Nieuwe rassen promoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zweistein

Nieuwe rassen promoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:17

Hallo allemaal,

ik ben bezig met een project en ik zou graag jullie mening willen weten over de vraag: is er behoefte aan nieuwe in Nederland tot nu toe nog onbekende paardenrassen en zo ja hoe kunnen deze paarden het best promoot worden in Nederland zodat ze succesvol geintroduceert kunnen worden in de Nederlandse paarden sector?
Deze vraag staat als het ware als "algemene vraag" boven wat meer specifieke vragen. Ik zul proberen om het even een beetje beter uit te leggen....

Het gaat om een super leuke ras, waar er in Nederland nog niet zo veel vertegenwoordigers van zijn, maar de aantal stijgt :).
De paarden zijn heel veelzijdig inzetbaar (Dressuur, Springen, Samengesteld of gewoon recreatief), ze zien er super chic en edel uit, maar ze hebben vooral een buitengewoon super vriendelijke en bombproef karakter. En dat maakt het zo aantrekkelijk om ze te promoten!!!

Volgens mij, maar dat is dan ook wat ik denk ;), is het doel van de fokkers tegenwoordig om een paard te fokken wat hoog in bloed staat en wat een bekende ruiter straks uit kan brengen op shows. Maar: de grotste groep ruiters zijn recreatieruiters en de gemiddelte recreatieruiter heeft liever een betrouwbaar paard dan een Minitotilas. Volgens mij gaan we met ons fokbeleid dus de verkeerde kant op. Al die paarden die "net niet genoeg" zijn voor bekende ruiters, die blijven over en komen bij recreatieruiters terecht. Terwijl ik denk dat de "hoog in bloed staande fokproducten" net iets "te" zijn en net ook niet aan alle wensen van de recreatieruiter kunnen voldoen. Veiligheid speelt hier ook een rol, want de sector zou moeten proberen om ongelukken te beperken. Het juiste paard bij de juiste ruiter lijkt mij een logische conclusie.
Ik vind dus dat het heel verstandig is om ook gewoon express paarden te fokken die aan de eisen van de veeleisende recreatieruiters voldoen :j , maar wat vinden jullie???

Flevolander

Re: Nieuwe rassen promoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:35

De grote stamboeken nemen punten als rijbaarheid, werkwilligheid en bewerkbaarheid niet voor niets mee in hun verrichtingsonderzoeken. En daarbij komt bij het "maken" van brave paarden ook een stukje om de hoek kijken wat geheel in het teken staat van (omgevings)factoren zoals opfok, huisvesting, opleiding en dergelijke.

Dus je laatste alinia is een beetje roze bril werk

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:39

Die rassen zijn er toch allang?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:38

En over welk ras heb je het nu?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:41

Ik ben ook benieuwd om welk ras het gaat.

Verder: er zijn honderden recreatiepaarden en ontzettend veel rassen die veel voor recreatie gebruikt worden, dus ik zie niet zo goed wat een "nieuw" ras extra zou kunnen toevoegen? Buiten het sportpaard om (waar jij het over lijkt te hebben) zijn er nog zoveel rassen om uit te kiezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:55

Peppertree schreef:
Die rassen zijn er toch allang?

Exact. En sommige daarvan kunnen ook wat extra promotie gebruiken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:23

Ben nog wel benieuwd naar dat nieuwe ras, trouwens.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:10

TS, ik ben het met je eens dat er meer aandacht zou moeten zijn voor het fokken van goede, betrouwbare en gezonde recreatiepaarden. Wat ik jammer vind is dat nu vaak wordt gedacht dat dat koudbloeden zouden moeten zijn, maar ook veel recreanten hebben graag een soepel bewegend paard met drie goede gangen. En die moet niet alleen een nette dressuurproef kunnen lopen, maar ook een sprongetje kunnen maken en betrouwbaar zijn in het bos.
Ik ben benieuwd welk ras je bedoelt

Zweistein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:10

Ja, precies dat bedoel ik! Zijn er meer mensen die dit vinden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:11

Om wat voor ras gaat het?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:12

Bedenk dat er ook gefokt wordt naar vraag. Blijkbaar is dat dus iets wat graag wordt gezien. Zo te lezen past dat niet helemaal in jouw beeld, maar is er wel degelijk animo voor.