Brandmerk hannoveraan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Brandmerk hannoveraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:52

Mijn excuses als het hier niet goed staat.

Ik ben sinds deze week eigendom van een hannoveraanse merrie. Ze is 6 jaar, zwart. Ook is ze gebrand op haar linkerbil met de cijfers 00 eronder. Wat houd dit in? Bloedlijn, bepaalde premering van het stamboek? Kan iemand mij dat vertellen. Ook is ze op de elite auction veiling van Verden geweest, wat is dat?

Wie o wie weet hier meer van?

Alenthe05

Re: Brandmerk hannoveraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 20:30

Niemand??

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:55

Dat betekent dat ze als veulen is opgenomen in het veulenstamboek en daar gebrand is. Waarschijnlijk is ze niet gechipt, omdat ze een nummerbrand heeft gekregen en daarbij een complete schets in het paspoort. Als ze niet gechipt is, hoef je dit wettelijk gezien ook niet te doen, wat ze is geboren voor 2009, dus laat je niets wijs maken. Als 3-jarige kan de merrie zijn opgenomen in het stamboek, door op de keuring te zijn verschenen en misschien heeft ze nog een Stutenleistungsprüfung afgelegd (soort IBOP) en kan daarmee nog een predikaat hebben behaald. Als het goed is kun je dit allemaal terugvinden in haar paspoort, evenals de bloedlijnen.
De Elite Auktion in Verden is een Elite veiling waarbij paarden meestal al tijdens de keuring zijn geselecteerd voor deelname.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:46

@Suffie: dank je wel voor je informatie. Ze was idd niet gechipt, dit had haar vorige eigenaar laten doen en dit is afgestempeld door het KWPN. Haar bloedlijn is idd vermeld in het paspoort. Ik denk dat ze geen IBOP achtig iets heeft gelopen omdat haar verdere geschiedenis(qua enten) in NL ligt. Kan ik dat ergens opvragen? Die Elite Auction kan je dat vergelijken met een Borculo veiling? Waar alleen goedde veulens worden geselecteerd?
Weet jij misschien ook waar dat 00 dan voor staat onder het hannoveraans brandmerk? Er zullen wel meerdere paarden rondlopen met 00 lijkt mij. Maar wanneer branden ze dan met cijfers eronder en wanneer niet? Want je ziet namelijk ook paarden die hannoveraans gebrand zijn zonder die cijfers.

Zou ik wel een IBOP bij het KWPN kunnen rijden of geldt dat niet omdat ze hannoveraans is?

Kan ik ook ergens zien voor hoeveel ze geveild is in Verden?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:26

Als je met haar verder wilt in Nederland zul je haar moeten laten keuren (röntgen en PROK) voordat ze in het KWPN stamboek kan worden opgenomen zover ik weet (durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen). Sinds 3 jaar wordt er niet meer gebrand met een nummerbrand, maar alleen nog met een kenmerk van het stamboek en daarbij wordt er nu ook gechipt. Branden is overigens niet verplicht, maar de meeste Duitsers (en Nederlandse fokkers van een "Duits" paard) doen het nog wel. Er lopen idd meer paarden rond met 00, maar zij zien er niet hetzelfde uit als jouw paard en daarom is de schets in het paspoort ook zo belangrijk hierbij. Mijn merrie komt uit Westfalen en heeft 07, zij is 8 jaar. Mijn andere merrie is 3 jaar en heeft alleen het merk gebrand met een chip.
Tijdens de veulenkeuring worden de betere veulens geselecteerd, dus je kunt het wel met zoiets vergelijken, al zijn er in Duitsland veel meer veilingen dan in Nederland! Verden staat wel altijd goed bekend.
Als je mij de naam van jouw merrie met het DE nummer en de afstamming wilt PBen ga ik wel even voor je zoeken.

Taguda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:10

Het nummer wat in het brandmerk van de Hannoveraan staat bestaat uit een deel van het levensnummer, Men gebruikt daarvoor de laatste 2 cijfers vóór de cijfers van het geboortejaar (de laatste 2 cijfers in het levensnummer van het paard staan voor het geboortejaar, dus op 3 en 4 na laatste cijfers van het levensnr.) Het levensnummer van mijn hannoveraanse merrie eindigt op 3004; ze is geboren in 2004 en op haar bil staat netjes "30" onder de H.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:15

Even bij mijzelf in het paspoort gekeken en ook bij het Westfalen stamboek klopt de nummerbrand met de 3 en 4 na laatste cijfers. Mijn merrie is uit 2005 en haar stamboeknummer eindigt op 0705, haar nummerbrand is 07. Ook weer iets geleerd!