[KG]Grijze merrie laten dekken door Palomino hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

[KG]Grijze merrie laten dekken door Palomino hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:13

Mijn dekhengst is Palomino en nu heb ik mijn oog laten vallen op een prachtige merrie...alleen ze is grijs.
Wat voor kleur eruit komt is niet echt belangrijk voor mij. Ik kijk meer naar de bloedlijn en karakter.
Heb echter nog nooit van deze combinatie gehoord en is het wel verstandig?
Graag wat info van de kleuren experts hier, dank jullie wel :-)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 19-03-13 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Set_Elkol

Re: Grijze merrie laten dekken door Palomino hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:14

Welke kleur bedoel je exact met grijs? Schimmel, blue dun, etc? :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:16

aangezien TS in de USA woont, denk ik dat ze met grijs een schimmel bedoelt (grey)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:16

Je bedoeld dat de merrie schimmel is?
Dat maakt in principe niet uit. Punt is alleen dat het veulen het schimmelgen kan krijgen van haar moeder, en dat ze uiteindelijk zelf dus ook schimmel kan worden ( hoeft niet perse, tenzij de merrie fokzuiver/homozygoot is voor schimmel: dan wordt het veulen zéker schimmel).

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:17

Maar het maakt wel uit wat de basiskleur is van de merrie dan toch? @riagr

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:32

Ja ze is een grey, Schimmel dus ;-) met appeltjes...tjessss na 3 jaar begint mijn Nederlands toch slechter te worden..grijs met appeltjes haha...sorry moest even om mezelf lachen.

Affijn Haar vader is Bucksin en moeder is ook grijs, maar bijna wit, moeder van moeder ook grijs en vader van moeder vos

complicated. Maar Buckskin met grijs kan dus ook. Dus ik denk dat de kans groot is dat het veulen grijs wordt. Prima maakt me niet uit als ik maar geen enge dingen krijg als lethal white ed. Nu komt dat niet in Curly horses voor maar toch.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:09

set_elkol: In principe niet.

Dat wil zeggen: de kleur waar het veulen mee geboren wordt, wordt bepaald door de combinatie van de basis kleuren van de vader en de moeder.

Vervolgens kan het veulen dan ook nog het verdunningsgen krijgen van vader ( en dus palomino, valk of smokey black zijn)

En het veulen kan dus boven alles eventueel ook nog het schimmelgen van moeder krijgen. Krijgt het veulen dit gen, dan wordt het schimmel. Ongeacht de basiskleur ( met of zonder verdunningsgen) waarmee het geboren is.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:18

Maar je weet niet welke kleur moeder als veulen had? Ze zou in theorie valk, vos, bruin, palomino of zelfs zwart of smokey black kunnen zijn. Met daaroverheen dus een schimmel factor.

Als ze palomino, valk of smokey black is kan je zelfs een veulen met een dubbele verdunning krijgen (perlino, cremello). En je veulen heeft altijd 50% kans om ook Eem schimmel te worden, zodra 1 van de ouders schimmel is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:23

Helemaal gelijk Jette: voor de uiterlijke kleur bij de geboorte van het veulen maakt het natuurlijk uit wat de kleur van moeder was ( met of zonder verdunningsfactor)

Echter voor het feit of het veulen schimmel wordt maakt het natuurlijk niet uit. Als het van moeder het schimmelgen krijgt wordt het schimmel... ongeacht de basiskleur van moeder, vader of veulen zelf..

En ik dacht dat de vraag van set_elkol daar over ging. Er heerst nl nogal een hardnekking misverstand dat sommige paarden "sterkere" kleuren hebben, waardoor ze dan geen schimmel kunnen worden. En dat klopt natuurlijk niet. Als een van de ouders schimmel is, dan heb je gewoon altijd kans dat het veulen dat ook is/wordt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 03:42

Maar het geeft dus niet dat je twee paarden kruist die beide een "verdunning" kleur hebben? Want dat is dus eingelijk mijn vraag.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 06:09

HCRanch schreef:
Maar het geeft dus niet dat je twee paarden kruist die beide een "verdunning" kleur hebben? Want dat is dus eingelijk mijn vraag.

Nee. Compleet veilig. :-) Als de ouders beiden die verdunning hebben, 25% kans op dubbele verdunning, en los daarvan, 50% op schimmel van de moeder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:04

HCRanch schreef:

Kijk even op www.doubledilute.com, het veulen is gewoon levensvatbaar.

Dubbele verdunning (dus creme gen) kan zorgen voor cremello, perlino of smokey cream.
Daarbovenop komt nog het grey gen, dat er voor zorgt dat paarden wit worden naarmate ze ouder worden (net als wij mensen vroeg of laat grijs worden).
Double dilutes kunnen gevoeliger zijn voor zonnebrand. Ik vind ze prachtig, de cremello's, perlino's met die rossige manen en staart minder. Maar je moet maar houden van die lichte huid om de ogen en mond/neus.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:55

riagr schreef:
Helemaal gelijk Jette: voor de uiterlijke kleur bij de geboorte van het veulen maakt het natuurlijk uit wat de kleur van moeder was ( met of zonder verdunningsfactor)

Echter voor het feit of het veulen schimmel wordt maakt het natuurlijk niet uit. Als het van moeder het schimmelgen krijgt wordt het schimmel... ongeacht de basiskleur van moeder, vader of veulen zelf..

En ik dacht dat de vraag van set_elkol daar over ging. Er heerst nl nogal een hardnekking misverstand dat sommige paarden "sterkere" kleuren hebben, waardoor ze dan geen schimmel kunnen worden. En dat klopt natuurlijk niet. Als een van de ouders schimmel is, dan heb je gewoon altijd kans dat het veulen dat ook is/wordt.

Nee ik bedoelde ook de kleur van het veulen :D Ik heb zelf een schimmel, 50% kans op schimmel ben ik van op de hoogte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:02

HCRanch schreef:
Mijn dekhengst is Palomino en nu heb ik mijn oog laten vallen op een prachtige merrie...alleen ze is grijs.
Wat voor kleur eruit komt is niet echt belangrijk voor mij. Ik kijk meer naar de bloedlijn en karakter.
Heb echter nog nooit van deze combinatie gehoord en is het wel verstandig?
Graag wat info van de kleuren experts hier, dank jullie wel :-)

Ik denk dat dat meer te maken heeft met het risico om het aparte kleurtje te verliezen omdat het veulen schimmel blijkt.

Risico bij schimmels zijn de melanomen die in sommige bloedlijnen zitten. Ellende daarmee is dat als een paard die uitwendig heeft ze ook binnenin zitten.

DubbelFun

Re: [KG]Grijze merrie laten dekken door Palomino hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:17

Creme is een verdunning, schimmel niet :)