Rangorde plaats, probleem bij bevallen in kudde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Rangorde plaats, probleem bij bevallen in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:16

Ok, misschien niet zo'n duidelijke titel maar wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven. Mag anders aangepast worden hoor.
Ik ga voor het eerst mijn merrie laten dekken in mei. Ze heeft vroeger wel al veulens gehad maar nog nooit bij mij en voor mij is het mijn eerste veulen dan.
Het is zo dat ik mijn merrie in april verhuis naar een andere stalling. We zijn op deze niet tevreden.
Op de nieuwe stalling zal ze in kuddeverband, 24/7 op een weide van 4ha komen te staan.
Tot nu toe is mijn merrie altijd de dominante, leidende merrie geweest maar ze heeft tot nu toe bij mij steeds met maximum 2 andere paarden gestaan. Op de nieuwe weide zullen ze met 5 paarden staan, mijn merrie meegerekend. Ik ben dus bang dat er kans is dat ze deze keer misschien niet de leider zal worden.
Op zich is dat geen probleem, maar ik vraag mij af of de rangorde plaats in de kudde invloed heeft op de bevalling (stress etc) en of de andere paarden als die dominanter zijn, veulen en merrie niet zullen aanvallen? Of misschien zelfs het veulen proberen doden of verstoten? Of dat een dominante merrie het veulen zal afpakken van mijn merrie?
Gebeuren zo'n dingen of moet ik me helemaal geen zorgen maken en zal de kudde het veulen verwelkomen?
Ik weet natuurlijk niet hoe de kudde zal zijn als mijn merrie erbij komt, maar tot nu toe is het een rustige kudde die allen overeen komen. :)

Kendra

Re: Rangorde plaats, probleem bij bevallen in kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:24

Eerste vraag is of je de merrie 'gewoon' wilt laten bevallen in de kudden? Ik geef toch de voorkeur aan een bevalling in de stal - dan kun je ze beter in de gaten houden en hebben merrie en veulen in ieder geval eerst rust.
Wat er daarna gebeurt??? Meestal valt het wel mee - maar het ligt er wel aan of dit in de kudde gebruikelijk is en hoe groot je wei is. Wij laten merrie + veulen de eerste dagen/weken met z'n tweeën, dat is rustiger voor iedereen. Je weet namelijk ook niet wat jouw merrie gaat doen, of ze naar andere paarden gaat slaan (ook niet leuk...), overdreven beschermend doet zodat je ook zelf niet meer bij haar veulen kunt komen, ..... Het kan ook een hoop onrust geven voor je veulen. Na verloop van tijd zetten we moeder en kind weer bij andere paarden, het liefst (indien voorradig :-)) bij een andere merrie + veulen, dat is eigenlijk het leukste.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:23

Kendra schreef:
Eerste vraag is of je de merrie 'gewoon' wilt laten bevallen in de kudden? Ik geef toch de voorkeur aan een bevalling in de stal - dan kun je ze beter in de gaten houden en hebben merrie en veulen in ieder geval eerst rust.
Wat er daarna gebeurt??? Meestal valt het wel mee - maar het ligt er wel aan of dit in de kudde gebruikelijk is en hoe groot je wei is. Wij laten merrie + veulen de eerste dagen/weken met z'n tweeën, dat is rustiger voor iedereen. Je weet namelijk ook niet wat jouw merrie gaat doen, of ze naar andere paarden gaat slaan (ook niet leuk...), overdreven beschermend doet zodat je ook zelf niet meer bij haar veulen kunt komen, ..... Het kan ook een hoop onrust geven voor je veulen. Na verloop van tijd zetten we moeder en kind weer bij andere paarden, het liefst (indien voorradig :-)) bij een andere merrie + veulen, dat is eigenlijk het leukste.

Ja, ik laat haar bevallen in de kudde, paard is niet gewoon van op stal te staan en zal haar dus meer stress bezorgen.
Weide is 4ha groot dus het lijkt mij dat als ze rust willen etc, ze daar genoeg ruimte voor hebben en ook niet in het nauw gedreven kunnen worden?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:41

wanneer verwacht dat ze gaat bevallen en wanneer gaat ze naar die kudde. als ze al gewend is aan de kudde moet dat gewoon kunnen denk ik. onze paarden lopen ook altijd in een kudde. bij ons laatste veulen (6 jaar geleden) was die kudde 9 paarden groot en wei troffen moeder en veulen 's ochtend gewoon tussen de andere paarden aan.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:45

In april gaat ze die kudde in. Als ze bij de eerste dek drachtig is, bevalt ze volgend jaar in april dus eigk staat ze dan een jaar in die kudde :)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:48

lijkt me dan geen probleem maar dat is per paard (en kudde) verschillend denk ik

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:41

Ik kan altijd een stuk van de weide afspannen zodat merrie de andere paarden wel kan zien maar eigk apart staat en dus rustig kan bevallen etc