Niet PRE dekken met PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Niet PRE dekken met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:42

Hallo iedereen,

Mijn vriend wil dit jaar zijn merrie laten dekken, ik mag de hengst kiezen en het veulen wordt uiteindelijk van mij. De bedoeling is dus het veulen te houden en uiteindelijk zelf mee te gaan rijden. Door de ervaringen met mijn eigen PRE ben ik helemaal verliefd op het ras en ben serieus aan het overwegen om de merrie met een PRE te laten dekken.

Hoewel het veulen voor "eigen gebruik" zal zijn kan ik niet in de toekomst kijken en miss dat deze ooit verkocht zal moeten worden. Ik wil dus niet zomaar vermeerderen maar echt een goed veulen fokken zodat als ik ooit moet verkopen het een paard is met capaciteiten.

De merrie is een NRPS STER merrie, en we willen dit jaar de ABOB rijden om te kijken of ze keur kan worden.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1542341 met bijna 60 % Arabisch bloed.
De merrie heeft 3 veulens gehad bij het NRPS waarvan twee 1e premie zijn geworden en één 2e premie.

Ik wil graag een dressuurpaard fokken, de merrie is maar klein +- 1.60, ik zou graag ietsjes groter fokken, maar als ik t al meer body kan fokken dan maakt het de hoogte me niet zo uit. 1.60 met flink body pas ik ook prima op.
verder wil ik graag verbeteren op gangen, de merrie heeft prima bewegingen maar het zou allemaal wat spectaculairder mogen.

Nu was mijn vraag aan jullie zijn er hier mensen met ervaringen met het dekken van een niet PRE door een PRE. Wat zijn jullie bevindingen?
Zijn er argumenten om het juist niet te doen?
Zijn er eventueel mensen die zouden kunnen adviseren / helpen bij de keuze welke PRE hengst geschikt zou zijn voor de merrie?

SandravdB

Re: Niet PRE dekken met PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:49

Zelfs de woeste hoeve heeft ooit cruzados gefokt waarvan er enkele goed scoren in de sport, kwa hengst vind ik de hengst van de rijthof erg goed, fokt groot door en kwaliteit, heb met mijn eigen nakomeling al gescoord op de keuringen, dus goede kwaliteit nafok, maat, fijne karakters en fokt barok na.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:51

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:52

Je zou ook Frederiksborger kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Moravita's Valentin springt hoog, loopt goed in de dressuur. Het ras is een barok ras net als PRE, maar net even wat meer gemaakt voor sport :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:52

Cruzados zijn vaak hele leuke paarden, heb er hele mooie van gezien, dus zou het ook zeker overwegen!

En Lara, met jouw opmerking ben ik het echt niet eens, ik ken een hoop meer PRE's die goed presteren in de sport, weet ook niet hoe je zoiets kan zeggen?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:54

Ik zeg ook niet dat PRE's niet goed presteren in de sport, ik zeg alleen dat ik vind dat Frederiksborgers net even wat meer gemaakt zijn voor de sport :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:56

Ik ben het wel met Lara eens eigenlijk, Frederiksborgers zijn in mijn ogen ook net wat meer dressuurgeschikt in het algemeen dan PRE. Ik zet er expres in het algemeen bij, omdat er natuurlijk ook hele goede prestaties in de sport zijn van PRE.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:57

Door de ervaringen met de PRE ben ik weg van het ras, vooral karakter!!!, hardheid in lichaam, bewegingen, en uithoudings vermogen maakt dat ik het zo'n geweldig ras vind ik. Met frederiksborgers heb ik (tot op heden) niets, dus daar gaat niet mijn eerste keuze naar uit.
De merrie is zeer zeker een sport type merrie, dus als ik de juiste hengst kies (welk ras dan ook) dan moet ik ook in staat zijn om van beide ouders de beste dingen mee te nemen, dus ook een deel moeder die echt sport type is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:59

Mits je een goede merrie hebt (en dat lijkt me wel, ze is ster) en een goede hengst kan deze kruising heel goed uitpakken!

Mijn hengst heeft een Cruzado nakomeling met een Uniform KWPN merrie;

Dit is was hem met 2,5 jaar oud; http://www.youtube.com/watch?v=dh13vJWaM84

Ik heb hem verkocht en had veel belangstelling voor hem!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:16

De kruising kan zeker goed uitpakken :j Als je naar de toekomst kijkt, dan denk ik dat er ook zeker wel vraag is voor zo'n paard. In de huidige markt denk ik dat de waarde van zo'n paard ook zeker gelijk ligt als wanneer je voor een NRPS dekhengst zou gaan (en er een "gewoon" veulen uit komt, toppers zijn zo zeldzaam, daar zou ik niet op gokken). De "gewone" barokke paarden zijn gewoon iets meer waard (cruzado over het algemeen wel minder als een PRE) dan gewone "standaard" paarden.

Wel is het zo dat ik af en toe ook cruzado's tegen kom die echt van beide niets zijn, te iel voor barok paard, maar het is ook geen vol ander ras, waardoor het dus eigenlijk 2 keer niks is. Ik zou dan ook eerder gaan voor een krachtig uiterlijk, dan voor stokmaat. 1,60 zijn veel hengsten, dus dat moet zeker haalbaar zijn. Een heel slank en ranke hengst zal waarschijnlijk niet voor een erg barokke verschijning zorgen in het veulen, en dat is wel wat ik (persoonlijk) graag terug zie in een cruzado, dat het in ieder geval duidelijk is dat het een kruising met PRE is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:21

Denk als je slim fokt (dus goed rekening houdend met sterke punten/zwakke punten) dat je een super paard kan krijgen. Wat bedoel je met sport? Echt dressuur gericht of wil je een veelzijdiger paard? (springen, samengesteld, whatever) Overigens denk ik dat een goed gelukte Cruzado goed verkoopbaar is, mits je niet de hoofdprijs vraagt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:52

set_elkol schreef:
Ik ben het wel met Lara eens eigenlijk, Frederiksborgers zijn in mijn ogen ook net wat meer dressuurgeschikt in het algemeen dan PRE. Ik zet er expres in het algemeen bij, omdat er natuurlijk ook hele goede prestaties in de sport zijn van PRE.

Welke Frederiksborgers lopen er dan in de top van de dressuur mee?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:13

horseyfries schreef:
set_elkol schreef:

Welke Frederiksborgers lopen er dan in de top van de dressuur mee?

Niet zoveel, lijkt me ook een irrelevante vraag, omdat dit ras vele malen zeldzamer is en dus pas net komt kijken in de sport. Maar ze zijn al in het Z verschenen, en er zijn ook Frederiksborgers die voor shows gebruikt werden en Grand Prix oefeningen uitvoerden met gemak. Daarvoor zijn ze ook gemaakt, maargoed, dat kan iedereen zelf Googlen :D

+ is het 'geschikt zijn voor de sport' natuurlijk niet te meten met aantallen Frederiksborgers die in de internationale dressuursport lopen. Dat is net als zeggen dat iemand geen talentvolle ruiter is, omdat 'ie niet in de Grand Prix uitkomt :))

Daarnaast heb ik zelf een Frederiksborger (dek)hengst, een vriendelijker, hardwerkender, eerlijker, braver paard ken ik bijna niet. En mensen zijn altijd verbaasd als ik zeg dat het een hengst is ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:19

Lijkt me wel relevant als je ze gaat aanbevelen als "meer geschikt dan PRE", terwijl er al veel PRE's en crusado's werkelijk op het allerhoogste niveau in de wereldtop meedoen. Je vergelijking met die dressuurruiter gaat ook niet op, je zegt ook niet van iemand dat hij veel meer dressuurtalent heeft dan Anky als diegene nooit hoger dan Z heeft gereden hoop ik?
Het zullen best leuke paarden zijn, maar zeggen dat ze in het algemeen meer dressuurgeschikt zijn dan PRE's is wel erg raar voor een ras wat zichzelf nog moet bewijzen. Overigens zijn ook PRE hengsten zo ontzettend lief dat ze eigenlijk nooit gecastreerd hoeven te worden, dus ook dat is geen argument.
Goed, back on topic, de Frederiksborger was TS ook niet in geïnteresseerd, ik moet nog ergens een supermooie foto hebben van een Crusado die op Grand Prix niveau liep en echt om te kwijlen kon passageren en piafferen, ik ga ff zoeken TS!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:35

Ik heb vorig jaar een veulen gefokt bij mijn kruising Quarter/Anglo-arabiermerrie. De vader van het veulen was een Lusitano.
Ik heb bij de keuze van de hengst zowel naar PRE's als Lusitano's gekeken en bij de PRE's vond ik eerlijk gezegd niet echt wat ik zocht.
Ik wilde een correct gebouwde hengst (dus geen weke rug of te zware en korte hals), met goede bewegingen en genoeg maat. En dan liefst ook geen schimmel. Bij de PRE's bleken die criteria behoorlijk moeilijk in te vullen. Ik kwam veel paarden tegen met te weke ruggen, te zware/korte hals (vaak in combi met een achterhand die ik niet goed genoeg vond), maaien in de beweging, of te weinig ruimte in de beweging, te weinig maat, ongelijke voeten etc...
+ dat ik een hengst wilde die genoeg barok was en wat présence had. Net om een beetje te compenseren voor de merrie.
En veel PRE's vind ik net nogal pony-achtig aandoen.
Degene die ik wel leuk vond, stonden in het buitenland of waren veel te duur.
Dus uiteindelijk heb ik mijn zin gevonden in een jonge Lusitano-hengst.
En ik heb er geen spijt van. Ik ben erg blij met het veulen. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:44

Kan ik me wel voorstellen, Lusitano kruisingen zijn ook vaak leuk, misschien ook het overwegen waard idd!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:34

leuk ik heb een azteca ook een kruising, wat wel een ras is
.Maar ook een hele leuke kruising :)
En hij is een dekhengst, 163 en een valk

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:38

Als je een grote Lusitano wil zou ik Tolo nemen. Hij is volgens mij 168.
Ik vind hem ook een hele mooie kleur bruin hebben met een goude gloed eroverheen.
Hij is ook in 2006 kampioen van het ras geworden!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:23

Dit kan in mijn ogen zeker wel. Ik heb ook een PRE gehad dus snap je keuze wel ;-)
Welke hengsten heb je op het oog?
Don Enamorado is ook een hele mooie hengst. Ken je die? Die is 1.67

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:14

Don Enamorado is zeker mooi :) vindt IK in Nederland de mooiste PRE dek hengst..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:38

Na de berichten hebben gelezen denk ik dat ik in ieder geval ga kijken voor een barokke hengst. Of dit nu pre / lusitano of frederiksborger wordt moet ik even kijken. Met lusitano heb ik ook geen ervaringen dus als ik dat ras ga bekijken dan moet ik ook even de frederiksborger bekijken.
Pre sluit ik ook niet uit ... Maar wil wel de meest passende hengst.

Iemand vroeg nog wat ik bedoelde met sport. Ik wil echt een dressuur paard fokken daar ik zelf dressuur ruiter ben. spring wel eens voor de lol maar heb niet echt wedstrijd ambitie. Op dit moment rijd ik z1 tegen de tijd dat het veulen groot en oud genoeg is om dat niveau te starten hoop ik zelf al weer veel verder te zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:53

Ik zou het niet doen als je echt fanatiek wilt dressuren, want je schreef eerder dat je wat meer spectaculaire gangen wilt, dat hebben die barokke paarden in principe wel, maar niet voor de moderne dressuur. Met veel oefening kunnen ze het natuurlijk wel en vooral als hun bouw dan ook nog meezit, maar ze hebben uit zichzelf minder ruime gangen en het is dus veel moeilijker om met hun hetzelfde resultaat te verkrijgen als een dressuurgefokt paard. Je zult onder het trainen meer aandachtspunten hebben zeg maar, maar langs de andere kant hebben ze ook meer aanleg voor de verzameling. Het is maar wat je zelf zoekt. Voor recreatie en dressuur zonder echte ambities vind ik het super paarden, maar om in de dressuurring te verschijnen zou ik eerder voor een NRPS henst gaan. Ik zeg niet dat PRE-ers het niet kunnen hé, juist dat ze vaak minder geapprecieert zijn zeg maar door hun gangen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:51

Ik heb een cruzado, mijn merrie was 'n KWPN en de hengst een PRE,
Mexx is ook voor mijzelf gefokt, en is nu 7 jaar. Foto in mijn profiel.

Mexx heeft de karakter-trekjes van een PRE, erg op 1 baas gericht, en voor je door het vuur gaan, maar daarnaast is ze wel net zo eigenwijs als haar moeder.

Voor de basis wedstrijdsport is zij gewoon geschikt, maar tussen grote goed lopende KWPN-ers moeten we aanpoten..

En fokken is gokken.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:31

betadine schreef:
Ik zou het niet doen als je echt fanatiek wilt dressuren, want je schreef eerder dat je wat meer spectaculaire gangen wilt, dat hebben die barokke paarden in principe wel, maar niet voor de moderne dressuur. Met veel oefening kunnen ze het natuurlijk wel en vooral als hun bouw dan ook nog meezit, maar ze hebben uit zichzelf minder ruime gangen en het is dus veel moeilijker om met hun hetzelfde resultaat te verkrijgen als een dressuurgefokt paard. Je zult onder het trainen meer aandachtspunten hebben zeg maar, maar langs de andere kant hebben ze ook meer aanleg voor de verzameling. Het is maar wat je zelf zoekt. Voor recreatie en dressuur zonder echte ambities vind ik het super paarden, maar om in de dressuurring te verschijnen zou ik eerder voor een NRPS henst gaan. Ik zeg niet dat PRE-ers het niet kunnen hé, juist dat ze vaak minder geapprecieert zijn zeg maar door hun gangen.

Dit is onzin. Er zijn zat PRE's die van nature ruim bewegen. Uiteraard is het niet handig als de TS een PRE zou uitzoeken die geen verruiming heeft, maar dat snapt ze zelf denk ik ook wel.
Er zijn hier genoeg PRE's die ruim kunnen bewegen en goed in elkaar zitten en boven de 1.60m zijn.

Dit is mijn eigen dekhengst, daar zit echt wel een verruiming op;

Afbeelding

Een dochter van hem op het filmpje 14 maanden oud; http://www.youtube.com/watch?v=3c7m_X8FTow

En hier een filmpje van onze jonge hengst welke ook heel ruim beweegt; http://www.youtube.com/watch?v=w7bAyd3Ljsc

Een van onze volwassen merries, ook een heel aardige beweger (behalve hier op de volte, want de bodem was heel glad)
http://www.youtube.com/watch?v=XAz9z1Wfdso

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:47

Zat PRE's die ruim bewegen ? De meeste waar ik mee gereden heb of die ik gezien heb dat waren maaiers of toch dicht in de buurt. Ik heb eventjes een 5jarige PRE gereden voor verkoop. Dat was een hengst die kampioen 4 of 5 jarigen was in frankrijk voor model & allures en dat was een heerlijk dier, maar geen dressuurpaard. Kon leuk showen, had ruimere gangen dan de doorsnee pre, maar dat maakt het nog geen dressuurpaard hoor.
Ik zeg niet dat ze er niet zijn, maar een PRE kiezen voor betere gangen dat zou ik niet doen.
Was al bang dat ik op een PRE-liefhebber zijn schenen ging stampen en dat is dus niet de bedoeling. Ik vind het ook heel gave paarden, maar om nu te zeggen dat je een PRE hengst moet kiezen om dressuur wedstrijden te rijden, nee. De 2 filmpjes gekeken en de 2de vind ik echt een kanjer, maar ik zou hem ook niet kiezen voor specifiek dressuur. Ik zou hem dan wel weer kiezen voor andere doeleinden.
Deze video heb ik willekeurig gekozen. Jong dressuurpaard. Je ziet toch meteen het verschil in gangen en zo een paard past gewoon beter bij de actuele dressuur verwachtingen.
http://www.youtube.com/watch?v=Qq3-3yPOpCY
Er lopen enkele PRE'ers op hoog niveau, maar dat is meer uitzondering als regel en de nieuwe soort PRE's die voor de sport zijn gefokt, dat vind ik dan weer spijtig. Waarom zo een ras gaan ombouwen tot kwpn-er terwijl die zo veel andere kwaliteiten hebben... ?
Als TS echter meer een leuk paard zoekt die haar qua uiterlijk bevalt en waarmee ze op regionaal niveau wedstrijdjes wilt gaan starten, waarom ook niet. Als ze er een leuke PRE hengst uitzoekt en er komt als resultaat een leuk cruzado veulentje die TS gelukigk maakt, maar een PRE gaat de bewegingen van haar NRPS niet verbeteren tenzij ze echt al een uitzonderlijke (meestal duurdere) PRE hengst uitzoekt en dan moet die dat ook nog vererven. Volgens mij is op dat gebied een NRPS hengst een betere keuze en voor weinig geld is er keuze genoeg aan hengsten die al bewezen dat ze hun gangen vererven.