Vererving arabier aantal ribben/ruggewervels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Vererving arabier aantal ribben/ruggewervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 15:36

Van arabieren is bekend dat ze een lendewervel minder hebben en een paar ribben. Als je een volbloed kruist met een new forrestpony (of andere warmbloed) hoeveel ribben en lendewervels krijgt het veulen dan?
Vererft dat 50/50 of afwijkend ivm dominant/recessief?
En is die 50/50 dan ook voor zowel ribben als lendewervels of zou je ook een pony kunnen krijgen die een paar ribben minder heeft maar een lendewervel meer?

De meeste paarden hebben 36 ribben, zes lendenwervels en achttien staartwervels. Een AV heeft 34 ribben, vijf lendenwervels en zestien staartwervels.

Is er iemand hier die me een antwoord kan geven op deze vraag?

NatasjavE

Re: Vererving arabier aantal ribben/ruggewervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:21

Nou, interessante vraagstelling.

Ik volg even.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:22

Daar ben ik ook benieuwd naar, ik denk dat ze hetzelfde hebben als een 'gewoon paard'. Ik ga volgen, kijken of iemand het antwoord zeker weet :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:25

Ik volg. Er zijn hier meer topics over geweest, maar volgensmij heeft niemand hier een antwoord op kunnen vinden?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:26

Ik dacht dat ze juist een extra halswervel meer hadden? :P
maar ik vroeg me dit idd ook af :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:29

Nee inderdaad ruggewervel, lende en staart. Die mooie halzen hebben ze sowieso wel :+ ;)

maar volgens mij hebben de kruisingen een gewoon aantal wervels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:36

De kruisingen maar op de foto :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 01:30

Ik ben al wel weer aan het googlen geweest en kom her en der ook tegen dat het niet alleen bij AV's voorkomt. Maar ik kan de klok en de klepel nog niet weer in elkaar zetten dus als er iemand is die het antwoord weet....

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 01:34

Hebben arabieren dat echt? ;o Wist ik niet

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:05

Hmm interessant, ik ga dit ff volgen. Ik heb een merrie waarvan de moeder veel Arabisch bloed heeft en voor mijn gevoel heeft ze een vrij korte rug...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:07

maar een korte rug kan ook makkelijk vererft worden zonder de missende wervels :)

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:12

Ja dat klopt dat zou ook een oorzaak kunnen zijn, vooral omdat haar moeder een kleine d pony is...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:38

Het antwoord weet ik niet maar weet wel dat er ook arabieren zijn die het normale aantal hebben. Van de vererving bij kruisingen is mijn vermoeden dat dit niet vererfd word anders zou men dat niet zo typisch toeschrijven aan de AV.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:51

Citaat:
Some, though not all, have 5 lumbar vertebrae instead of the usual 6, and 17 rather than 18 pairs of ribs.

Niet alle arabieren hebben het... Maar er zijn wel opgravingen bekend van arabieren van 3000 jaar geleden en toen waren er ook al minder. Dus deze "afwijking" bestaat al heel lang. Hierdoor zouden de arabieren makkelijker een zware last kunnen dragen. Tja, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:57

Citaat:
Purebred Arabians actually have two less vertebrae than other breeds. The reason they have one less pair of ribs is because there is one less thoracic vertebra for them to attach to. Each pair of ribs attaches at either side of one of the thoracic vertebrae. So, they have a total of 17 thoracic vertebrae and the corresponding 17 pairs of ribs.
They also have five lumbar vertebrae instead of 6 (loin area), which gives them shorter coupling than other breeds. They are known for their short, sturdy, wide, deep loins and ability to carry more weight on their backs for their size than other breeds are.

There are some purebreds who deviate from this norm and have only one less vertebra, but that is not the norm. Arab crosses like your horse don't typically have two less vertebrae, but may have one or even two less.

Arabs also have greater bone density and sturdier hoof quality than other breeds, which also contributes to their superior ability to carry weight. Their rib cages are also wider and more rounded which accommodates larger lung and heart space within the thoracic cavity. This also compensates for the space lost because of the shorter rib cage. This is why Arabian saddle trees are flatter pitched than many full quarter horse trees are.

Also, the shorter rib cage is needed to accommodate the shorter lumbar span in order to allow room for the stifles to come forward without hitting the ribs. Arabs are also physiologically slightly cow hocked for the same reason, as the stifles joints angle out more which brings the bones below the joints to angle medially. This normal conformation in Arabs accommodates the shorter loin and prevents interference of the stifles with the ribs. Even the way they metabolize glucose differs from other breeds, and they are beautifully designed to carry heavier riders over long distances with better energy efficiency than other breeds.

Your horse may have inherited some of these characteristics, and your vet can help you to determine which ones your horse exhibits.
***************************************…
Add............... There is no way to count all of your horse's ribs as suggested above. Note the position of the scapula and the corresponding situation of the first thoracic ribs................

http://images.search.yahoo.com/images/vi

Source(s):

Registered Nurse and 58 years with horses (including Arabs)
Study of Equine Anatomy and Physiology

Kortom, het kan wel maar hoe het vererft is me nog niet duidelijk geworden.... Ik zoek nog een poosje verder.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:02

Dit heb ik mijzelf nou zo vaak afgevraagd! Maar tot nu toe meer vragen dan antwoorden, want, "niet elke arabier heeft er minder"? Hoe zit dat dan nou weer? Erg interessant!