Laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

Laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:19

Mijn hafje is nu 11 jaar en nog in top conditie, we(ik & mijn ouders) zou haar graag binnen een jaar of 4 als ik alleen woon haar laten dekken(als ze natuurlijk nog mag gedekt worden). Het schijnt dat ze al een veulen gehad heeft eerder. Maar nu is mijn vraag. Mijn merrie heeft wel papier maar ouders zijn onbekend. Doordat ouders onbekend zijn is ze ook niet opgenomen in het stamboek voor haflingers. Ook omdat ze groter is of de gemiddelde haflinger. (lees:1m61) Ze is volgens dierenarts en hoefsmid volledige haflinger zonder iets door gemengd. Anderen zeggen dan weer dat ze precies kruising is omdat ze redelijk donker is qua kleur. Nu is mijn vraag een merrie zonder duidelijk afstammeling laten dekken door hengst zoals bv: deze http://www.stalgrootprooyen.nl/liz-waterloo/ is dat wel een goed idee of niet? En verandert een merrie na een veulen krijgen heel erg? Kan je veulen en merrie samen laten? ( het is nog niet zeker of we dit gaan doen , plaats maar een vraag omdat ik graag wat informatie zou willen)

JasmijnJoy

Re: Laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:24

Hee, leuk dat je je haffie wilt laten dekken!
Ik ken mensen en die fokken ( voor de hobbyachtig) haffie's. 1tje is al rond de 20.En is op het moment hoogdrachtig. Het gaat prima.

Maar je kan dan denk ik beter niet natuurlijk dekken. Maar dat weet ik niet zeker.
En wat maakt het uit dat je merrie misschien wel misschien niet volbloed is.
En wat maakt de afkomst nou weer uit? Als jij een hobbyveulen wilt, gaat dit makkelijk. Maar zodra jij voor de verkoop wilt. Dan is het een ander verhaal :)
Dus ik zie geen reden waarom je et niet zou doen :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:27

JasmijnJoy schreef:
Hee, leuk dat je je haffie wilt laten dekken!
Ik ken mensen en die fokken ( voor de hobbyachtig) haffie's. 1tje is al rond de 20.En is op het moment hoogdrachtig. Het gaat prima.

Maar je kan dan denk ik beter niet natuurlijk dekken. Maar dat weet ik niet zeker.
En wat maakt het uit dat je merrie misschien wel misschien niet volbloed is.
En wat maakt de afkomst nou weer uit? Als jij een hobbyveulen wilt, gaat dit makkelijk. Maar zodra jij voor de verkoop wilt. Dan is het een ander verhaal :)
Dus ik zie geen reden waarom je et niet zou doen :)

Haha oké , is inderdaad als hobbyveulen , maar kan je het dan ook laten opnemen in haflingerstamboek als alleen de vader volbloed haflinger is of?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:30

Volgens mij wel :)
Maar dat weet ik niet zeker aangezien hun alleen volbloed haflingers fokken. er staat vast wel wat op internet :)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:32

@JasmijnJoy ; Zouden die mensen dat toevallig niet weten? (:

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:54

Als de moeder geen papier heeft krijgt het veulen ook geen stamboek papier sorry

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:00

Leuk dat je een veulentje wil fokken met je merrie! Omdat haar afstamming onbekend is zou ik er wel nog een nachtje over slapen. Als je het veulen bijvoorbeeld wilt verkopen later is dit een stuk lastiger dan als het een vol papier heeft. Daarnaast weet je ook niet wat er allemaal voor eventuele aandoeningen in de familie zitten. (Dit komt niet veel voor maar je weet het nooit). Maar zoals boven al gezegd, als je het beestje voor eigen gebruik fokt is er natuurlijk niks aan de hand.
Je merrie zal zeker wel wat veranderen tijdens de dracht, of ze anders blijven is per merrie verschillend, over het algemeen niet volgens mij. En je moet op een gegeven moment het veulen wel afspenen, maar bij de meeste kunnen ze daarna gewoon weer bij elkaar. Denk er wel om dat als je dit snel weer doet ze heel erg kunnen blijven hechten, waardoor jij weer niet met 1 van de 2 op pad kan. Als je buiten wil rijden of op wedstrijd wil kan dit onhandig zijn :)

Veel plezier met brainstormen!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:39

Bonnieaw schreef:
Leuk dat je een veulentje wil fokken met je merrie! Omdat haar afstamming onbekend is zou ik er wel nog een nachtje over slapen. Als je het veulen bijvoorbeeld wilt verkopen later is dit een stuk lastiger dan als het een vol papier heeft. Daarnaast weet je ook niet wat er allemaal voor eventuele aandoeningen in de familie zitten. (Dit komt niet veel voor maar je weet het nooit). Maar zoals boven al gezegd, als je het beestje voor eigen gebruik fokt is er natuurlijk niks aan de hand.
Je merrie zal zeker wel wat veranderen tijdens de dracht, of ze anders blijven is per merrie verschillend, over het algemeen niet volgens mij. En je moet op een gegeven moment het veulen wel afspenen, maar bij de meeste kunnen ze daarna gewoon weer bij elkaar. Denk er wel om dat als je dit snel weer doet ze heel erg kunnen blijven hechten, waardoor jij weer niet met 1 van de 2 op pad kan. Als je buiten wil rijden of op wedstrijd wil kan dit onhandig zijn :)

Dat probleempje hebben we hier. ze zijn heel er gehecht aan elkaar. maarja, dat was dan al gebeurd voordat ik kwam verzorgen.
Zo erg is het nou ook weer niet.

linky1997 schreef:
@JasmijnJoy ; Zouden die mensen dat toevallig niet weten? (:

Vast wel, maar ik kom daar eigenlijk niet vaak meer. heel afentoe.Maar als ik er weer ben, zal ik het vragen! :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:23

Bonnieaw schreef:

Bij haflingers, maakt dit niet heel veel uit, het is wel zo dat het dan geen zuivere ras haflinger is!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:52

ah ik heb niet zo'n verstand van haflingers ;)

JasmijnJoy is dat niet heel onhandig?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:54

Wat is dan onhandig? geen volle haflinger hebben?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet precies bij haflinger. maar volgens mij mag je met ene halfbloedje, gewoon naar haflinger wedstrijden etc. en ze weten niet zeker of de merrie volbloed is. Dus als ze bevestigen dat het volbloed is. Ik wet niet wast in het paspoort staat. En als ze die niet heeft, kan je die aanvragen.

Maar dat denk ik. Ik vraag dit nog wel even na :)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:03

nee haha ik bedoel dat ze zo aan elkaar gehecht zijn ;)

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:19

knetterhard schreef:
Bij haflingers, maakt dit niet heel veel uit, het is wel zo dat het dan geen zuivere ras haflinger is!

Gaat dat over dat stamboek of?

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:20

Bonnieaw schreef:

Wel kan je ziektes niet laten opsporen door dierenarts? Of gaat dat niet bij erfelijke ziektes? Of... Voor zover ik weet heeft ze geen erfelijke aandoening maar ja met zo'n raar paspoort weet je maar nooit..