Met de handen in het haar; is ze dan toch drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caro_

Met de handen in het haar; is ze dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:10

Nooit gedacht hierover een topic te moeten openen, maar helaas...

Laat ik bij het begin beginnen :Y)
Vorig jaar in mei werden mijn ouders uit bed gebeld door de buren van onze 2 pony's
(deze staan 500m van huis af op een wei tussen huizen in).
Onze buren waren namelijk wakker geworden van galopperende paardenhoeven op het asfalt
en hadden zich snel naar buiten gehaast omdat ze dachten dat 1 van onze pony's uit de weide was geraakt.
Eenmaal buiten zagen ze echter een klein bont hengstje op het straat heen en weer lopen, met de politie achter hem aan. De politie kreeg het beestje echter niet gevangen en wist niets beters te bedenken dan het in onze weide te jagen, ondanks dat de buren hun wisten te vertellen dat het geen pony van ons was. De politie vond het verder ook niet nodig om ons op de hoogte te brengen, dus hebben de buren ons maar gebeld.
Hoewel het beestje in de voorste weide was gejaagd, waar onze pony's niet in stonden, is hij dadelijk door de draden tot bij onze pony's in een andere weide geraakt, waar het nu dan ook grote kermis was...

Hoewel mijn vader zich wel gehaast heeft om naar de pony's te gaan, heeft het hengstje er toch wel even bij gelopen. (Ik was op het bewuste tijdstip reeds aan het werk, dus wanneer ik niet thuis ben, verzorgt mijn vader de pony's). Mijn vader wist dat onze dierenarts ong. een km verderop in de straat enkele pony's heeft lopen en vermoedde dat het beestje daar wel eens vandaan kon gekomen zijn. Hij heeft dan ook onmiddellijk de DA gebeld met de vraag of hij niets kwijt was. En inderdaad, het hengstje was van de dierenarts en die is hem dan ook zo snel mogelijk komen halen. (In tussentijd had mijn vader geprobeerd het ponytje te scheiden van de onze, maar hij was er weer bij geraakt etc...)

Nu was mijn vader ook opgevallen dat onze ponymerrie gedurende de hele tijd dat de hengst bij ons stond, met haar benen wagenwijd open en haar staart omhoog rondliep (en bijhorende openstaande vulva etc). We vreesden dan ook dat ze wel eens gedekt kon zijn door het hengstje. Omdat we echter niet zaten te wachten op een veulen van een vuilnisbakken c-pony merrietje zonder papier en een shetachtig hengstje (met wss ook geen papier) en alle risico's van een dracht daarbij, besloten we dat er toch iets aan gedaan moest worden.
Mijn eerste gedacht was van op 18 dagen te laten scannen en als er dan een vruchtje zat, dit te laten verwijderen. Nu kregen we van enkele ervaren fokkers te horen dat als je je merrie optijd hengstig laat spuiten, het vruchtje er sowieso afkomt. Wat er op neer zou komen dat we niet nog een tijdje in de stress hoefden te zitten, niet hoefden te scannen en dan nog iets te laten doen, maar gewoon een spuitje en klaar, geen zorgen meer, niet te ingrijpend voor de merrie (die is toch al regelmatig hengstig en heeft daar nooit last van, dus we vermoedden van een spuitje ook niet).
Aangezien het de dierenarts zijn hengstje was wat bij onze merrie gestaan had, vonden we ook wel dat hij onze merrie mocht komen hengstig spuiten, gezien we niet gediend waren van een veulen van zijn hengstje. Na enkele bezwaren als; maar mijn hengstje is toch mooi en jullie merrie ook, gaf hij toch toe dat er meer risico's aan deze dracht zouden zijn dan dat we er voordeel mee zouden hebben en hij is de merrie hengstig komen spuiten.

De merrie in kwestie is de hele zomer netjes hengstig geweest (letterlijk de hele zomer denk ik :7 ) alsook het najaar, alsook de winter (ok toegegeven, ze is ongeveer bijna altijd hengstig). Niks aan de hand dus, spuitje had zijn werk gedaan dachten we.
Maar ze werd maar dikker en dikker van de zomer. Onze eerste gedachte: teveel voer; een mooie groene weide en brokken... Dus vanaf dan geen brokken meer voor haar en enkel nog strookbegrazing. En inderdaad ze viel wat af, tot op een bepaald punt en toen begon ze weer dikker te worden, ondanks dat we niet meer voerden.
Nu in de winter hetzelfde verhaal; we vonden haar nog steeds een te dikke buik hebben (hals en billen zijn normaal), dus zeker geen brokken, enkel goed droog hooi. Natuurlijk gingen we niet echt rantsoeneren op hooi, want maag en darmen moeten wel blijven werken. Maar om niet te overdrijven, kregen ze samen per dan 1 baaltje hooi (zo van die kleine rechthoekkige) (1 c-pony + 1 d-pony) en veel stro in de stal zodat er toch altijd iets te knabbelen was. (Het komt er ong. op neer dat ze 2x per dag 4à5 plakken hooi krijgen met z'n 2en)

De merrie wordt echter maar dikker en dikker; als je haar langst voren ziet, dan steekt er aan haar 2 zijden een buik van 20 à 30 cm uit. En gisteren toen mijn zusje op haar kwam rijden, pastte het zadeltje nog niet meer tegoei en als je de merrie langst opzij bekeek, had ze ook echt een giga teutbuik naar onderen. Sindsdien zijn we er toch niet meer gerust op of de spuit gewerkt heeft (of zelfs of de DA überhaupt het juiste spul heeft ingespoten). En zeker niet toen mijn vriend opmerkte dat ze wel een hele strakke en harde buik heeft voor een vette pony... Ik heb ook eens gevoeld en inderdaad, je duwt gewoon op de spierlaag, er zit geen gram vet over. Als ik dat vergelijk met de andere pony, die beter op gewicht is, zelfs bij die duw je daar in een vetlaagje...
Wat mij nog zorgen baart? Ik zie de buik soms schommelen, MAAR ik hou mezelf voor dat het gewoon ademhaling en darmbewegingen zijn en dat ik gewoon spoken zie.

DUS BESTE BOKKERS,
overtuig mij dat ik mij vanalles inbeeld en onze pony gewoon vet is, wij willen geen veulen -O- !

Argumenten tegen dracht:
- pony is genoeg hengstig geweest
- pony houdt van veel eten (zou ons niet verwonderen als ze amper hooi voor de andere over laat)
en wordt omdat het een strenge winter is geweest wat minder gereden
- heeft een spuit gehad om ev. drachtigheid af te breken

Argumenten voor dracht:
- dikke buik (terwijl de rest van de pony niet dik is)
- vorm van de dikke buik
- spuit schijnt niet altijd te werken

Andere feiten:
- er is geen echo/scan genomen
- opvoelen zal ook niet gebeuren, vind ik teveel risico bij zo'n kleine pony
(ja wij hebben hier ooit een pony gehad die daar aan overleden is nadat een dierenarts haar darmen geperforeerd had met haar vingers :7 )
- wij twijfelen wel over een ev. echo, ondanks dat men zegt dat er nu niks meer te zien is, kan ik amper geloven dat je een heel veulen kan missen, ik bedoel, als je ergens een hoef vind midden in een buik, dat hoort daar toch niet?

Wat wij nu sowieso van plan zijn:
- de uier in de gaten houden
- banden in de gaten houden
- mogelijks in april gaan waken, gezien het hengstje er in mei heeft bijgelopen

Wat mijn vader zegt van plan te zijn als er een veulen komt:
- het bij de dierenarts in de wei te gaan zetten :Y) (geen nood, wij zijn niet van plan een veulen te laten sterven wegens uithongering en gebrek aan moedermelk, zo'n beulen zijn wij niet, was gewoon een eerste reactie :P )
Wat ik liever wil doen:
- het veulen bij de politie gaan afgeven: jullie schuld, kerels...

En tot slot, wat wij niet uitsluiten:
schijndrachtigheid...

_Caro_

Re: Met de handen in het haar; is ze dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:29

Foto's van hare buikigheid volgen later deze week, als ik bij voldoende daglicht foto's heb kunnen maken.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:59

Iemand met ervaring erbij halen, DA of een fokker oid. Die kunnen denk ik ook zonder opvoelen wel een klein beetje inschatten wat er aan de hand is. Zou ik zeker laten doen omdat de merrie toch hengstig is geweest de hele zomer, voor hetzelfde geld is er iets anders mis. Ben benieuwd naar de foto's.

En voor ik bokt over me heen krijg met mijnt tip er iemand bij te laten halen, ja dat is mijn mening op iets medisch waarvan je zelf niet weet hoe of wat. Ja dat kost geld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:25

Bel betreffende DA op en vraag of hij een bloedonderzoek wil doen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:07

Gewoon laten scannen of opvoelen door een dierenarts. Het is zo'n onzin dat kleine pony's niet opgevoeld of gescand kunnen worden. Hoe moet het dan als zo'n dier koliek heeft? Dan gaan ze ook gewoon in de endeldarm. Hier worden de mini's van 80 cm ook gewoon gescand of opgevoeld als dat nodig is.
Dan heb je zekerheid, hier is er niemand die jou zekerheid kan geven of ze nu wel of niet drachtig is.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 14:44

Dat het iets kost is ook geen probleem,
mijn vraag is dan ook eerder of er iets effectief is om dracht nu nog te bepalen...
En eigenlijk of iemand al ooit heeft meegemaakt dat het hengstig spuiten om een vrucht af te drijven mislukt is.

Indien ze drachtig zou zijn, dan is ze uitgerekend voor halverwege april, dus ze zou tss de 9 en 10 mnd zitten en bij elk "help is ze drachtig topic" wordt gezegd dat zo laat in de dracht er niets te voelen is bij het opvoelen of te zien in op scan.

Het opvoelen, tja ik heb er wel een a-pony aan verloren... En verder, ik heb 2 jaar diergeneeskunde in Gent gestudeerd voor ik ben overgeschakeld naar kinesitherapie, en daar hebben we dus geleerd dat het pas veilig is vanaf een grote D-pony om op te voelen, dat een kleine pony te gevaarlijk is en dat ik mijn a-ponytje nooit had mogen laten opvoelen... Dus ik weet niet of ik het durf...

De dierenarts komt thuis deze week normaal toch nog over de vloer, dus dan vraag ik ook wel even wat hij voorstelt wat er nog mogelijk is in dit stadium. Het was eerder even om voor mezelf al een idee te vormen, dat ik het verhaal hier gepost heb. En ook gewoon om het van me af te schrijven, het is namelijk niet zo'n fijne situatie...

Staat op bloedonderzoek ook geen limiet tot wanneer er bepaalde hormonen in het bloed te zien zijn? Ik ga het intussen ook wel zelf eens opzoeken.
Edit: opgezocht: kan zelf geen limiet vinden? Dus zou wel een optie voor ons zijn?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:49

_Caro_ schreef:
Dat het iets kost is ook geen probleem,
mijn vraag is dan ook eerder of er iets effectief is om dracht nu nog te bepalen...
En eigenlijk of iemand al ooit heeft meegemaakt dat het hengstig spuiten om een vrucht af te drijven mislukt is.

Indien ze drachtig zou zijn, dan is ze uitgerekend voor halverwege april, dus ze zou tss de 9 en 10 mnd zitten en bij elk "help is ze drachtig topic" wordt gezegd dat zo laat in de dracht er niets te voelen is bij het opvoelen of te zien in op scan.

Het opvoelen, tja ik heb er wel een a-pony aan verloren... En verder, ik heb 2 jaar diergeneeskunde in Gent gestudeerd voor ik ben overgeschakeld naar kinesitherapie, en daar hebben we dus geleerd dat het pas veilig is vanaf een grote D-pony om op te voelen, dat een kleine pony te gevaarlijk is en dat ik mijn a-ponytje nooit had mogen laten opvoelen... Dus ik weet niet of ik het durf...

De dierenarts komt thuis deze week normaal toch nog over de vloer, dus dan vraag ik ook wel even wat hij voorstelt wat er nog mogelijk is in dit stadium. Het was eerder even om voor mezelf al een idee te vormen, dat ik het verhaal hier gepost heb. En ook gewoon om het van me af te schrijven, het is namelijk niet zo'n fijne situatie...

Staat op bloedonderzoek ook geen limiet tot wanneer er bepaalde hormonen in het bloed te zien zijn? Ik ga het intussen ook wel zelf eens opzoeken.
Edit: opgezocht: kan zelf geen limiet vinden? Dus zou wel een optie voor ons zijn?

Ik kan je er verder niet mee helpen. Alleen dat opvoelen niet zou kunnen, dat is iets waar ik niet in mee ga. Wij hebben ook minischaapjes en daar moest ik ook altijd in bij het verlossen van verkeerd liggende lammetjes, die schaapjes zijn maar iets van 50 cm hoog en hoe nauw denk je?
En dat is altijd goed gegaan. Ik heb 22 mini shetlanders en al vaker veulentjes gehad. Als ik iets weten wil, vraag ik echt mijn dierenarts.Ik heb ook wel merries in opvang gehad waar ik van twijfelde of ze drachtig waren. Dan belde ik toch echt de dierenarts.Bij late dracht was er altijd een vrucht te voelen en bij vroege dracht op de scan een veulen te zien.
Ik hoop voor je dat het zo gaat als je graag wilt. Wat mij wel is overkomen, dat de merrie drachtig was gescand en dat ik ervan uit ging dat er een veulen kwam, maar dat dat dus niet gebeurde, omdat er ergens in de dracht iets is misgegaan.Maar de merrie gaf dan wel alle tekenen van dat er wel een veulen zou komen, dus dik en dikke uier.Omdat het lichaam wel drachtig is geweest, kunnen de hormonen zo van slag zijn dat ze schijndrachtig blijft . Nadat de veulendatum is verstreken werden de merries ook weer normaal.

Sterkte met jouw merrie!

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:06

De dierenarts is intussen geweest en heeft haar opgevoeld.
Hij gaf echter al aan dat ze echt wel braaf moest zijn als hij dat wou proberen,
want dat je met een pony anders snel door de darm heen zit als ze een plotse beweging maakt.
Dat zei hij overigens alvorens ik mijn zorgen uitte...

MAAR er is dus geen veulen op komst *\o/* wist hij met 99% zekerheid te vertellen,
dus we hebben een pony die morbide obees is ter hoogte de buikregio :7
ofja misschien nog schijndrachtig, maar we gaan in elk geval het dieet nog wat verstrengen...

Dat hier altijd verteld wordt op bokt dat opvoelen in een laat stadium geen zin meer heeft is dus idd wel niet waar, de dierenarts wist te vertellen dat dat tot op het einde voelbaar zou zijn.

Ps. iedereen toch bedankt voor de nuttige tips en dat extra zetje om toch te durven laten opvoelen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:03

_Caro_ schreef:
Dat hier altijd verteld wordt op bokt dat opvoelen in een laat stadium geen zin meer heeft is dus idd wel niet waar, de dierenarts wist te vertellen dat dat tot op het einde voelbaar zou zijn.

Dat wordt nooit gezegd, er wordt gezegd dat scannen in een later stadium geen zin heeft, maar veel laten juist wel opvoelen om zekerheid te hebben.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 13:54

Neonlight schreef:
_Caro_ schreef:

Dat wordt nooit gezegd, er wordt gezegd dat scannen in een later stadium geen zin heeft, maar veel laten juist wel opvoelen om zekerheid te hebben.

Zal dat verkeerd gelezen hebben dan :) ben in elk geval weer wat wijzer geworden van het hele voorval :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:19

Dat werd volgens mij ook laatst geroepen in een topic, maargoed niet moeilijk of je hebt een lege baarmoeder of een gevulde ;). Goed dat je haar hebt laten opvoelen, nu weet je tenminste zeker of er iets komt of niet en indien wel dan had je ook goede maatregelen kunnen treffen. flink dieten dus