eerste veulen kleiner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

eerste veulen kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:02

Je hoort vaak dat een eerste veulen van een merrie vaak wat kleiner blijft dan de nakomelingen die daarna komen.
Is dit werkelijk zo?
Zijn hier onderzoeken naar gedaan?
Wat is jullie ervaring?
Of praat iedereen elkaar na en is het gewoon een broodje aap verhaal.
Ik heb zelf deze ervaring namelijk niet.

Jes

Re: eerste veulen kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:01

Ik heb nu twee veulens uit mijn merrie gehad, eerste was behoorlijk klein met de geboorte al.
Heb haar helaas op anderhalf jarige leeftijd in moeten laten slapen maar toen was ze iets van 1,50m denk ik (moeder 1,68m vader ook).
Haar tweede veulen heb ik nog, al een stuk groter met de geboorte, voor mijn gevoel met 1 jaar ook al iets groter dan haar oudere zus op ander half jaar.
Inmiddels is ze bijna 3 en rond de 1,70m (moeder weer 1,68m natuurlijk, vader 1,67m).

Hoe het bij andere merrie's zit weet ik natuurlijk niet, maar hier toch wel een behoorlijk verschil (maar ook twee verschillende vaders) inmiddels is haar derde veulen er bijna, we zullen zien wat die gaat doen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:11

Wat in het genetisch bagage zit komt er toch uit. Dus als beide ouders +165 cm zijn EN ! bekend is dat ze op maat of groter fokken dan zal de nakomeling ook de gewenste maat bereiken.

Bij mijn merries zijn de eerste veulens allemaal groter dan hun moeders en niet 'kleiner' gebleven dan verwacht.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:08

ik heb die ervaring ook niet. Het hangt van vele factoren af, in de eerste plaats beide ouders en hun genetische aanleg, daarnaast speelt het milieu een grote rol!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:00

Wij spreken wel eens van een eerste gebakje, maar dat is volgens mij meer toeval dan wat anders. Het kan wel zijn dat de melkproductie verbetert met wat jaren, die latere veulens kunnen dan wat meer lijken. Maar dat is wat ik denk en geen onderzochte theorie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:26

Uit een merrie van 1.59 en een hengst van 1.54 heb ik een nakomeling van 1.56, 1e veulen, en de hoogte is precies wat ik verwacht/gehoopt had.
Verder ken ik een merrie met 1e veulen die nu bijna 3 jaar is en bijna 1.70 meet.. dus ik deel deze ervaring (nog) niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:05

Mijn oude merrie heeft een aantal veulens gehad waarvan de eerste de grootste is. Deze merrie heeft drie veulens gehad waarvan ook de eerste het grootste is. Maar ik ken het verhaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:19

Ik denk dat het toeval is als een eerste veulen kleiner is

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:22

Ik heb er zelf geen verstand van. Maar gaat het er nu om of het eerste veulen bij de geboorte kleiner is, of de uiteindelijke maat? Ik kan mij wel voorstellen dat het eerste veulen bij de geboorte kleiner is omdat een veulen zich voor zover ik weet aanpast aan de baarmoeder waar het natuurlijk in moet passen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:36

Je hoort het inderdaad wel vaker. Bij mijn merrie was het in ieder geval wel zo. Haar eerste veulen was zeker niet groot. Uiteindelijk is ze net zo groot als de moeder geworden. Dus vaak halen ze het wel weer in. Maar we hebben ook een keer een veulen gefokt bij een halfzus van mijn merrie en haar eerste veulen was een knoeperd!

Er is dus geen regel voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:41

Mijn merrie heeft twee jaar achter elkaar een veulen gehad van dezelfde hengst, en inderdaad was het tweede veulen bij de geboorte een stuk groter (merrie was zelfs een beetje uitgescheurd). Of ze een grotere eindmaat krijgt weet ik nog niet maar ik vermoed van wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:42

Vaak is het eerste veulen bij geboorte net iets kleiner, maar in eindmaat maakt het niets uit, trekt later wel weer bij.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:11

Mijn pony is het eerste veulen van zijn moeder. Bij de geboorte was hij klein, nu 22 jaar later is hij nog steeds de grootste van al haar nakomelingen.

Mijn paard was ook het eerste veulen van haar moeder en heeft ook gewoon de 1.68 gehaald.

Mijn jaarling is ook het eerste veulen van mijn merrie en ze was bij de geboorte erg klein, is ook wat kleiner dan de rest. Ik weet niet hoe groot ze wordt, ik hoop toch rond de 1.65. Haar vader is een vergrotende hengst, maar dat mag hij bij haar wel over slaan :+ Ik wil der liever niet boven de 1.70 hebben.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:16

Dat het eerste veulen kleiner is, heeft meestal te maken met het feit dat de baarmoeder nog niet opgerekt is, en dus het veulen minder ruimte.
Wellicht kan het zo zijn dat de kwaliteit v.d melk beter word in de loop der jaren, maar ik kan niet zeggen dat eerste veulens kleiner blijven, wel dat ze vaak met de geboorte wat kleiner zijn.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:14

Mijn volbloed arabier was het eerste veulen van zijn moeder, maar hij is maar liefst 1.64 geworden en was vanaf zijn geboorte al groter dan het andere hengstveulen dat eerder geboren was. Zijn halfbroertjes en -zusjes zijn tot nu toe allemaal kleiner gebleven dan 1.64.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:21

De maat van een eerste veulen is zo afhankelijk van erfelijke invloeden (en opfok) dat het heel moeilijk is om daar echt een antwoord op te geven.

Een shet die door een Shire is gedekt zal naar alle waarschijnlijheid een veulen geven die groter uitvalt dan die Shet.

Een Shire die door een Shet is gedekt zal naar alle waarschijnlijkheid een veulen geven die kleiner is dan die Shire.

Het is heel moeilijk te voorspellen, een combinatie van genen en voeding/omstandigheden van opfok....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:30

Op zich vind ik het niet heel onlogisch klinken, bij een eerste veulen is de merrie nog niet opgerekt van binnen en heeft het veulen dus minder ruimte dan latere veulens. Maar of dat nu zoveel uit zou moeten maken?

Maar ik heb zelf de ervaring niet, alle veulens zijn hier groot.
En het valt ook niet echt te onderzoeken, je moet wel bedenken dat de hengst grote invloed heeft dus er valt pas wat zinnigs van te zeggen als je grotere aantallen maiden merrie's meerdere jaren achtereen door dezelfde hengst laat dekken.

Pietc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:51

Mijn vorige BWP merrie (1.67m) haar eerste veulen was klein, fijn, chique, arabisch hoofdje, maat op 4j 1.56m.
Haar 2de veulen van de zelfde hengst ( 1.69 m) was zwaar, groot, 1.66m op 2 jaar ook haar derde veulen van andere hengst werd1.70m
Omgevingsfactoren zoals de baarmoeder hebben zeker hun effect! Maar dit alleen kan niet het verschil in grootte/type bepalen tussen mijn volle broers.
Ze zullen ook gewoon andere genen meegekregen hebben.
Fokken blijft (berekend) gokken...

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:58

Hier was het wel zo, wij hebben twee volle broertjes, dus uit dezelfde mama en van dezelfde papa, de eerste is inderdaad toch heel wat kleiner gebleven dan de tweede :j Maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn, kleine mama, grote papa, misschien heeft de eerste de lengte van mams geërfd en de tweede die van paps...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:04

Uit mijn Gribaldi merrie van 1.71 is als eerste veulen een merrie gekomen die nu op 8 jarige leeftijd ongeveer 1.62 is (vader Krack C) en haar moeder was trouwens 1.67

Uit dit veulen van 1.62 die ik pas op haar 4e heb laten dekken met Oscar (1.76) is een eerste merrie geboren die nog kleiner dan haar moeder blijft waarschijnlijk. Nu 3 jaar en 1.57mtr. |(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:07

Mijn merrie heeft de eerste 3 nakomelingen van dezelfde hengst gehad. Alledrie de nakomelingen zijn sowieso groter geworden dan vader en moeder, waarbij je kunt concluderen dat de genetische achtergrond (merrie heeft grotere voorouders in de lijn zitten) veel invloed heeft.
Eerste veulen is het middelste veulen gebleven qua eindmaat, 2de veulen het grootste, 3de het kleinste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:12

Ik heb hier ook nog een leuke, kwpn merrie 1,67 gedekt door arabisch volbloed 1,54; resultaat een hengstveulen wat op 2 jaar al minimaal 1,60 is (is een gok, nooit echt gemeten).
Is niet het eerste veulen van de merrie en van de hengst wisten we al wel dat die iets groot fokte maar zó groot.... Iemand enig idee waar die gaat stoppen?

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:15

Mijn pony heeft nu 2 veulens gehad, en de 1e was juist groter als de 2e !

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:20

Mijn instructeur en tevens fokker zegt altijd dat het eerste veulen uit een oudere merrie juist kleiner is en vaak ook blijft. Bij een jonge merrie worden de veulens vaak wel wat kleiner geboren, maar dit trekt in het eerste jaar vaak wel bij.

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:24

Volgens mij hangt dat ook af van de grote van de hengst als je merrie door verschillend hengsten is gedekt :P