Shetlander doet een beetje vreemd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marina_Shana

Shetlander doet een beetje vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 10:55

Hallo allemaal,

in april 2012 heeft mijn shet met een mini hengstje op de wei gestaan. ik heb toen in juni een echo laten maken en er was toen te zien dat zei drachtig was(het was ongeveer 5 cm groot zei de da toen). op een dag in augustus ging ik haar van de wei halen en moest door een wei heen met twee nieuwe merrie's. tot mijn schrik was ze extreem hengstig (zo erg had ik haar nooit zien reageren). met haar achterben ging ze op het puntje van haar hoeven staan, en stond erg op haar benen te trillen als ze stond te plassen. Da laten opvoelen en zei dat ze "leeg" was.

Ze was het afgelopen jaar erg braaf met rijden wat ze normaal nooit was. ik dacht dat dit door de hormonen kwam. heb dat namelijk eerder gezien bij een ander paard. nu mag ik nog steeds niet aan haar uier komen, terwijl ze altijd juist lekker vond als ik het deed schoonmaken. ze doet ook op andere plekken in de stal poepen. eerst was het rondom de waterbak helemaal schoon en nu poept ze alleen maar rondom de waterbak. ook wil ze haar hooi steeds niet opeten. aan de baal ligt het niet want de andere eten het wel. ze eet wel haar musli goed. en ze is vorig jaar naar de tandarts geweest. met halster omdoen doet ze ook iets wat ze nooit deed. de ene keer draait ze haar hoofd weg, de andere keer sjeesd ze gelijk naar buiten wat ze eigenlijk altijd probeerde.

wat zou er met haar aan de hand kunnen zijn? komt het door het verlies van het veulen? (waar we overigens nooit wat van gemerkt hadden tot da kwam)
is het wijs om da te laten komen? wat denken jullie? ze is trouwens 10 jaar, geen stamboekpapier, maar altijd goed gezond.

als je alles hebt gelezen, bedankt :)

Marina_Shana

Re: Shetlander doet een beetje vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 10:25

helemaal niemand die reageerd??? ;(

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:15

Het is moeilijk om zo van achter de pc hier wat over te zeggen.
Eerst een wedervraag: behandel jij haar anders sinds het verlies van haar veulen (vind je het zielig voor haar bijvoorbeeld)?

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:50

nee ik behandel haar zoals altijd, kroelen enzo deed ik altijd al veel met haar en dat ben ik niet meer of anders gaan doen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:36

Hmm raar, misschien kan je het idd eens aan de dierenarts vragen..

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:18

is er nou echt helemaal niemand die een idee heeft?? :?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:24

Het enige wat ik echt niet vind kloppen is dat ze haar hooi niet eet.
Gebeurt dit elke dag? Of eet ze gewoon niet alles op?
Staat ze op de weide?

Dat ze op een andere plek poept zou ik me niet druk om maken en ik denk dat je best wat strenger kunt zijn met het halster om doen. Dan mag ze gewoon lekker stil blijven staan, vind ik.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:28

haar hooi is vershillend, meestal laat ze het liggen. en soms begind ze er met lange tanden aan te knabbelen. het halster hebben andere mensen meer problemen mee eigenlijl. bij mij luistert ze wel maar ik laat haar vaak loslopen. ze staat ook elke dag ongeveer 3 uurtjes op de weide, eet dan wel en is lekker aan het rond schobberen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

Tandarts kwam vorig jaar, is dat al een jaar terug? Dan zou ik die nog eens laten komen, kunnen veel problemen van komen.
Doe je iets anders met haar dan voorheen qua rijden oid? Hoofd wegdraaien en weglopen kan duiden op dat ze geen zin heeft in wat jullie gaan doen, wellicht kun je het iets leuker voor haar maken, of afsluiten met iets wat ze makkelijk vind en goed kent.
Kan ook zijn dat ze opnieuw probeert uit te vinden wie de leider is van jullie en daardoor ander gedrag laat zien, waardoor jij duidelijker moet zijn.

Maar eerlijk gezegd, weet ik niet helemaal wat je probleem is vanuit je Openings Post. Is het de verandering in gedrag?

En zou je misschien met hoofdletters willen schrijven aan het begin van de zin en wat meer enter gebruiken, het is moeilijk lezen zo.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:41

Hoofd wegdraaien doet ze niet bij mij, maar bij anderen.

Mijn probleem is, dat ik nu niet meer aan haar buik en uier mag komen. dan wil ze schoppen en bijten, iets wat ze bij mij nog nooit gedaan heeft. Dit doet ze sinds ze het veulentje verloren is. Ze was ongeveer rond deze tijd uitgerekend en ze gaat het nu erger doen. En ze wil haar hooi steeds niet. musli eet ze wel goed. Als ze wat aan haar gebit zou hebben zou ze dat ook niet willen eten lijkt mij

Vorig jaar bij de tandarts waren er geen bijzonderheden. Dat was de eerste keer in 9 jaar en ze had een uitzonderlijk goed gebit.

hoop dat het zo wat duidelijker is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:13

Veel duidelijker zo, fijn.
Ik zou even met de DA overleggen telefonisch en vragen of het te maken kan hebben met de dracht die afgebroken is. Misschien dat haar uier daardoor gevoeliger is.

En het maakt niet uit of ze vorig jaar niks had met haar gebit, dat kan per jaar verschillen. Er zit wel degelijk een verschil tussen muesli of hooi, hooi moet ze immers veel langer op kauwen om het te vermalen. Misschien kun je even uittesten of ze ander hooi of kuil of luzerne oid wel eet, het ene paard is kieskeuriger dan het andere wat betreft hooi. Dan kun je weer iets uitsluiten.

Eet ze wel gras? Anders kun je dat ook even testen. Kijk even goed of ze er geen proppen van maakt, dat duidt op haken aan de kiezen.
Succes in ieder geval!

Hoofd wegdraaien bij anderen is ws. gewoon een vertrouwens of gedrags ding. Kwestie van oefenen.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:48

Als ze proppen maakt ligt het inderdaad aan het gebit. Dat zie je zoals hier boven word gezegt alleen bij gras en hooi eten. Musli kunnen ze vrijwel heel doorslikken (wat een slokdarmverstopping kan veroorzaken).
Misschien is de merrie niet helemaal schoon van binnen na het verwerpen. Ik zou zeker de dierenarts even laten komen kijken. Liever nu een paar centen uitgeven, dan over een tijdje naar Utrecht karren.
(Misschien is ze per ongelijk toch niet leeg....?)

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 18:24

Ik heb nog niet gezien dat ze proppen maakt.

Ik heb vandaag de DA gebeld en die komt maandag even kijken.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:51

Heel goed van je.
Hou ons op de hoogte hoe het maandag is gegaan, succes!

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:56

Ooh Miss komt het daar door ja maar ik denk niet dat iemand daar een zeker antwoord op zal kunnen geven je kunt het idd beter aan de dierenarts voor het zekerste vragen

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:57

Ja succes

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:41

Is de DA al geweest? Ben erg benieuwd.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:04

update: Ondanks dat ze geen proppen maakte, waren toch haar kiezen wat scherp geworden. Daardoor at ze te weinig hooi en vormde er meer gassen in haar buik. Met als gevolg dat ze dus een gevoelige buik had.

Het koste wat moeite, maar ze zijn weer mooi gevijld. De DA was een beetje bangig voor mijn pony. Iets wat je als DA totaal niet moet zijn bij haar want dan gaat ze flippen. Hij kreeg de verdoving er amper in.

Maar goed, alles is weer goed en het was gelukkig niet iets raars

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:49

Gelukkig zeg dat het "maar" door de kiezen kwam! Hopelijk voelt ze zich snel weer beter!
Flink borstelen/masseren kan nog wel eens helpen bij het ontdoen van gassen (scheten laten).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:35

mooi!

MaudxLayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:35

Mooi dat het allemaal weer goed gaat! Heb je een foto van je shetlander??

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:46

@Maudxlayla: die heb ik wel. zal even zoeken en dan zet ik hem er op binnen een paar minuutjes.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:49

Afbeelding

volgens mij is deze foto van een maand of 2 á 3 geleden

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:22

oooooh suupeer schattig ! :D