Wat voor hengst op grote maat palomino shetlander ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missiskimmie

Wat voor hengst op grote maat palomino shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 17:01

Ik heb sinds januari een palomino grote maat shetlandmerrie van 1.05
Het begint steeds meer te kriebelen om toch ooit een veulentje te fokken.
Daar wil ik natuurlijk eerst nog goed overna denken, ik heb mezelf er (nog) niet echt in verdiept.
Daarom wil ik kijken of hier iemand op het forum wat advies kan geven :)

Haar afstamming :

Tufty v.h. Aeghterhuus

M : Chantal v. st. Hartjenshof
V : Nordin v.d. Viersprong
MV : Karel v. Armina

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn foto's van vorig jaar eind april.

Mijn voorkeur gaat uit naar een grote maat shetland hengst. (1.07)

shetlandfan

Re: Wat voor hengst op grote maat palomino shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:46

Tja, je voorkeur is te breed om zo een hengst te kunnen aanraden. Fokken is meer dan lukraak een grote hengst erop gooien.

Wat zoek je in een hengst behalve de maat. Welke kleur, karakter, type, beweging? Welke punten moet de hengst verbeteren in je merrie.
En wat is je doel met het veulentje, zelf houden? Een veulentje is leuk, maar wat als het een hengstje is, of niet de kleur die je wilt? Fokken blijft gokken. Ook dingen om zeker over na te denken voordat je er eentje op de wereld zet.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:20

Ik persoonlijk zou er eerder een iets kleiner hengstje opzetten.. Aangezien ze zelf al zo groot is, maar da's eigen keus natuurlijk.. Met haar kleur kan je ook veel natuurlijk.. Idd dan nog de beweging en de bouw.. Wil je juist een brede of slankere hengst, karakter.. En ga zo maar verder..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:52

Ik zou eerst naar de stamboek opname gaan en naar de keuring voor je er aan begint :).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:24

Hee wat leuk dat jij Tufty hebt gekocht. Had nog gereageerd op haar maar geen berichtje op terug gehad toentertijd.
Ik zou inderdaad zoals Dennis al zegt eerst naar de stamboekopname gaan. Die zijn er in de komende maanden dus als je er op tijd bij bent zul je nog wel terecht kunnen. Daar worden ze veterinair nagekeken en beoordeeld op het exterieur. En met die lijst kun je al wat gerichter gaan zoeken naar een hengst.
Je hebt iig een unieke pony in handen :)

DaanG96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:35

Idd wat Dennis zegt ga naar een stamboeknopame. En dan naar een geschikte hengst kijken. Het is echt een hele leuke pony, met een mooie kleur. Met deze pony kun je echt heel veel. (met fokken bedoel ik :))