Hackney's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Hackney's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:35

Hallo bokkers.
Ik had echt een vraag over Hackney's. Maar mijn eerste vraag, zijn het eigenlijk wel gangenpaaden? Ik heb er maar een gokje op gewaagd :=
Zo niet, verplaatsen enz. mag altijd.

Nu dus mijn vraag over Hackney's. Ikzelf ben helemaal weg van deze tempramentvolle paarden. Maar er zijn nog maar 150 merrie's waarmee je kan fokken over gebleven. Hengsten weet ik niet.
En ik snap niet waarom er zo wienig over zijn. Net zoals een trekpaard, ben de naam kwijt. DIe zijn er ook nog maar weinig. ( En zo nog best wel veer rassen)
En dan vraag ik me ook af waarom neit meer mensen die rassen gaan fokken. I.p.v haflingers, kwpnr's etc.
Nu denk ik wel heel mooi in mezelf, later als ik volwassen ben, baan heb, huis heb etc. Dan ga ik mooi zo'n ras fokken. Dat gaat natuurlijk niet 1 2 3 maar toch. Ik ga het zeker proberen.

Zijn er bokkers die een bijna uitgestorven ras fokken? Met name de Hackney's?

Nog even vragen op een rijtje, want ik snap dathet een beetje onoverzichtelijk is geworden :
- zijn er bokkers met Hackney's?
- zijn er hackney fokkers?
- waarom zijn er nog maar zo weinig hackney's over? ( en nog veel meer rassen.)

Ik hoop dat iemand dit voor me duidelijk kan maken :)
Groetjes Jasmijn.

Berdien

Re: Hackney's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:44

Een Hackney is geen gangenpaard, ik verplaats je topic daarom naar Rassenpraat-Algemeen.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 20:38

Oke bedankt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:02

Ik rijd met hackney's, en de hackney's waarmee ik rijd zijn eigen fokproducten.
In Nederland is er maar een kleine afzetmarkt voor hackney's. Wanneer er meer gefokt gaat worden zal er een overschot zijn. Enkele jaren geleden, toen N. Leeman nog leefde, waren er erg veel hackney's. Hij fokte behoorlijk wat. Toen hij overleed zijn die dieren voor gemiddeld 50 euro weggegaan, de meeste naar de slacht. Simpelweg omdat er geen afzetmarkt is, zeker niet voor de dieren die eigenlijk niet direct geschikt zijn voor de aangespannen wedstrijdsport of de fokkerij. Voor recreatie-hackney's is een niet te grote afzetmarkt, veel mensen zoeken daarvoor een rustig paardje en niet een hittepetitje wat een hele bosrit niet wil stappen en alleen maar vooruit wil. Er zijn maar weinig hackney's die voldoen voor de recreant.

In mijn profiel zijn foto's te zien van de hackney's. :)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:09

Ik ben zelf ook n het bezit van een Hackney. Little Dency Boy. Erg tevreden. Bij ons loopt hij voor de sulky en heb geen negatieve dingen wat betreft een Hackney. Zijn ze pittig? JA! Maar wel beheersbaar bij een goede opvoeding! :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:11

Ik heb een Hackney gehad (Tivoli Glittering Gem) en daarbij heb ik ook nog een paar veulentjes gefokt.
Het was echt een geweldig beestje. Inderdaad erg heet, maar ook nergens bang voor en ze wilde altijd werken.
Ik had toen een concourswagentje en we gingen een paar keer per week langs de weg.

Ze was maar 1,24m en je moest haar met 2 mensen inspannen. Als ze de wagen zag, stond ze in haar eigen beleving al in de startblokken.
Ook al zijn ze niet erg groot, het zijn geen kinderpony's. Het zijn eigenlijk micro volbloedjes. Als je daar mee om kan gaan dan heb je er echt een super beest aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:34

frgheaven schreef:
Ik ben zelf ook n het bezit van een Hackney. Little Dency Boy. Erg tevreden. Bij ons loopt hij voor de sulky en heb geen negatieve dingen wat betreft een Hackney. Zijn ze pittig? JA! Maar wel beheersbaar bij een goede opvoeding! :)

Die ken ik volgens mij wel, die is toch gefokt in Zeeland (provincie)? Vosje als ik me goed herinner?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:28

Oooh wat leuk allemaal :)
Ja ik wist dat Hackney's wel pittig zijn. Maar ik vind ze echt heel gaaf. Jammer dat er dan zo weinig afzetmarkt is. Maar ik had echt geen idee dat ze zo klein waren. Zijn er in de Hackney dan ook verschillende maten? ( denk aan Welshjes)

Ik vind dit namelijk echt een interresant ras :) Ik ga even op jullie profeilen spieken :=

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:33

Wij hebben ook vier Hackney's het zijn inderdaad pittige beestjes, maar ze luisteren echt ontzettend goed! Mn opa heeft één oude fokmerrie, waar de andere drie van zijn.

Je hebt de grote maat Hackney en de kleine maat Hackney, tot hoe ver de stokmaten lopen weet ik niet.

EDIT: Misschien is dit leuk.

[RPA] Hackney houder?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:36

Oke bedankt ik ga eventjes kijken :)

Neonlight schreef:
Ik rijd met hackney's, en de hackney's waarmee ik rijd zijn eigen fokproducten.
In Nederland is er maar een kleine afzetmarkt voor hackney's. Wanneer er meer gefokt gaat worden zal er een overschot zijn. Enkele jaren geleden, toen N. Leeman nog leefde, waren er erg veel hackney's. Hij fokte behoorlijk wat. Toen hij overleed zijn die dieren voor gemiddeld 50 euro weggegaan, de meeste naar de slacht. Simpelweg omdat er geen afzetmarkt is, zeker niet voor de dieren die eigenlijk niet direct geschikt zijn voor de aangespannen wedstrijdsport of de fokkerij. Voor recreatie-hackney's is een niet te grote afzetmarkt, veel mensen zoeken daarvoor een rustig paardje en niet een hittepetitje wat een hele bosrit niet wil stappen en alleen maar vooruit wil. Er zijn maar weinig hackney's die voldoen voor de recreant.

In mijn profiel zijn foto's te zien van de hackney's. :)

Jeetje die hengst gaat goed tekeer zeg :')

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:38

Ik weet niet waar je die cijfers weg hebt, maar dat zullen enkel de nederlands geregistreerde hackneys zijn.

Ik meld mij hier ook met een grote maat merrie, zie profiel onderaan

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 08:43

_maaike_D schreef:
Ik weet niet waar je die cijfers weg hebt, maar dat zullen enkel de nederlands geregistreerde hackneys zijn.

Aaah wat een schatje zeg <3
Ze is nog niet betuigd of iets wel?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:01

Neonlight schreef:
frgheaven schreef:

Die ken ik volgens mij wel, die is toch gefokt in Zeeland (provincie)? Vosje als ik me goed herinner?

Ja klopt. Donkere vos. :D

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:58

JasmijnJoy schreef:
_maaike_D schreef:

Licht betuigd, ze is nog jong zat.
Maar waar heb je gelezen dat er nog maar 150 fokmerries zijn?

Ik denk dat de afzetmarkt zo klein is doordat het ras ondergewaardeerd is.
Er zijn een hoop negatieve vooroordelen over deze paarden en vaak een hoop fabels over de trainingen waardoor veel mensen afhaken.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:06

De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ook een kleine Hackney, Tommy.
Toevallig zijn we gisteren nog met hem weg geweest.
Heel de winter niet voor de kar gestaan en gisteren zonder problemen kunnen rijden met hem.
Superbraaf. Hij is ook onder het zadel alleen we zijn allemaal te groot om op hem te rijden helaas.
Ik zal van het weekend wel eens foto's van hem plaatsen.

11 jaar geleden heb ik ook nog een grote hackney merrie gereden.
Was een erg pittig ding en wou inderdaad het liefste hard, maar wel goud eerlijk.
Nooit zo'n makkelijk paard gehad in de omgang. Alleen met rijden wou ze dus erg graag hard.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:48

ginger18 schreef:
De eigenaar van mijn verzorgpaard heeft ook een kleine Hackney, Tommy.
Toevallig zijn we gisteren nog met hem weg geweest.
Heel de winter niet voor de kar gestaan en gisteren zonder problemen kunnen rijden met hem.
Superbraaf. Hij is ook onder het zadel alleen we zijn allemaal te groot om op hem te rijden helaas.
Ik zal van het weekend wel eens foto's van hem plaatsen.

11 jaar geleden heb ik ook nog een grote hackney merrie gereden.
Was een erg pittig ding en wou inderdaad het liefste hard, maar wel goud eerlijk.
Nooit zo'n makkelijk paard gehad in de omgang. Alleen met rijden wou ze dus erg graag hard.

Oooh leuk :) Ben benieuwd.

_maaike_D schreef:
JasmijnJoy schreef:

Licht betuigd, ze is nog jong zat.
Maar waar heb je gelezen dat er nog maar 150 fokmerries zijn?

Ik denk dat de afzetmarkt zo klein is doordat het ras ondergewaardeerd is.
Er zijn een hoop negatieve vooroordelen over deze paarden en vaak een hoop fabels over de trainingen waardoor veel mensen afhaken.

Dat heb ik gehoord op een documontaire over Hackney's op tv. Toen gingen ze ( In Amerika?) naar zo'n fokkerij. En daar werd dat allemaal verteld etc.