ik ben bezig met een project en ik zou graag jullie mening willen weten over de vraag: is er behoefte aan nieuwe in Nederland tot nu toe nog onbekende paardenrassen en zo ja hoe kunnen deze paarden het best promoot worden in Nederland zodat ze succesvol geintroduceert kunnen worden in de Nederlandse paarden sector?
Deze vraag staat als het ware als "algemene vraag" boven wat meer specifieke vragen. Ik zul proberen om het even een beetje beter uit te leggen....
Het gaat om een super leuke ras, waar er in Nederland nog niet zo veel vertegenwoordigers van zijn, maar de aantal stijgt
.De paarden zijn heel veelzijdig inzetbaar (Dressuur, Springen, Samengesteld of gewoon recreatief), ze zien er super chic en edel uit, maar ze hebben vooral een buitengewoon super vriendelijke en bombproef karakter. En dat maakt het zo aantrekkelijk om ze te promoten!!!
Volgens mij, maar dat is dan ook wat ik denk
, is het doel van de fokkers tegenwoordig om een paard te fokken wat hoog in bloed staat en wat een bekende ruiter straks uit kan brengen op shows. Maar: de grotste groep ruiters zijn recreatieruiters en de gemiddelte recreatieruiter heeft liever een betrouwbaar paard dan een Minitotilas. Volgens mij gaan we met ons fokbeleid dus de verkeerde kant op. Al die paarden die "net niet genoeg" zijn voor bekende ruiters, die blijven over en komen bij recreatieruiters terecht. Terwijl ik denk dat de "hoog in bloed staande fokproducten" net iets "te" zijn en net ook niet aan alle wensen van de recreatieruiter kunnen voldoen. Veiligheid speelt hier ook een rol, want de sector zou moeten proberen om ongelukken te beperken. Het juiste paard bij de juiste ruiter lijkt mij een logische conclusie.Ik vind dus dat het heel verstandig is om ook gewoon express paarden te fokken die aan de eisen van de veeleisende recreatieruiters voldoen
, maar wat vinden jullie???