Centrale Keuring; paard zelf klaar maken voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Centrale Keuring; paard zelf klaar maken voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:12

Ik heb geprobeerd een passend topic te vinden (zonder resultaat) dus ga ik hier zelf de vraag maar stellen :)

Ik wil dit jaar met mijn (ster)merrie naar de Centrale Keuring in Veghel / springrichting om te kijken of ze Voorlopig Keur kan worden. Kijkend naar haar familiebanden (zussen, moeder, etc.) zou de kans aanwezig kunnen zijn. Bij de merriekeuring is ze vlot ster geworden
met o.a. 80 voor springen, reflexen en techniek. Exterieur scoorde 70. Zegt nog niets hoe de jury daar naar zal kijken.

Wat is de vraag: ik wil haar zelf klaarmaken voor de keuring (dus niet wegbrengen). Wat moet ik daarvoor doen? Natuurlijk is training en voeding (en presentatie) één van de belangrijkste zaken. Maar het hoe en wat kan ik niet écht vinden.
- Welke trainingsvorm brengt haar in de beste conditie (en uiterlijk)? Uren/dagen per week?
- Qua voeding; ik begrijp dat de paarden 'niet te vet' mogen zijn.
- Wat willen juryleden zien tijdens de keuring?
- Hoe kom ik evt. aan goede 'voorbrengers'?

Iemand ervaring met het zelf klaarmaken van zijn/haar merrie voor de (centrale) keuring?? En goede en bruikbare adviezen??

misterA

Re: Centrale Keuring; paard zelf klaar maken voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:59

Niet eerder naar de C.K. geweest?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:59

Ik niet, zij wel (1x bij vorige einenaar 3 jr geleden)

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:19

Mijn advies zou zijn om een echt goede trainings- en voorbrengstal te zoeken en daar met je merrie heen te gaan, zij kunnen dan je merrie even uitproberen om te zien hoe ze zich het beste laat voorstellen en aan de hand daarvan adviezen geven hoe te trainen, hoe te voeren, hoe te stallen, hoe te toiletteren en ze geven je bijv. aanwijzingen mee voor de hoefsmid.
Over het algemeen is het dan verstandig om een week of twee voor de keuring nog een keer te gaan om de puntjes op de 'i' te zetten en nog eens te zien hoe ze het best aan de hand presenteert, dan kan je gelijk even doornemen hoe je je paard daar aan hun overgeeft, neem je een eigen hoofdstel mee, willen ze het liefst voorbrengen met teugels, een touw, een lijn en ze geven je bv. tips hoe de hoofdstelnummers te bevestigen. Vraag ook van te voren of er iemand op de keuring beschikbaar is die je merrie nog even naloopt om hier en daar wat olie/anti klit aan te brengen of nog een paar sprietjes weg te knippen.

Als je zo veel mogelijk zelf wilt doen is dit naar mijn mening de manier om het maximale er uit te halen. Geef van te voren bij de stal van je keuze aan dat je echt een beginner bent op het gebied van keuringen en dat je duidelijke aanwijzingen wilt ontvangen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:41

Bedankt voor dit advies! Nu op zoek naar een stal...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:00

Ik ben een maand of 2 van tevoren begonnen om iedere avond een flinke scheut zonnebloemolie over het voer te gooien
Verder inderdaad proberen met voeding het paard in goede conditie te houden.

Ik heb ze een week voor tijd om de dag gewassen om er zeker van te zijn dat er geen stof meer op zit en flink anti klit in het haar. En natuurlijk de glansspray erover.
Daarna zo'n 2 weken van tevoren naar de hoefsmid.

Pony goed longeren, liefst met bijzet/ dubbele longe. Eventueel vrijspringen, als ze maar van achteren gaan lopen.

Ik heb voor de regionale keuring afgelopen jaar zelf mijn merrie klaar gemaakt, en voor laten brengen door een ervaren iemand, daar is ze toen 1ste geworden
Voor de CMK heb ik haar een week voor tijd weggebracht, daar is ze geschoren en nog wat getraind
Op de CMK is ze 2e geworden en ster.

Komend zomer breng ik moeder en veulen weg om klaargemaakt te worden, en zullen ze ook beiden geschoren worden.
Heb er goede ervaringen mee. Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:45

Bedankt voor de tips :-)

laura0512

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:57

Ik volg dit topic ook, ben erg benieuwd naar de tips!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:56

Wij trainen de paarden altijd zelf. Het belangrijkste is dat een paard een goede voedingsconditie heeft, bespierd is en goed beweegt. Verder moet een paard inderdaad netjes bekapt of beslagen zijn en goed toiletteren helpt zeker! Wij vragen meestal een hengstenhouder om voor te brengen. Maar er zijn meer deskundigen die dit prima voor je kunnen doen.

De jury wil graag een paard zien dat sportaanleg heeft en op de Centale Keuring ligt de lat voor Voorlopig Keur ook weer iets hoger dan voor de Ster. Kijk dus ook eens hoe je paard lineair gescoord heeft. Welke cijfers had ze voor stap, draf,galop? Het totaalplaatje moet goed genoeg zijn. Ook de mooiste conditie helpt een paard zonder de gewenste kwaliteit niet.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:36

Ik weet dat voeding en training belangrijk is.. maar dat is te algemeen. Wat voer je wanneer, hoe en hoeveel train je dan. En toiletteren wat dan? Met of zonder ijzers, neus/oogharen eraf? (ik laat ze liever zitten), hoe bouw ik spieren en conditie op..

Sportaanleg heeft ze wel..
Lineaire score:
Exterieur 70, Springen 80, Stap 70, Draf 70, Galop 75, Reflexen 80, Techniek 80, Vermogen 75

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:38

Kwam net een bruikbaar artikel tegen op de website van Hoefslag: Voeren voor een keuring

Het keuringsseizoen breekt weer aan. Paarden moeten er netjes op staan: niet te dik, niet te dun, mooi bespierd en glanzend in de vacht. Voeding kan helpen om je paard van zijn of haar beste kant te laten zien.

1. De juiste conditie
Een keuring is geen vleeskeuring, althans zo is het niet bedoeld. Zorg er dus voor dat het paard niet te dik is. Ondergewicht is eveneens ongewenst. Door middel van een conditiescore kun je nagaan hoe jouw paard ervoor staat. Zet je paard, wanneer nodig, in overleg met een voedingsdeskundige op dieet om af te vallen of juist om aan te komen.

2. Plantaardige olie en/of haver
Een glanzende vacht maakt een paard altijd mooier. Om dit te bereiken moet een paard vooral gezond zijn. Voedermiddelen die nog extra kunnen helpen, zijn plantaardige olie en haver. Plantaardige olie maakt het huidvet meer vloeibaar, waardoor het de vacht beter smeert. Het hogere vetgehalte is waarschijnlijk ook de werkende factor in haver.

3. Vitamine- en mineralenvoorziening
Om een gezond paard met veel uitstraling te hebben, is een uitgebalanceerd rantsoen met een voldoende vitamine- en mineralenvoorziening noodzakelijk. Omdat het zonder ruwvoeranalyse onbekend blijft hoeveel het ruwvoer dagelijks bijdraagt aan die voorziening, kan een supplement uitkomst bieden.

Training en huisvesting hebben een belangrijke invloed bij het keuringsklaar maken. Voorkom stress, zorg voor voldoende vrije beweging en sociaal contact en werk met een passend trainingsschema om je paard zo goed mogelijk voor te bereiden op de keuring.

Ir. Marike Jacobs (Voerconsultant & Columniste VoerVergelijk.nl)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 17:04

Even een update...

Ik ben inmiddels druk aan het trainen.. longeren, bijzets en gewoon grondwerk. Ik heb haar teruggezet in voer om haar buik eraf te krijgen. Ik ben haar nu ook Pavo Musclebuilders aan het bijvoeren voor opbouw spieren. Over een aantal weken gaat ze op ijzers (dat wordt nog wat :D ).. ook benen scheren zal geen standaard werkje zijn...

Ik heb een aantal reacties via PB gehad die ik hier nog zal delen om een compleet topic te krijgen.
Daarnaast heb ik een aantal bruikbare artikelen op de website van de KWPN gevonden over het "klaarmaken voor de keuring" (training, voeding en toiletteren):

- PDF - Op weg naar de keuring
- PDF - Op weg naar de keuring (training)
- PDF - Merriekeuringsseizoen
- PDF - Op weg naar de keuring
- PDF - Toiletteren; het accent op de juiste plek
- PDF - Stamboekkeuring; de dag zelf

Meer artikelen staan hier: www.kwpn.nl

Wordt vervolgd!!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:06

Tijd voor een update...

Aangezien Veghel voor ons te vroeg kwam was het heel handig dat ik me via het KWPN nog kon laten omzetten naar een later CK. We gaan nu 13 juli naar Sevenum (Limburg), dus 2 weken uitstel...

Ik heb via via al een telefoonnummer weten te bemachtigen van een goede voorbrenger. Dat is toch wel cruciaal heb ik ondervonden. Daarnaast is ze 4 weken geleden voor op ijzers gezet (met schroefgaten) en dat viel alles mee gelukkig.

Ik ben afgelopen zaterdag naar het CK in Veghel gaan kijken. Ik heb me verwonderd over hoe de paarden waren getoiletteerd... ondanks een terughoudend beleid van het KWPN waren de neusharen bij alle paarden geschoren én de oren ook uitgeschoren?!?

Gisteren heb ik mijn merrie aan een toiletteerbeurt onderworpen. Ondanks een vrij geruisloze tondeuse was dat nog niet zo makkelijk. Alle witte voeten geschoren en bij het zwarte been alleen de kootholte. Staart op lengte geknipt, stukje voor het kopstuk en dan toch ook maar de neusharen verwijderd.. die groeien na de keuring wel weer aan.

Training blijven we volhouden maar ook werken aan de hand (grondwerk) ter afwisseling. Nu zorgen dat ik mijn hoofdstel in het vet zet, voorbrengtouw, longeerzweep, witte kleding, paspoort, kalkoenen, etc. allemaal op een lijstje zetten om mee te nemen. Dag ervoor krijgt ze nog een flinke wasbeurt, staart uitpluizen en inspuiten, wordt ze gevlochten en de ochtend van de keuring zet ik haar hoeven nog in het vet, gaat er nog een dot schapenwol mee voor dat extra beetje glans. Uiteraard ook wat baby-olie voor rond de neus en ogen om het allemaal af te maken.

Meer kan ik er niet meer van maken, we hopen maar op een goede afloop. En zo niet; dan zijn we in ieder geval een ervaring rijker en gaan we ons inzetten voor de IBOP en eventueel een PROK. Wordt vervolgd...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:19

Ben benieuwd! Je doet er in ieder geval veel moeite voor!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 16:55

Thanks :-) anders heeft het ook geen zin om mee te doen. Stik anders al van de zenuwen :D

weidhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:59

zoals ik het nu lees heb je er zelf niet veel ervaring mee dus zou ik het persoonlijk niet zelf doen en het paard wegbrengen naar een goede trainingstal waar het beste uit je paard gehaald kan worden.
voorbrengers zijn er genoeg maar het bedrijf waar je hem dan eventueel naar toe brengt heeft altijd wel monsterknechten/voorbrengers.

zo te lezen ben je al een heel eind gekomen en wens je alvast veel succes!1 +:)+

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 17:39

Bedankt!! Ik heb hier weinig ervaring mee idd maar ik ken genoeg mensen die de ervaring wel hebben.
En wegbrengen? Is leuk als je de kosten kunt betalen, vandaar dat ik het zelf doe :D