[TI] Voer tinker minderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Voer tinker minderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:52

Hallo tinkerliefhebbers, (weet niet of het hier moet staan over bij voeding en supplementen)

De zomer komt er aan en ik zou graag iets aan het voer willen veranderen voor mijn tink.

Even wat achtergrond info:
Het is een ruin van bijna 8. En meneer jeukt sinds 2 jaar in de zomer(is geen echt ZE, is namelijk ook jeuk van zweet en losse haren, dierenarts aanwezig geweest blabla.. )
Vorige zomer had hij over de hele lengte van zijn buik korstjes. Dat hebben we mooi onder controle gekregen door middel van derfen, deken en schaduw van de bomen.

Mijn tinker is de winter door gekomen op 1 kilo merrie brok van sublie, zemelen en veel hooi.
Omdat het nu warmer word en ook niet heel veel doet(rijden receatief) en zich niet meer warm hoeft te houden in de kou wil ik graag naar minder/geen brok ( en ook vanwegen de suikers/zetmeel zo min mogelijk hoeveelheid, wel wat want het lichaam heeft wel wat nodig)

Ik voer sinds kort ook fibra premium er bij. Nu krijgt hij dus:
- Handje Fibra
- Kilo merrie brok
- af en toe wat olie.

Ik wil het zo gaan voeren dat hij wel genoeg binnenkrijgt van wat hij nodig heeft.
Genoeg vitiamines en minderalen. En niet hoeft te schuren door de brok. Dat het dus beperkt/uitgesloten blijft/is.

Dus wat geven jullie je tinker die recreatief gereden word en kans op schuren heeft? :)
En wat zijn jullie ervaringen ?

Evelyne79

Re: Voer tinker minderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:58

Wat ik me als eerste afvraag is, waarom geef je een ruin merriebrok?? Daar zitten toevoegingen in die een ruin helemaal niet nodig heeft.
Ik rij een tinkerruin die in mei 10 jaar wordt. ( zie profiel) in de winter krijgt hij ongeveer een kg basisbrok en een flinke bult hooi en in het grasseizoen krijgt hij een handje brok
Als ik gereden heb krijgt hij nog wat basisbrok en of muesli, in de winter wat meer dan in het grasseizoen ( In de winter een 1/2 kg basisbrok/muesli, zo ongeveer( klein emmertje van de boerenbondsnoepjes ) , en in het grasseizoen ook een handvol, daar doe ik dan de olie doorheen

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:00

Bedankt voor je reactie. Werd me geadviseerd omdat het een goede dik maker was, en hij was voor de winter was terug gekomen in zijn gewicht vanwege stress van verhuizing.

Ik zat trouwens ook te denken aan een handje brok maar hoe weet ik dan of hij toch genoeg van alles krijgt?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:34

Hier krijgen de drachtige merries nog niet eens merriebrok. Er zit zóveel in, ze gaan er hier allemaal direct van aan de jeuk. Voor een ruin is het helemaal niet nodig. Er zijn ook dikmakers waar niet zoveel eiwit etc in zit.

Kijk eens naar de Pavo Liga brok. Goede sobere brok, eventueel met de Muesli Marstal Vito als aanvulling. Laag in zetmeel en suiker en hoog in vitaminen en mineralen.

Doet je paard verder weinig. Veel en goed hooi en helemaal géén brok. Nergens voor nodig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:37

Even een voorbeeld. Onze hengst krijgt niks bij, wordt 3-4 keer per week gereden en dan niet beetje buitenhobbelen maar echt dressuurmatig. Krijgt goed hooi/voordroog van goede kwaliteit en ruim voldoende. Heeft een mineralen steen en krijgt af en toe een vitamine spuit bij.
Hij krijgt nu een paar brokjes omdat de drachtige dames wat bij krijgen en hij anders zo stennis staat te schoppen maar hij heeft het niet nodig.

Ook niet nu het voorjaar er weer aankomt (dan zie je bij hengsten al gauw dat ze invallen door de hormoontjes die weer loskomen). Heeft hij geen last van.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:37

Dat is mij verder niet gezegt over merriebrok. Het zou juist goed zijn werd tegen mij gezegt.

Probleem is dat hij op Pavo heel veel jeuk krijgt. Dat doen we dus sowieso niet meer. En mueslie ook niet.
Hij kan er niet tegen. En ik durf niet weer te beginnen met Pavo.

Fibra blijft hij wel gewoon krijgen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:38

Citroen22 schreef:
Dat is mij verder niet gezegt over merriebrok. Het zou juist goed zijn werd tegen mij gezegt.

Probleem is dat hij op Pavo heel veel jeuk krijgt. Dat doen we dus sowieso niet meer. En mueslie ook niet.

Wat is dan het geen waar hij niet tegen kan? Heb je dat al eens uitgezocht. Het ene pavo voer is het andere niet. Wat heb je al gegeven?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:41

cp112 schreef:
Even een voorbeeld. Onze hengst krijgt niks bij, wordt 3-4 keer per week gereden en dan niet beetje buitenhobbelen maar echt dressuurmatig. Krijgt goed hooi/voordroog van goede kwaliteit en ruim voldoende. Heeft een mineralen steen en krijgt af en toe een vitamine spuit bij.
Hij krijgt nu een paar brokjes omdat de drachtige dames wat bij krijgen en hij anders zo stennis staat te schoppen maar hij heeft het niet nodig.

Ook niet nu het voorjaar er weer aankomt (dan zie je bij hengsten al gauw dat ze invallen door de hormoontjes die weer loskomen). Heeft hij geen last van.

Ja, zoals jij je hengst voert, voerde wij mijn paard vorige jaar ook en hij viel in + de stress van de verhuizing deed hem niet goed. Hij moest toen aankomen voor de winter.

Ik zou best wel weer willen proberen om geen brok te geven meer. Alleen goed hooi en iets gras en handje fibra waar ook al heel weinig suikers/zetmeel in zit.

Zijn die vitamine spuiten dat toch echt zo goed?
Hij heeft rode liksteen van knz? of kzn?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:41

Omdat ik er zo min mogelijk krachtvoer in wil stoppen (maar word op stal wel 2x daags gevoerd) maar wel wil dat ze alles binnen krijgt geef ik haar een vitaminekorrel. Dit is 50 gram per dag. Maar omdat dit wel heel weinig is om over 2 portie's te verdelen geef ik er Subli ruwvoermix bij.

Ze doet het hier super op, ziet er goed uit.
En natuurlijk voldoende hooi (zo goed als onbeperkt)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:43

cp112 schreef:
Citroen22 schreef:

Wat is dan het geen waar hij niet tegen kan? Heb je dat al eens uitgezocht. Het ene pavo voer is het andere niet. Wat heb je al gegeven?

Ik heb zo veel pavo brok en mueslie's geprobeerd en blijft er meer door jeuken. Ik ben er mee gestopt en jeukt duidelijk minder. Niet tegen suikers en zetmeel

Ik wil hem gewoon sober voeren.. maar toen ik dat vorig jaar deed viel die in en toen erna nog een stress verhuizing..
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 07-03-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:44

bij ons krijgt de tinker, in de winter alleen goed voordroog/hooi en wat zemelen/slobber met wat olie en een handje meusli van cavalor. de zomer maanden gras en zemelen/slobber, olie en handje meusli en als aanvulling wat hooi maar daar eten ze zo goed als niks van.

de zemelen/slobber, olie krijgt ze omdat ze erg koliek gevoelig is en het handje meusli is voor het lekkere niet omdat het nodig is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:47

Kijk even naar het marstall voer. Die heeft zoveel speciaal voer. Voor paarden met ZE, paarden die snel jeuken, hoefbevangen gevoeligheid. Echt heel fijn voer hebben ze daar. Het is wel wat duurder, maar je voert er dan ook weer minder van.

En ja zo'n vitaminespuitje geeft af en toe gewoon even een boost. Doe het meestal in het najaar en vroege voorjaar :j.

Ze krijgen hier een himalaya liksteen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:52

Ik wil sowieso fibra blijven voeren( ook tegen jeuken ZE enz.) Doet ie het goed op en er zit heel weinig in.

Marstall weet ik niet veel van, daar ga ik keer naar kijken. Maar wil liefst uitkomen op sober voeren. Lukt dat toch niet wil ik bij fibra gewoon een brok hebben die goed voor hem is om het op gewicht te houden. En hem voorziet van alles wat hij nodig heeft.

Zoals cp112 haar hengst voert zou ik ook wel willen. Ben alleen bang dat hij dat weer invalt..

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:55

Mijn tinker doet het prima op goed voordroogkuil en een kwart/halfje bix voor sobere rassen (Nature's best, bevat weinig energie, wel vitaminen en mineralen). Staat niet hoog in het werk en is eerder aan de zware kant dan te licht }:0 .

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:59

Zal ook even naar nature's best kijken :) klinkt verder goed edith2

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:00

Nature's best is van pavo, kregen ze hier jeuk van omdat er nog best wat melasse in zit.
De Liga is speciaal voor sobere rassen (ijslander voer) en bevalt hier veel beter.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:02

ze willen een te mager paard nog wel eens een maandje veulenbrok geven maar daar mag je niet te lang mee doorgaan
het helpt wel maar is meer bedoeld om tekorten aan te vullen en even op te starten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:06

Ik heb een merrie gehad die ook jeuk kreeg van bepaalde soorten voer. Pavo was echt een no go daar kreeg ze direct heel veel jeuk van.
Na veel proberen waren St. Hippolyt en Subli de beste keuzes. Van Subli voerde ik de de ponybrok of als muesli Subli Zonder.
Van St. Hippolyt heb ik de Structur-E gevoerd. Ze hoeven hier maar heel weinig van te hebben om toch alle voedingsstoffen binnen te krijgen zo uit mijn hoofd ongeveer een halve kilo. Dit was alleen wat lastig verkrijgbaar destijds dus toen ben ik overgestapt op Subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:07

cp112 schreef:
Nature's best is van pavo, kregen ze hier jeuk van omdat er nog best wat melasse in zit.
De Liga is speciaal voor sobere rassen (ijslander voer) en bevalt hier veel beter.

Liga krijgt die van mij ook jeuk van, net zoals van de voederkoeken voor de sobere rassen van PAVO.
Mijn oude kwpn merrie doet het super op pavo, maar mijn tinkerruin niet, hij heeft wel zomereczeem.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:08

cp112 schreef:

Aah.. ja melasse. Vergeten dat dat er ook nog in kan zitten. hmm..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:08

Mijn tinker heeft ook snel last van jeuk, maar met speciaal voer heeft hij er al tijden geen last meer van.
Hier krijgen ze veel hooi, op koude dagen onbeperkt.. en verder een handje Marstall Force (vitaminebrok) en voor het idee nog een handje Marstall Vito (recreatie brok met extra weinig suikers).. en ik voer verder wat thee bij die afvalstoffen beter afvoert (die afvalstoffen veroorzaken vaak de jeuk), die thee heet Chevadonyll van Chevalcare.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:09

Mag ik vragen waar je de thee koopt 8nnemiek?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:17

Ja idd 8nnemiek :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:26

Vroeger had Chevalcare een eigen website, die bestaat niet meer maar via google kun je nog wel hun telefoonnummer vinden en telefonisch bestellen. Verder is ie ook bij een paar webwinkels te koop, wel ietsje duurder dan bij chevalcare zelf, maar ook via google te vinden :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 14:30

Hoe voer jij dat bij ?