Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sportfokker schreef:Je kunt beter wat meer wensen opnoemen. Mag het ook een Gelderse hengst zijn, of een Fries? (Want die zijn braaf, zeggen ze, en je kunt er mee rijden.) Ik maak nu natuurlijk een domme opmerking, maar wat meer kenmerken opnoemen , is makkelijker adviseren. Haarlem geeft veel zwarten, en brave paarden, of heb je liever meer een dressuurgefokte hengst? Volgens Horsetelex scoort jouw merrie nl hoger op bewegen dan op springen.
Elisa2 schreef:Volgens mij wil ze gewoon een fijn allround gebruikspaard..en wat dat betreft zou ze denk ik het beste in de gelderse richting kunnen kijken.Maar een foto en wat meer info van de merrie is wel handig om een geschikte hengst te kiezen..ookal fok je voor jezelf..mocht je het veulen ooit moeten verkopen dan is het wel handig als er papier bij zit lijkt me.
. jst_lyske schreef:sportfokker schreef:Je kunt beter wat meer wensen opnoemen. Mag het ook een Gelderse hengst zijn, of een Fries? (Want die zijn braaf, zeggen ze, en je kunt er mee rijden.) Ik maak nu natuurlijk een domme opmerking, maar wat meer kenmerken opnoemen , is makkelijker adviseren. Haarlem geeft veel zwarten, en brave paarden, of heb je liever meer een dressuurgefokte hengst? Volgens Horsetelex scoort jouw merrie nl hoger op bewegen dan op springen.
Het liefst wel een hengst die een veulen geeft, die ingeschreven mag worden bij het kwpn. Qua kleur maakt het mij niet uit, bont heeft wel de voorkeur. Het is mooi dat de hengst aansluit bij mijn merrie zodat het veulen van beide ouders een bonus krijgt. Dus in dit geval is een hengst die goed kan springen wel wenselijk. Maar het is wel een hobby veulen. Ben niet van plan om qua dekgeld boven de 800 euro uit te komen.
jst_lyske schreef:Ik heb eigenlijk niet hele mooie foto's tot nu toe maar zal proberen wat te plaatsen
http://tinypic.com/r/15hjeg/6
Dees schreef:Zonde om op dat bloed een Gelderse te zetten.
Zo'n mooie merrie met bloed van Ulft, Nimmerdor, Uppercut xx en Amor... dat vraagt toch om KWPN - sportpaard? Je kunt beide kanten hier mee op, zowel springen als dressuur.
TS is nog jong en wil het veulen houden. Maar wellicht wil ze ooit ook doorfokken met een eventueel merrieveulentje, of wil ze toch echt nog een keer serieus de sport in.
Begrijp me niet verkeerd, dat zou ook prima kunnen met een nakomeling van een Gelderse hengst,.... maar in een merrie met dit bloed zit zoveel meer.
Ik ging voor een springhengst. Een hengst als Warrant bijvoorbeeld. Die geeft ze goed en ook nog prima rijtypisch. Misschien niet helemaal van die gezapige recreatiestampers, maar hee.... wel bétere paarden.
Braaf is ook hoe je ze opvoedt en traint
. Misschien met het veulen later de sport in, maar dat is voor mij dan ook meer hobby. Qua dekgeld zit ik niet te denken aan duizend euro, alles beneden dat is prima.