Welke New Forest hengst voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Welke New Forest hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:52

Hallo bokkers,

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een geschikte hengst voor mijn NRPS merrie Porsche. Ze is 1,56m. en voornamelijk haar stap mag ruimer. Mij spreekt de New Forest wel aan, vanwege hun ruime gangen, leuke uiterlijk en goede karakter. Nu ben ik opzoek naar een hengst welke:

* voldoende maat doorgeeft (liefst uitgroeien tot een E-maat)
* goed karakter
* ruime gangen
* liefst donker van kleur

Ik zit zelf te denken aan Orlando. Weet iemand iets meer te vertellen over zijn nafok? Weten jullie wat zijn dekgeld is? Andere suggesties zijn ook welkom, liefst met toelichting.

Alvast dank!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Welke New Forest hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:25

Dekgeld van dit jaar weet ik niet, maar via de website kun je een hengstenfolder aanvragen. Misschien kom ik zaterdag op Stal Koetsiershoeve, dan kan ik het eventueel ook wel vragen. Ik weet dat een jaar of 2 geleden het dekgeld 350 euro was.
Orlando zijn nafok blinkt uit in de gangen.

Wat betreft maat, ik ken Orlando-nakomelingen die C-pony zijn, maar er is natuurlijk ook een moeder die daarin meespeelt. Orlando zelf is behoorlijk stabiel in de maat rond de 1.45m gefokt. Jouw merrie is voornamelijk groter gefokt met Convenance en Krimh erachter, daarmee kom je wel in de E-maat waarschijnlijk uit, maar vergroten zal geen enkele forester doen ten opzichte van je merrie omdat ze allemaal in de D-maat zitten. Wel denk ik dat als je een grote forester pakt dat je met jouw merrie in de E-maat uit zal komen, vanwege haar eigen bloedlijnen waar behoorlijk wat paard ook in zit.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:12

Bedankt Maaike, voor jou toelichting. Ik heb inmiddels contact gehad met Raymond van de Koetsiershoeve. Het dekgeld van Orlando bedraagt 375 euro excl. Weet jij of hij voldoende bot/massa doorgeeft aan zijn kinderen? Wil namelijk geen iel, klein pony'tje fokken. Moet wel wat body hebben. Zou er namelijk zelf ook nog op willen rijden, mocht hij/zij blijven. En fokt hij beknopt of juist langgelijnd?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:20

Voor een forester fokt hij behoorlijk langgelijnd.
Orlando is wel een forester die weinig botwerk heeft, het is een zogenaamde luxe fijngebouwde forester. Bij de foresters meten ze bijvoorbeeld het pijpbeen op als botmaat, dat is bij hem zo uit mijn hoofd ook erg klein. Maar, foresters hebben wel meer massa en bot doorgaans als de NRPS-hengsten en de Welsh-K hengsten. Dus voor een forester is het weinig, maar vergeleken met andere rassen ruimschoots voldoende.
Misschien is het iets om eens langs te gaan bij Raymond? Hij is erg vriendelijk en ontvangt graag mensen. Meestal heeft hij wel het een en ander aan nakomelingen van zijn hengsten lopen, kun je en Orlando bekijken, en wat nafok.
Jammergenoeg staat er geen afstammelingenonderzoeksrapport op de site van het stamboek, ik kan eens kijken of ik iets daarvan terug kan vinden in de Forester.

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:25

Ik ken een hengst maar dat is een d maar vind geweldig beest brummerhoeve paladin heb zelf veel op concour gezien en heeft geweldige gangen en is op hoog niveau

Mvg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:29

Alleen is dat geen goedgekeurde hengst. ;)

love_Jojotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:30

Wat vindt je van een vos?
De hengst heet sulatic fireboll ofzo een vriendin heeft een newforester Met dat als vader. De pony van haar heeft mooie ruime passen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:16

Misschien is het wel handig als jullie niet zomaar namen gaan roepen omdat je een dier op concours ziet of iemand kent met een nakomeling van.
Sulaatik's Fireball is jaren geleden al ge-exporteerd naar Scandinavie en staat dus niet in Nederland. Bovendien is dat een zwart-bruine hengst.

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 01:04

Sorry hoor neonlight proberen alleen te helpen :s

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 01:12

Maaike, ik heb het afstammelingsonderzoek van Orlando op de site van de Koetsiershoeve gevonden : http://www.stal-koetsiershoeve.nl/c-933 ... onderzoek/

Wordt inderdaad aangegeven dat de veulens wat teer beenwerk hebben, maar dit op latere leeftijd bijtrekt. Nu staat er wel dat de stap weinig door het lijf en stug in het achterbeen. Dit is ook een minpunt van de merrie, wat ik overigens niet bij haar nakomelingen terug zie. Die stappen juist erg goed. Dus kan zijn dat ze haar (korte) stap niet doorgeeft. Maar dit is wel een minpuntje. Ik ga zeker eens bij Raymond langs om Orlando te bekijken en misschien heeft hij nog nakomelingen die ik kan bezichtigen. Het lijkt mij een fijne hengst.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 01:18

Dekt Mikel nog? Die geeft toch ook geregeld (te) grote nakomelingen?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 01:27

Een foto van Porsche :

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:06

love_Jojotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:33

Sorry ik dacht dat ie een vos was dat had ik gehoord van haar

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:57

Bedankt Gem, zal er eens naar kijken.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:47

misschien vindt je Lex een mooie date voor je merrie?www.newforestlex.zikle.nl
Lex geeft maat,bot en geeft langgelijnde pony's die goed kunnen bewegen.
zijn nakomelingen zijn hele coole pony's

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:55

Raymond heeft op dit moment eigenlijk niet echt nakomelingen van Orlando staan, ik was er zaterdag en hij had er net vrijdag 3 naar Duitsland gebracht die verkocht waren.

Erik175

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:33

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:37

Neon, de voshengst van Raymond (v. Camillo)...... grooooooooot en moooooooi! Jammer voor TS dat ik die niet op foto heb genomen := .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:25

Heb zelf 2 jaar geleden een mooi veulen van Lex gehad, nu is m'n andere merrie drachtig van Lex. Orlando zou ook een goede partner kunnen zijn. Kijk ook eens naar de afstammelingrapporten op de site van het stamboek

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:32

Gem schreef:
Neon, de voshengst van Raymond (v. Camillo)...... grooooooooot en moooooooi! Jammer voor TS dat ik die niet op foto heb genomen := .

Klopt, maar is (nog) niet goedgekeurd, even de keuring over 2 weken afwachten. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:07

Das waar, die moet nog naar de keuring :)* ! Maar owwwwww wat is die mooi, dus even de berichtgeving op de site van Stal Koetsiershoeve in de gaten houden of hij ggk wordt.