Spielberg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charmie4

Spielberg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 16:13

Hoi bokkers,
Een aantal maanden geleden heb ik een paardje gekocht via de staleigenaar van de stal waar ik sta. Hij ging me helpen met zoeken, want hij heeft er een goede kijk op en hij heeft veel contacten in de paardenwereld.
Toen het paard op stal kwam en ik in zijn paspoort keek, zag ik bij de vader 'onbekend' staan. De staleigenaar vertelde me dat de eigenaar waarbij hij het paard vandaan heeft gehaald vertelde dat de vader van het paard de Duitse hengst Spielberg is, maar dat er in het paspoort onbekend staat, omdat Spielberg in die tijd nog niet was aangeleverd bij het KWPN?
Mijn vraag is, kan dit waar zijn? Of hebben hier misschien bokkers met die een paard hebben met Spielberg als vader wel de naam Spielberg in het paspoort staan?
Ik ben hier wel benieuwd naar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:49

Nee dat kan niet, als de vader Spielberg was dan had er bij het KWPN een reg. B. of reg. A (weet ff niet welke van toepassing is op hem) bij gekomen. Zeker geen reden om ombekend op het paspoort te zetten. Uit je verhaal maak ik op dat het paard ook geen stamboekpapier heeft, wat wel aanwezig had kunnen zijn als het Spielberg was geweest.

Van welke instantie is het paspoort?

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:04

Nee klopt, er staat helemaal niks in het paspoort alleen de geboortedatum en zijn kleur..
Ik weet niet wat de instantie is, volgens mij geen instantie, want op de voorkant staat: paardenpaspoort productschappen: vee, vlees en eieren... Is zo'n soort paspoort voor paarden waarbij alles onbekend is?

Sammie

Re: Spielberg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:31

Staat er geen stamboek bij? KWPN, KNHS, haflinger, shetlander oid ergens in? Zijn allemaal instanties bevoegd zijn om paspoorten uit te geven.

Eerlijk gezegd geloof ik weinig van het verhaal. Het had dan op zijn minst een KWPN paspoort moeten hebben. Die heeft een oranjeflap. Als ie wel van Spielberg is dan denk ik eerder dat er gesjoemeld is met het sperma.

Wil je het zeker weten zul je dus dna moeten laten trekken. Dan krijg je alsnog een half papier, omdat de moeder niet bekend is. Stel dat de vader niet bekend was en de moeder wel, dan had de moeder dus wel in het papier / paspoort moeten staan. In dit geval zijn er gewoon helemaal geen papieren aangevraagd. Ik vind het een erg vaag verhaal.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:33

Het kan zijn dat het een hengst is die ook Spielberg heet?
Laatst bijgewerkt door anne3000 op 19-03-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:33

Eigenaar kan ook verzuimd hebben om kwpn lidmaatschap ed te betalen, pve is een goedkopere optie. Imo, als gebruikspaard maakt het niet uit wat voor paspoort erbij zit

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:47

Nee er staat helemaal geen stamboek bij. Geen KWPN, geen KNHS of wat dan ook, helemaal niks..
Als het geen Spielberg is, is het ook goed wil er niet mee gaan fokken of iets, vroeg me alleen af of het verhaal waar kon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:01

Kan goed wel zo zijn hoor. Heb je een foto? En wat voor kleur is hij? Spielberg heeft geen vosfactor

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:14

Ik ga is uitzoeken hoe je een foto moet uploaden, ben nieuw hier :o. Ik had inderdaad ook gehoord dat Spielberg geen vosfactor is. Hij is bruin, maarja er zijn zoveel bruine paarden..

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 18:59

Ik kom er zo snel niet uit hoe ik een foto moet uploaden, dus dan maar een linkje naar de foto's :)
Niet letten op z'n vacht, bespiering oid. ik had hem hier net een dag en er was een halfjaar niets meer gedaan :(:)
https://plus.google.com/photos/11685456 ... 8523652561

Ben benieuwd of je wat met deze foto's kan!

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:13

leuk paard :) Hij lijkt niet op de Spielberg bij ons op stal, maar dat zegt ook helemaal niks.

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:17

dankje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:13

Ik gok dat het een Spielberg is :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:15

Heeft er wel van weg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:59

Leuk paard, zou inderdaad wel eentje van Spielberg kunnen zijn. Die zijn vaker zo roodbruin en vaak wat luxe van bouw.

Spielberg is gewoon nog ter beschikking in NL, je zou met een DNA-onderzoek alsnog een papier bij het paard kunnen verkrijgen. Tenminste, als de vader echt Spielberg is en je de moeder weet te traceren.

Spielberg staat hier: http://www.team-nijhof.nl/apps/hengst_detail.php?id=37

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:01

heeft idd wel wat van spielberg weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:11

Papier aanvragen kost een vermogen en je hebt er niks aan als je niet gaat fokken. Bovendien kom je bij het kwpn toch al niet verder dan reg a, als moeder tenminste vol papier heeft

Spielberg staat volgens mij in het buitenland, overigens

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:20

Wat is een vermogen?
Wellicht is NRPS een overweging? Daar is de hengst gewoon goedgekeurd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:29

Misschien een hele stomme vraag hoor..
Maar aangezien er geen papier bij zit, beide ouders onbekend zijn en ook een paspoort bij zit waar niks op staat van uitgifte...
Kan het geen slachtpaspoort zijn? Ik weet nl dat ze die in België wel hebben..

Klant van mij kocht ook een paard waarvan de ouders onbekend waren, en daar bleek later een slacht-paspoort bij te zitten.
Kortom.. dat paard was eigenlijk bedoeld voor de slacht.. maar is daar nooit aangekomen.

Heb je een foto van het paspoort?
Er staat wel een ontzettend leuk koppie op zeg!! <3

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 23:56

Dankjulliewel voor de info! Maar ik hoef er niet perse een papier bij denk ik, ik ga er inderdaad toch niet mee fokken (kan trouwens ook niet, is een ruin. :o) Ben er alleen erg benieuwd naar of het wel of niet Spielberg is..
Ik ben er iig wel wat wijzer van geworden en weet nu dus ook dat er een mogelijkheid is om het zeker te weten dmv die DNA-onderzoek.. Was ik zelf niet op gekomen.

Zou nog best eens kunnen Casarell dat het een slachtpaspoort is.. ik heb het paspoort even niet bij de hand, maar wil je een foto van de binnen of buitenkant?
Op de buitenkant staat nl alleen: productschappen vee, vlees en eieren.
En dankjewel! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:01

Je kan het paspoort ook even mee nemen naar een kliniek.. daar kunnen ze je zo vertellen of het een slachtpaspoort is.. ;)
En check de kleine lettertjes; er moet dan ergens in staan dat dit dier geschikt is voor de slacht..

Zeg niet dat het zo is hè?? :o

Edit: misschien kan je hier wat terug vinden..
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=teGsHsuOnbPTE

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 00:06

Oke! Paspoort ligt nu alleen op stal, wegens inentingen. Als ik m'n paspoort weer heb, ga ik zeker zoeken of het ergens staat dat ie geschikt is voor de slacht.
Arm dier!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:15

In elk paspoort sstaat een blad over slacht. Wel of niet ingevuld. Slachtpasporten bestaat niet (meer) . Heb er nog nooit van gehoord, dus vraag mij af of we dat in nl ooit hebben gehad.

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 00:17

Ik heb m'n startpas er even bijgehaald, daar staat ook z'n chipnummer op. Maar dit is wel heel erg raar.. Ik heb zijn chipnummer ingetypt bij de website die je aangaf. Komt er te staan: het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek :oo. Ik weet niet wat er met dit paspoort aan de hand is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:19

dan is t wrs uitgegevendoor dat stamboek, maar dat moet echt of op de cover of pag. 1-2 staan.