mijn keuze, jullie mening voor deze 2 merries (kwpn en nrps)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

mijn keuze, jullie mening voor deze 2 merries (kwpn en nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 13:35

Ik heb voor dit jaar voor mijn beide merries een hengst uitgekozen en ik zou graag willen weten wat jullie meningen over de combinaties zijn:

Als eerste, Wainonia:
KWPN-stamboekmerrie (Oliver van Voltaire x Wolfgang x Spartaan). In de moederlijn veel ster/pref/prestatie merries, maar wel redelijk oud bloed. Aan vaders kant goed spring/allroundbloed. Wainonia zelf is helaas niet erg groot geworden en heeft een stokmaat van 1.61. Meteen ook het eerste verbeterpunt.

Qua karakter is ze een vechter, een paard met een sterk karakter die, wanneer ze daarvoor kiest, voor je door het vuur gaat, maar wanneer ze iets niet wil, daarin ook moeilijk te overtuigen is.

Beweging, Wainonia heeft ruime en makkelijke gangen. Niet overdreven veel schwung, maar gewoon 3 goede basisgangen met voldoende kracht. Voor de dressuur (mijn ding) zou een nakomeling wat meer schwung mogen hebben.

Exterieur, Wainonia heeft een goede beenstand, maar zou iets meer in het rechthoekmodel mogen staan. Wat meer lengte en maat is belangrijk voor een nakomeling.

Afbeelding merrie:
Afbeelding

En de hengst die ik voor haar heb uitgekozen is Nourejev (Cocktail x Ramiro x Farn), stokmaat 1.70:
Afbeelding

Info over de hengst (van website gekopieerd)
Vader Cocktail heeft zijn kwaliteiten bewezen door op het hoogste niveau te acteren als dressuurpaard. Moeder Badette (keur, pref) is een langgelijnde rijtypische merrie. Ze behaalde een zeer hoog IBOP resultaat, een AA met 94 punten. Bovendien werd ze uitgebracht in de Z -dressuur.

De pedigree in deze merrielijn is zeer interessant vanwege de unieke combinatie Ramiro, Farn, Fresco, Sineada. Uit deze zeer goed fokkende Locia-stam komt o.a. ook Zalzatime (v. Painted Black), het duurste veulen ooit in Nederland geveild. Zalzatime bracht op de Prinsjesdagveiling € 96.000,- op. De grootmoeder van dit veulen is de halfzuster van Nourejev. De Nourejev nakomeling Ziziphus werd in 2004 kampioen van de KWPN hengstveulens in Ermelo.

De dressuurhengst Nourejev heeft alle verwachtingen meer dan waar gemaakt door zich te ontwikkelen tot een zeer opvallend toptalent die zich op internationaal niveau steeds weer vooraan weet te plaatsen. Nourejev wordt door zijn ruiter Edward Gal in 2005 uitgebracht in de Grand Prix. In de Prix St. Georges presteerde Nourejev fantastisch: 2004 Jumping Amsterdam - Prix St. Georges 1e - Kür op muziek 1e Nijmegen - Nederlands kampioenschap 3e Aken - Prix St. Georges 2e - Kür op muziek 2e Mechelen - Prix St. Georges 1e - Kür op muziek 1e 2005 Jumping Amsterdam - Prix St. Georges 1e - Kür op muziek 1e.

Dan de tweede merrie:
Amika, nrps register B

stokmaat 1.44, ongecompliceerd karakter, wat klassiek gebouwd. Mocht wat veredeld worden. Doel, fokken van een leuke sport-D-pony. Veulen zal een reg. A. NRPS-pony worden en kan als driejarige een stamboekpony worden (en ook predikaten behalen).

Foto merrie:
Afbeelding

En de hengst wordt Evanto's Nieuwmoed, NRPS goedgekeurd, stokmaat 1.45 met veel arabisch bloed. :
Info over de hengst is in deze link te vinden. helaas kan ik geen foto van hem vinden zo snel. Morgen gaan we hem eerst eens live bezichtigen :)
http://www.nrps.nl/hengsten/d-ponys.pdf

lady62

Re: mijn keuze, jullie mening voor deze 2 merries (kwpn en nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:58

ik zou voor de pony een afstammeling nemen van Baccarav van de Corrijon
deze hengst staat bekend om zijn geweldige karakter heeft arabisch bloed en heeft goede werklustige
dressuur pony's voortgebracht
deze afstammelingen waren stuk voor stuk makkelijk te beleren en goed voorwaarts
Ik heb deze hengst zelf meegemaakt ik vond het een fijne kinderpony
hij is ook een D maat ik dacht 147

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:34

Als het je bedoeling is om met Nourejev terug wat klassieker te fokken dan zit je goed denk ik maar ik zou toch oppassen met het vele inteelt terug op Farn (het is het eerste dat bij mij opkwam bij aanzien van zijn foto).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:07

Het is inderdaad mijn bedoeling om wat klassieker terug te fokken. Ik heb de moeder van Wainonia ook (we hebben haar zelf gefokt) en ben erg gek op dat wat klassiekere paard. In mijn profiel staan ook foto's van de moeder (Fonia).

Wat ik trouwens zo bijzonder aan Nourejev vind, is dat in hem alle paarden zitten die ik heb gehad. Mijn eerste paard was dus de Wolfgang v. Farn merrie, daarna had ik een Hierarch v. Cocktail ruin (en Cocktail is de vader van Nourejev) en we hebben een x Ramiro-merrie gehad.Toevallig zit dat allemaal in deze hengst, dat heeft ook mede gezorgd dat ik voor hem val.

Lady62, maar evanto heeft zelf ook een goed karakter en veel arabisch bloed.. plus dat hij op nog geen 10 km afstand van ons staat, dus ook praktisch gezien zou dat een ideale keuze zijn.

Toch nog een foto van Evanto gevonden:
Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:42

Ik heb een een jaarling van Nourejev. Een mooi langgelijnde merrie, goede bewegingen en lijkt zeker voldoende maat te krijgen. Qua karakter is het ook een fijne. Ik ben erg blij met die merrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:29

Wat leuk! Wat zit er aan moeders zijde en heb je een foto van je merrie? Nu ben ik wel nieuwsgierig!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:38

Ik zou graag nog wat meer meningen willen weten, ook over de pony :). Ook graag advies over wanneer te beginnen, welke hengstigheid, omdat ik eigenlijk geen winterveulen wil. Ik weet van beide merries niet of ze makkelijk drachtig worden. Van wainonia's moeder weet ik dat ze niet tegen de verdunningsvloeistof kon.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:18

Ik zou op tijd beginnen met fokken. Zeker bij een merrie waarvan je niet weet of ze makkelijk drachtig wordt, zou ik deze of volgende maand zeker beginnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:00

Ja maar deze maand nog niet, straks zit ik met een veulen in de sneeuw, dat zou ik niet leuk vinden voor zo'n kleintje.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:56

Nourejev is alleen diepvries.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 18:01

Dat klopt niet hoor. Ik heb contact met stal Arends en het is gewoon vers sperma. Daarbij zou het ook niet echt een ramp zijn, het is natuurlijk niet gezegd dat deze merrie ook niet tegen verdunningsvloeistof kan en het dekgeld is alleen bij dracht verschuldigd bij deze hengst, dus dan zou het nog geen kop-af zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:35

Nourejev is idd gewoon vers te verkrijgen.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:40

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:07

500 incl. bij dracht

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:54

vind onze new forest hengst Lex ook wel bij je pony passen,krijg je een super sportpony.
en hij staat dichtbij,ze kan zelfs aan huis worden geinsemineerd!
www.newforestlex.zikle.nl

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 15:57

Ik vind het een mooie hengst, maar niet voor deze merrie. Ik wil haar juist wat veredelen en heb bewust veel arabisch bloed gekozen.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:20

Ik denk dat don Carino du Bois heel goed zou matchen met deze merrie.
Deze heeft ook Arabisch bloed, maar is wel veel moderner en rijtypischer dan de hengst in de OP

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 08:15

Die hengst had ik ook op mijn lijstje inderdaad. Maar voor dit jaar is de keuze nu gemaakt. Ik hou hem zeker voor volgend jaar in gedachten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:15

Dekt Lobeke nog? Fokt prima sportpony's en met een flinke dosis arabisch bloed.