gewicht ruiter vs stokmaat arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2tal

gewicht ruiter vs stokmaat arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 01:57

Hallo allemaal,

Na jarenlang geduld hebben gaat het er nu hopelijk van komen: over een paar maanden wil ik op zoek naar mijn eerste eigen paard. Ik weet nog niet precies welk ras/type het moet worden, maar vind arabieren wel erg mooi. Alleen zijn ze natuurlijk niet heel groot. Mijn vraag is nu: Welke minimum stokmaat arabier zouden jullie adviseren voor iemand van 60 kg en 1.60m? Er zijn vast nog genoeg arabieren waar ik op pas, maar ik zou naast lichte dressuur en buiten rijden graag ook een sprongetje kunnen maken, en dan wil ik niet 'op de grens zitten' (deel 24 van een bepaald topic lijkt me wel genoeg...). Elke input wordt gewaardeerd!

Groetjes,
C

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:58

Nou, mijn inziens heb je met jouw lengte en gewicht weinig beperkingen hoor :)
Maar om toch wat te zeggen: kijk minimaal voor 'n grote D of kleine E maat :)

Hier 'n topic van mij en m'n AV, ikzelf ook rond de 1.60, weeg wel iets minder dan jij, paard rond de 1.52 :)
[RIJ-ITP] Arabier Djunnah @ work!

Ik weet niet wat je met niet groot bedoelt, maar er zijn AV's van 1.60+ :)

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 11:06

Dank je voor je reactie! Jij past idd mooi op je paardje van 1.52m :). Ik ben alleen zelf wat steviger en als je omringd bent door relatief grote KWPN'ers ga je toch twijfelen... Er zijn idd ook arabieren van 1.60m+, maar die zie je minder vaak langskomen (en ze hebben vaak ook een groter prijskaartje).
Uiteindelijk moet ik natuurlijk gewoon gaan kijken bij interessante paardjes en kijken hoe het past, maar hoe minder ik van mensen hun tiijd verspil hoe beter.

Groetjes

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:13

Ik denk dat de stokmaat niet heel belangrijk is,maar wel dat je niet een heel iel arabiertje koopt een wat forsere toont groter en kan meer hebben..Ik heb er hier 5 en ze zijn allemaal fors gebouwd dus echt moeilijk zal dat niet worden om er een te vinden :)

mooney

Re: gewicht ruiter vs stokmaat arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:36

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:05

Niet omver te blazen gaat op de checklist :D. Jouw paardje ziet er met z'n 1,48m idd helemaal niet klein uit.
Mooi beestje trouwens! Dat geldt natuurlijk ook voor Letizias paardje!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:10

Laat je niet gek maken door wat anderen vinden maar kijk gewoon naar 'het plaatje' wat jij graag wilt. En check maar eens endurance wedstrijden of de verslagen daarvan. Er zijn massa's mensen die veel langer en ook zwaarder zijn dan jou die op Arabiertjes rijden.
Ikzelf ben bijv 1.78 en 61 kg en heb een Forest x Arabiertje van 1.44, waar ik ook af en toe op zit (ze is vooral voor het mennen) en ja, het lijkt niet geweldig maar heeft ze er last van? Denk het niet want ze loopt met mijn net zo vlot als met onze zoon van 11 jaar, 1.50 en 40 kg erop.
Of het past met een paard heeft meer te maken met jouw balans en manier van rijden.

Officieel moet een persoon die bijv endurance rijdt (of ook raced volgens mij), ongeacht het type paard zelfs incl zadel minimaal 75 kg wegen.

Maar die lengte is puur voor het gezicht, gewicht lijkt me dus ook totaal geen bezwaar.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:16

ik sluit me ook bij hierboven aan.
het totaal plaatje moet kloppe.

ikzelf ben 1.65 en vrij stevig en rij op n arabje van 1.52m dit gaat prima, paardje is ook wat forser gebouwd. N vriendin van mij heeft ook n arabier deze is 1.63 maar dat is echt n omblaasgevalletje, dan zou ik toch een kleinere arab zoeken en wat steviger, die zijn er ook genoeg ;)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:22

Afbeelding

Om je een idee te geven ; mijn AV is 1.60, ik ben 1.73 en ik weeg 72 kg......

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:50

Bedankt voor de reacties allemaal! En de plaatjes van mooie paarden natuurlijk. Eerst zat ik nog te twijfelen of een AV van gemiddelde grootte wel wat voor mij was, maar nu zie ik er al een aantal voorbij komen waar ik ook prima op zou passen, ook al zijn ze niet veel hoger dan 1.50m. En die van Dandir is natuurlijk helemaal groot en sterk genoeg.
Ik sluit nog niks uit, maar ik denk dat mijn zoektocht tzt wel bij een paar arabieren gaat beginnen :).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:55

In mijn profiel staat een rijfoto. Ik ben 1m70, weeg 67 kilo en mijn merrie is 1m51. Met jouw lengre/gewicht kan je dus prima op een Arabier :)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:20

Ikzelf ben 1.82m en weeg 72kg, mn AV ruin (1.55m) heeft nooit moeite gehad met mn lengte en gewicht, ja tuurlijk qua lengte ziet het er raar uit. Momenteel kan ik niet meer rijden ivm m'n gezondheid. Heb nog een jonge merrie staan die ingereden gaat worden door iemand die 1.65m is en max 60kg. Voor fotos volg de link in mijn onderschrift ;)

Het is afhankelijk van het type AV waarop je wilt gaan rijden, tuurlijk zijn er wat iele arabiertjes, maar er zijn er ook zat volle :)

2tal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 00:18

Ik hoef me dus duidelijk geen zorgen te maken dat een arabier mij niet zou kunnen dragen. En mijn korte pootjes zullen ook niet snel uitsteken :P. Fijn om te weten.
Lijkt me ook wel prettig om zonder acrobatische toeren op te kunnen stijgen :).

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:37

Hoi, leuk dat arabieren je zo aanspreekt! Mijn Arabier is 1.50 m; ik ben 1.80m en weeg 64 kg (zie profiel).
Ze rijdt altijd heel blij op buitenrit en dit jaar gaan we lekker met endurance starten, ze vindt het rijden zo leuk! Altijd oren naar voren en hoog tempo :)
Jouw lengte en gewicht kunnen makkelijk op een arabier van 1.50m.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:10

Ik ben dan weer het tegenovergestelde, ik ben 1,63 en weeg 50 kilo ongeveer. Mijn volbloed arabier is 1.64 maar liefst en nog steeds niet uitgegroeid :D

Afbeelding

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:25

Zo, die is mooi zeg!
Hoe groot verwacht je dat hij wordt?

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:25

Hij wordt dit jaar 6, dus ik denk dat hij nog hooguit een centimeter zal groeien (hoop ik, minder mag ook :P) Hij mag nog wel wat meer in de breedte groeien vind ik.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:11

Dan kan je dus nog jaren lang rijden met hem. Mooi hoofdje heeft hij :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:30

Heel veel succes met je zoektocht volgens mij moet je wel een arabier kunnen vinden met jouw gewicht en lengte :j

Mijn anglo arabier was 1,56 ik woog 60 kilo en ben 1.68
Afbeelding