Mager veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Mager veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:21

Ik heb een veulen van nu bijna 11 maanden.
En al van sinds zijn geboorte is hij eerder aan de schrale kant. Hij groeit goed, speelt leuk etc... Maar het blijft een beetje een Biafra-paardje. Er is nog geen moment geweest dat zijn ribben NIET zichtbaar waren en ook op de rest van zijn lichaam is hij alles behalve rond.
En ik stel mij nu toch vragen in hoeverre ik mij hier zorgen over moet maken?

Ons andere veulen van nagenoeg dezelfde leeftijd zit veel beter in het vlees dan hij.
En tov de andere veulens van vorig jaar, bij ons op stal, vind ik hem eigenlijk ook maar een mager springboontje.

Hij krijgt trouwens meer dan genoeg hooi. (zoveel dat hij het laat liggen) En hij krijgt mare & youngstock van D&H bijgevoerd.
En daarnaast loopt hij overdag ook nog bij zijn moeder, bij wie hij dan nog melk kan drinken. (Hij is part-time gespeend omwille van de conditie van de moeder.)
Afgelopen zomer en najaar heeft hij overgings doorgebracht op de weide, samen met mama. En ook dan was hij niet dik te noemen en bleef je zijn ribben zien.
Stress heeft hij volgens mij ook niet. Hij heeft ook een jaarling vriendinnetje met wie hij de hele dag speelt. En s'nachts staat hij in zijn eigen box naast zijn mama. Dat lijkt hij best ok te vinden. (Hij kan haar zien en aanraken.) Hij is erg relax en makkelijk.
En hij wordt ook regelmatig ontwormd. (sinds zijn geboorte ivermectine en pyrantel en laatst heeft hij ook moxidectine gehad. Dus volgens mij mis ik daar toch niets?)

Eén van de komende weken, zou ik hem eigenlijk helemaal willen spenen en terug naar de weide halen.
Maar ik vrees een beetje dat hij dan nog erger gaat terugvallen omwille van de stress.
Hij heeft niet bepaald veel reserve.

Wat denken jullie, zou het gewoon de aard van het beestje zijn?
Zijn er wel meer veulens die zo schraal blijven?
Of zouden jullie toch ook bezorgd zijn?

Chroosje

Re: Mager veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:23

Hmmm, inderdaad een beetje lastig. Is het veulen voor de rest helemaal gezond?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:38

Wat zegt je DA ervan?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:14

krijgt ie ook brokken?
Bij ons op stal krijgen de veulens naast hooi/kuil ook 2 kilo brokkken per dag (zijn al maanden afgespeend)

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:29

Een belletje aan de dierenarts kan nooit kwaad :j
Misschien een tijdje bij voeren?
Idd, is hij helemaal gezond? Ben aan het leren voor mijn ruiterbewijs, en heb net geleerd dat bij kleine maagdarmwormen ook vermagering op kan treden, maar daar hoort ook diarree bij. Dit heeft hij niet toch?

Edit: oeps overheen gelezen, je had hem al ontwormt :Y)