige druk zo omlaag kan duwen zit deze te los. Wanneer je er geen beweging in kan krijgen zit het te strak.

Hij zit goed als je wanneer je hem omlaag en omhoog wilt bewegen iets speling heeft maar de huid meebeweegt.

Ook zit er nog verschil in de soort bandage. Ik gebruik zelf wel standaard onderlappen omdat die dedruk beter verdelen. Mocht je dan 1 slag te strak of te los hebben wordt dat opgevangen.

Verder warmen de pezen sneller op bij gebruik van de bandage wat niet goed is voor het weefsel. Dus is het belangrijk om direct na arbeid de bandage te verwijderen en te koelen met ice pacs of koud water. Dan maak je optimaal gebruik van de ondersteuning en betere doorbloeding tijdens het gebruik van de bandage en door de naverzorging stimuleerje opnieuw de doorbloeding door tekoelen en breng je de pezen weer op normale temperatuur.

Als je twijfelt aan je bandageerkunsten en je wilt tochbgrag beschermers gebruiken psk dan liever peesbeschermers. Ook daar warmen pezen teveel door op maar de kans is veel kleiner dat je ze verkeerd aanbrengt.

Laat iemand die het bandageren echt goed kan het je leren en onderschat de problemen van een verkeerd aangelegde bandage niet!! Veel problemen zie je niet direct maar zijn wel degelijk heel schadelijk voor het welbevinden van je pony!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:45

Voor een shetlander zou ik gewoon een mooi setje peesbeschermers aanschaffen als hij dat nodig heeft :)

Bandageren moet goed gebeuren en bij een shetlander is dat bijna niet te doen als je het mij vraagt.... Je hebt weinig been en zie daar maar eens een bandage goed omheen te krijgen.

Zie het ook veel op bokt, shetlanders die zo'n beetje met gestrekte benen en ook nog eens wijdbeens moeten lopen door de bandage's die gewoon eromheen gewikkeld zijn.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:32

Je hebt ook speciale shetlanderbandages die zijn een stuk korter en minder breed (: daarmee is het heel goed te doen!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:29

Ik heb shetty bandages, die zijn een meter lang en drie vingers hoog.
Zijn prima te doen. Zelf knip ik ook vaak gewone bandages op maat, geen problemen mee als je een beetje crea bent hihi

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:36

Ah ik wist niet dat er ook écht bandage's zijn voor shetten. Ik heb wel eens shetland bandage's gekocht, maar die waren een centimeter smaller en even lang als gewone -O-

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:39

Zie het nut er niet van in om zo bij eem shet om te doen. Voor mijn shet zijn de kleinste maat peesjes nog te groot

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:53

Daphne: mocht je zelf een shet hebben: ....... ik weet niet of je wel eens in de buurt van arnhem komt, maar daar zit een ruitersportzaak die heet theo kevenaar. Via hun kan ik shetland bandages bestellen, maat shetty. Die zijn een meter lang en drie vingers breed, zijn hele fijne fleece bandages.

Mooihoofd: mijn shet is geen grasmaaier en staat gewoon in training, gebruik ze daardoor om dezelfde redenen waarom iemand met een paard ze zou gebruiken, maar dat is ieder zn ding.

ook de peesjes zijn een kwestie van goed zoeken, ik heb mn peesjes op maat gemaakt van een duits bedrijf. Zijn hele fijne leren peesjes, je betaald er wel voor maar het is te vinden. Helaas niet in gewone ruitersport zaken, vaak speur ik heel internet af.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:19

Je kunt natuurlijk ook gewoon bij een stoffen zaak fleece en klitterband kopen en zelf maken }:0

Je kun zelf de kleur uitzoeken wat je maart leuk vind. Fleece stof is standaard 159cm breed en kun je meestal van 25 cm kopen.