Men-tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Men-tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:19

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een men-tuig voor mijn haflinger. Ze is ong. 1.50cm en ze is niet mega breedt (maar ook niet small!!) ;-)

Wie heeft er ervaringen met een men-tuig voor je haf, welke maat heb je?

Ben benieuwd, bedankt alvast!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:34

Er zijn zoveel soorten tuigen.

Het hangt helemaal af van wat je met je paard wil gaan doen en wat voor een soort koets je hebt.
Als je wedstrijden dressuur/vaardigheid / marathon gaat rijden, stel je andere eisen aan je tuig, dan wanneer je alleen op zondag een rondje door het dorp gaat maken.
En als je een marathonwagen hebt, heb je een ander tuig nodig, dan dat je authentieke koets rijdt.
Het belangrijkste is een goed passend tuig aan te schaffen, dat past bij de koets, bij je paard en bij jouw wensen.

Onze haflinger loopt wedstrijden en heeft een Ideal Leathertech http://www.idealequestrian.com/nl/conte ... ang,dutch/
Delen zijn cob maat en delen zijn full maat, het mooie van Ideal is dat je verschillende maten kan combineren.
De haf is 1.46m

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:37

Hier twee Haffen die beide enkelspan en dubbelspan lopen.
Enkelspan hebben ze een ideal tuig, in maat cob.
Beide Hafs zijn tussen de 140 en 150 cm.
Maar zoals Janouk al aangeeft, hoe en waar wil je gaan rijden?
En wat voor wagentje moet getrokken worden?

pippenstein

Re: Men-tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:17

ik heb een ideal tuig maar weet ff niet welk type ( dik leer ) Doe jezelf en je pony een plezier en bezuinig niet op je tuig en koop een goed tuig vanaf 350 alles wat eronder zit is vaak niet zo'n goede kwaliteit. Als je niet van poetsen houd moet je de web tech nemen ( kunstof ) en is voor recreatief gebruik prima. Zilco is ook prachtig spul maar dat is best duur. Imperial Riding en premiere hebben ook mentuigen in het assortiment maar die ken ik niet zo. Op Marktplaats vind je ook nog wel eens een goed tuig voor leuke prijs maar kijk uit voor tuig met scheurtjes ( uitgedroogd en gaat snel kapot )

pippenstein

Re: Men-tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:18

Oh ja ik heb een cob maat tuig alleen het hoofdstel is full ( hij heeft een groot hoofd ) en liverpool stang maat 13.5