Mijn merrie van bijna 23 wel of niet laten dekken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aristoteles

Mijn merrie van bijna 23 wel of niet laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 22:48

Hallo!

ik zit met een dilemma. Mijn merrie is enorm speciaal voor mij (zie link hieronder)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1623259 en zou daarom DOLGRAAG een veulentje van haar willen.
Ik weet dat ze oud is en dat dit risico's met zich meebrengt. Ze is wel ontzettend kwiek fit en nog goed hengstig.

Sinds ik haar weer in mijn bezit heb(zie link hierboven) heb ik haar 1 keer laten opvoelen, dachtend dat ze (perongeluk door de vorige mensen zonder paardenverstand) drachtig was. Dit was niet zo. De DA zei wel dat ze een grote baarmoeder had. (Naar mijn weten heeft ze in haar jongere jaren een veulen gehad).

Dus mijn vraag is, wat vinden jullie wel of niet doen en waarom wel of niet? en daarnaast wanneer is een paard lichamelijk NIET fit genoeg om te dragen? (haar rug begint aardig te verzakken, de ostheopaat en da adviseren wel gewoon te blijven rijden omdat ze nog sterk genoeg is.) Verder is ze kerngezond.(Jaarlijks onderhoud van lichaam door de ostheopaat, ze heeft al haar tanden nog en is psychisch nog kraaaaaaaaaaaaaakhelder) O ja, het is een welsh K van 1,53

Alvast bedankt

Anoniem

Re: Mijn merrie van bijna 23 wel of niet laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:52

Je krijgt geen kloon van je merrie...
Sterker nog mss verlies je haar ermee

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:54

[***] schreef:
Je krijgt geen kloon van je merrie...
Sterker nog mss verlies je haar ermee

precies mijn gedachte.
mijn man wil ook graag een veulen van onze oudere merrie, ik wil het niet, bang om haar te verliezen, zij heeft echter nog nooit een veulen gehad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:56

Volgens mij is het belangrijk of een merrie al dan niet al eens een veulen gehad heeft.
Misschien kan je nog achterhalen hoe dat met deze merrie is geweest, je zegt het nu niet zeker te weten.
Op zich voor een tweede (of iig niet eerste) veulen is 23 jaar voor een pony merrie die goed in conditie is naar mijn mening niet te oud.
Voor een eerste eigenlijk wel. Maar misschien kan je een overleggen met je DA wat hij/zij ervan denkt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:00

Waarom vraag je dit niet aan je d.a.?
Het is toch een oude merrie en ze heeft misschien nooit een veulen gehad. Ik zou zeggen NIET doen. Dit heeft niks te maken met dat ze al haar tanden nog heeft.
Koop gewoon een leuk veulen en geef deze merrie een fijne oude dag.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:01

Ik zou raad vragen aan je DA, wij kunnen wel zeggen of het OK vinden of niet, je DA kent je paard en weet ook of hij het zou proberen of niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:05

Als je er veel geld voor over hebt, kun je embryo transplantatie overwegen.
Maar om eerlijk te zijn,.... de DA ziet je aankomen ;)

Een ponymerrie zou op haar 23ste nog heus een veulen kunnen dragen.
Maar het advies van je eigen DA zou hierin wel leidend moeten zijn, hij kent haar het beste (op jou na).

Aristoteles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:06

Om maar aan te geven dat ze goed gezond is. Ik ben niet zo achterlijk dat ik niet weet dat haar tanden geen rol spelen bij deze keuze. En zomaar een veulen gaat het hier niet om. Ik zou 1 van haar willen aangezien ze zo speciaal is voor mij. De reden is ook niet haar te te klonen maar om mogelijk karaktereigenschappen en beweging in een nageslacht terug te zien! Ik zou eerst graag hier wat argumenten willen krijgen waarom ik dit wel of niet zou moeten doen en vervolgens contact opnemen met mijn da.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:09

ik ken iemand die zn fokmerries met 22 nog drachtig had hoor :)
zonder problemen mooie veulens, maja dit waren fokmerries (KWPN-ers) dus hebben meerdere veulens gebaard en dat is wel een belangrijk punt
zoals meerdere al aangeven: overleg het met je DA die heeft daar beter zicht op en kan je goed vertellen waarom wel of waarom juist niet

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:10

Aristoteles schreef:
Om maar aan te geven dat ze goed gezond is. Ik ben niet zo achterlijk dat ik niet weet dat haar tanden geen rol spelen bij deze keuze. En zomaar een veulen gaat het hier niet om. Ik zou 1 van haar willen aangezien ze zo speciaal is voor mij. De reden is ook niet haar te te klonen maar om mogelijk karaktereigenschappen en beweging in een nageslacht terug te zien! Ik zou eerst graag hier wat argumenten willen krijgen waarom ik dit wel of niet zou moeten doen en vervolgens contact opnemen met mijn da.

Nounounou... rustig aan.
Ik denk dat het niet verstandig is, ookal heeft ze ooit in haar jongere jaren 1 veulen gehad. Ik vermoed dat je haar ook niet meer drachtig krijgt hoor..

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:21

Ik snap je compleet en ik heb zelf enorm lang getwijfeld om mijn merrie te laten dekken of niet omdat ik ook enorm veel bang had omwille van de dingen die kunnen mislopen.
Ik zou dit bespreken met je veearts, zien wat hij ervan zegt en haar laten onderzoeken. Longen, hart & alle belangrijke vitale functies maar ook de baarmoeder op vocht, cysten en littekenweefsel. Als ze vol littekenweefsel zit, raakt ze niet drachtig en dat is enorm veel weg gesmeten geld.
In principe staat er geen leeftijd op het drachtig zijn. Zolang het paard gezond en fit genoeg is, kan je er prima mee fokken. Dit hangt van paard tot paard af. Sommige paarden zijn al oud op 18 jaar, andere pas op 25 of ouder.
Pony's zoals de welsh worden vaak ouder en blijven langer fit dan de gemiddelde warmbloed.
Aan jou dit allemaal goed te beoordelen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:24

Op die leeftijd zou ik haar niet meer laten dekken. Zoals gezegd, je merrie krijg je er niet mee terug, er kan iets heel anders uitrollen dan je graag zou willen zien.
Geniet van je merrie, bespaar haar die dracht. Een veulen fokken is niet alleen rozegeur en maneschijn!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:27

Aristoteles schreef:

Ik denk dat het wel kan maar ik zou het je niet aanraden als ik je redenen zo hoor. zelf heb ik twee veulens gefokt van dezelfde hengst bij mijn merrie; geen van tweeën hebben ze iets weg van de merrie of van elkaar. De eerste is een opdringerig gevalletje zondervrees en lijkt precies op haar vader (bont), de tweede typetje race-eend; heeft wel de kleur van mama maar lijkt er verder ook niet op qua karakter, beweging of wat dan ook. En dan zijn het nog merries, een hengst zou al helemaal anders zijn natuurlijk. Hetzelfde met mijn lieve vriend, een hond. We hebben er een dochtertje van maar dat is vanaf dag 1 meer de hond van mijn man dan van mij. Inmiddels heb ik ook weer een hond en een paard gekocht, en met beide heb ik een betere band dan met de kindjes van mijn 'schatjes'.

Nu maakt het niets uit als je gewoon graag wilt fokken, maar als ik om dezelfde reden als jij nu noemt een veulentje had willen fokken was ik denk ik wel teleurgesteld geweest. Je doet een grote investering in tijd, geld en risico voor je merrie... en je hebt geen enkele garantie of je überhaupt wel zult kunnen opschieten met de nakomeling van je merrie of dat het veulen de dracht en de eerste jaren overleeft. Mocht je de klik niet hebben zou je alsnog het paard kunnen verkopen en heb je al die jaren geïnvesteerd terwijl je uiteindelijk dan toch op een ander paard voor jezelf uitkomt. Dan kun je beter dat geld en de energie investeren in goed zoeken naar een paard waar je meteen, zeker weten een klik mee hebt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:34

Ik zou het risico niet willen nemen.
Maar goed ik vind het zelfs een risico om mijn 8 jarige merrie te laten dekken.
Het gaat vaak goed maar ook regelmatig mis.
En waarom het leven van je Merrie in gevaar brengen,en op die leeftijd zal ze wat in moeten leveren.
Elke merrie moet dat. En zeker op die leeftijd.
Ze is 24 als het veulen wordt geboren.
En de kans bestaat ook dat je niets van je merrie terug ziet in haar veulen.
Geniet gewoon van dat ze lekker bij je is nu.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:25

Een fokmerrie kun je NOOIT vergelijken met een guste/maiden merrie van 23 jaar. Dat is echt een wereld van verschil.

23 jaar vind ik wel aan de oude kant voor een ‘tweede’ veulen. Ofwel. Eigenlijk 24, immers dragen ze 11 maand. En voor een eerste eigenlijk zeker. De grote baarmoeder kan ook op infecties duiden. Realiseer je dat wel? Dan zit er gewoon vocht in. Kun je gaan spoelen en je portemonnee opentrekken. De kans bestaat ook dat ze helemaal niet drachtig wordt.

Je kan bij het stamboek een nakomelingenoverzicht aanvragen dan weet je wanneer en welke veulens ze gehad heeft.

Verder als je aangeeft geen kloon te willen, maar wel ‘hoopt’ dat je karaktereigenschappen enz. terug ziet. Dan wil je eigenlijk wel een kloon. Besef ook hier dat je ook een veulen (als het allemaal lukt) kan krijgen dat in de verste verte niet op de moeder lijkt. Niet qua uiterlijk, niet qua karakter en misschien zelfs wel het tegenovergestelde is in alles van de moeder.

Bedenk goed dat het voor je merrie een groot risico kan zijn. Het kost kracht en energie en het kan dramatisch fout gaan. Daarnaast heb je dus twee paarden die je moet stallen. Twee paarden kosten ook dubbel zoveel geld. Je hebt een paard dat oud wordt en straks met pensioen gaat en wie weet wel 30 jaar wordt. En je heb een paard waar je de eerste 3,5 jaar heel weinig mee kunt doen. Heb je dat geld nu en heb je dat geld de komende zeven jaar ook? Bekijk je levenssituatie zoals hij nu is en bedenk wat je hoogst waarschijnlijk aan het doen bent over zeven jaar. Kun je jezelf, je huur/hypotheek, je zorgverzekering, je ditjes en je datjes en twee paarden onderhouden?

Denk er nog maar eens goed over na en bekijk het ook objectief, dus het idee het is zo’n speciale merrie voor mij en ik wil er perse een veulen van want… achterwege laten. Het gaat om de gezondheid van je merrie, dan is je eerste prioriteit niet wat jij wil maar wat het beste is voor je merrie.

Een goede DA zal je trouwens ook nooit direct zeggen wel of niet doen. Dat mogen ze helemaal niet.. die beslissing maak je nl. zelf. Hij kan wel advies geven over de voor en nadelen, de risico’s enz., maar voor jou beslissen zal hij nimmer doen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:42

Ik zou 't risico ook niet nemen,
daarnaast heb ik ook een dochter van mijn lieveling (helaas overleden), omdat ik wist dat ik mijn merrie niet lang zou houden ivm blessures.. en mijn nakomeling is een wereld van verschil met mijn merrie, het is dat ik weet dat het haar kind is, ze is speciaal voor mij, maar het voelt niet als "zo moeder-zo dochter"..
Een heel ander karakter, denk er maar goed over na, en vooral in het belang van je merrie...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:03

Even de vragen op een rijtje.
Waarom wel een veulen fokken?
De merrie is speciaal voor je. De merrie is in principe nog gezond genoeg, ondanks de leeftijd. Het kan zijn dat ze al een veulen gehad heeft en dat verkleint de risico's. Het is aan jou om uit te zoeken of ze een veulen gehad heeft. Dat kan via het stamboek, want je weet haar afstamming. Hopelijk is haar veulen ook geregistreerd, anders wordt het een moeilijkere zoektocht.
Er zijn, ook op bokt, genoeg verhalen te vinden, waarbij nog succesvol gefokt werd met een oudere merrie.

Waarom niet een veulen fokken?
Wat hierboven al gezegd wordt door Cassidy en anderen. Een veulen fokken is niet alleen rozengeur en maneschijn.
Lees de topics door op bokt met alle nare verhalen hoe het slecht afliep. Er zijn serieuze risico's verbonden aan dracht en een veulen krijgen. De risico's, dat kan van alles en nog wat zijn. (Maar als men zich daardoor altijd liet tegenhouden, dan waren er geen paarden en pony's meer.)
Het is een afweging die alleen jij kan maken. Dat kan niemand voor je doen. Wat hierboven ook gezegd is, het is niet gegarandeerd een kopie van de merrie.

Wanneer is de merrie niet fit genoeg?
Dat kan de dierenarts het beste vertellen aan je. Het is goed om van te voren de merrie lichamelijk na te laten kijken en dan specifiek op de mogelijkheid van een succesvolle dracht.

Hopelijk heb je zo genoeg informatie om aan de slag te kunnen.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:05

ik zeg niet doen en samen gewoon gaan genieten van wat er nog komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:08

Sammie schreef:
Een goede DA zal je trouwens ook nooit direct zeggen wel of niet doen. Dat mogen ze helemaal niet.. die beslissing maak je nl. zelf. Hij kan wel advies geven over de voor en nadelen, de risico’s enz., maar voor jou beslissen zal hij nimmer doen.

Klopt helemaal wat je zegt (de rest van je post ook, maar wilde dit stukje er even tussen uit halen).
Ik heb het er ook over gehad met onze dierenarts, onze merrie heeft nog nooit een veulen gehad, het is een zeer fijn en werkwillig en betrouwbaar paard voor de koets. Een veulen geeft geen garantie dat het trekjes heeft van moeder, je moet dat allemaal maar afwachten. Plus dat de risico's voor de merrie groter zijn als ze ouder zijn en niet een veulen op de wereld hebben gezet in ons geval. De merrie is me daar te dierbaar voor, mocht het ooit zover komen dat ze niet meer kan of er niet meer is zien we wel verder, genoeg paarden te koop. Ze hebben dan alleen niet de merrie als moeder maar dat is voor mij niet onoverkoombaar.
Stel dat je merrie wegvalt, zit je met een moederloos veulen wat je weg kunt brengen naar een merrie die net haar veulen heeft verloren (als je die zo snel kunt vinden op dat moment). Heb je een veulen waar je de eerste 3 jaar niets mee kunt, merrie waar je wel wat mee kunt is er dan niet meer... Dat is voor mij ook een reden om te zeggen nee ik doe het niet.

Mijn instructrice heeft moeder en dochter en die zijn in veel dingen wel gelijk, dat is erg leuk, maar ze zijn ook gelijk in de minder leuke dingen.... en dat is weer niet zo leuk dan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:07

Je zou er ook voor kunnen kiezen een paard te nemen met (deels) dezelfde ouders als jou merrie, ik denk dat je dan nog meer kans hebt om iets van de merrie terug te zien (aangezien je dan ook kunt kiezen uit meerdere wellicht).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:14

Ik vind het nogal egoistisch van je om zoiets zwaars van je oude merrie te vragen, puur voor jezelf zonder dat je kijkt naar de leeftijd van het dier.

Ik persoonlijk zou het niet doen.

Zeker als je zegt haar rug begint aardig te verzakken.......... dan zou ik de zwangerschap niet aandoen.

Het neemt ook veel voedingsstoffen van je merrie weg.

Pffff, ik vind dit wel onbegrijpelijk en niet eerlijk naar het dier toe.

Koop liever een paard/ veulen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:20

Als je het geld ervoor hebt, een draagmerrie kan vinden en de mogelijkheden er zijn zou je evt. ook nog kunnen kiezen voor een embryotransplantatie. Gebeurd in Nederland niet zo gek veel, maar de mogelijkheden zijn er. In het buitenland is het veel gewoner. Je krijgt dan een veulen met de genen van jouw merrie en de door jouw gekozen hengt, uit een andere moeder.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:21

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:35

Ik snap dat je graag een veulen wilt van je dierbaarste paard.
Een soort voortleven van je merrie in je volgende paard.
Maar realiseer je je dat dat meer een romantisch idee is dan werkelijkheid?

Een kind helemaal niet op z'n moeder hoeft te lijken.
De helft van het genenpakket is van de vader. En daarbij, zijn het niet altijd de genen waar je naar op zoek bent.
En dan nog de nature-nurture discussie. Een veulen zal gewoon weer een heel eigen persoonlijkheid zijn, waarvan je pas na een paar jaar weet of het het paard is wat jij zoekt.
Als je graag een jong paard wilt met bepaalde eigenschappen die je bij je huidige merrie waardeert, kun je beter op zoek gaan naar een leuke 3-jarige.

Ja een alles behalve romantische oplossing, maar in mijn beleving wel een goede.
(en ja, ik ben ook gehecht aan het paard wat ik al ruim 26 jaar heb, maar ik zal nooit een kopie van hem vinden. op z'n best een goede opvolger)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:51

Inmiddels 2 veulens gefokt in de hoop er ook maar iets van de moeder in terug te zien. En dat is gewoon niet zo. Het blijven twee compleet nieuwe individuen, maar geen kopie moeder. Een veulen van een paard waar je mee kunt lezen en schrijven is geen garantie dat je met een van de nakomelingen door een deur kunt....