Niet ijslander tolt op eigen initiatief, wat mee te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Niet ijslander tolt op eigen initiatief, wat mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 22:27

Tja, waar ga ik het neer zetten? Bij gangen paarden of toch ergens anders? Toch maar voor gangenpaarden gekozen, als het fout staat hoor ik het wel...

Ik heb sinds 7 jaar een pony welke inmiddels dit jaar alweer 9 wordt. We rijden onder de man en ze loopt voor de wagen. Sinds een weekje of 2 a 3 heeft ze alleen wat nieuws ontdekt, en wel; ze tolt!

Ben ik lekker een stukje aan het draven en ineens uit het niks gaat mevrouw soepeltjes over in een vlotte tolt, om vervolgens na 20 of 30 meter weer een gewoon drafje over te nemen om na 30 meter weer in een soepele tolt over te gaan.

Maar.... Wat ga ik hier mee doen? Ik dacht eerst dat ze gewoon een tact-fout had in de draf, maar dat is het niet, het is zuiver dat ze gaat tolten... Maar hoe ga ik dit aan een hulp koppelen zodat ze dit niet meer te pas en te onpas gaat doen?

Vooruit rijden of juist terug rijden haalt niets uit. Ze gaat dan wel even terug naar een gewone draf maar gaat daarna, in hetzelfde tempo, weer over in tolt....

Wie kan mij hier mee helpen? Hoe kan het dat ze dit nu ineens heeft ontdekt? En hoe ga ik hier mee om?

Gr. Crista

Kuggur

Re: Niet ijslander tolt op eigen initiatief, wat mee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:39

Gebeurt dit onder de man of voor de wagen (of allebei)?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:45

Is het wel tolt of is het meer een sweinenpas?
Laat ze deze tolt ook zien als ze vrij draaft (in bv de wei/paddock)?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:49

Ik heb er eens een ingereden die eerst niet wilde draven, alleen schweinepas (heet hier banketstaaf, spreek uit lutl).
Heeft maanden gekost die draven aan te leren, en is nooit een geweldige tölter geworden.

Oh ja, nóg een vraag, gaat het hier om een ijslander of een ander ras?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:52

Check de titel, het is geen IJslander. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 02:03

Aha, overheen gelezen, bedankt, maar mijn andere vragen blijven staan.
Roept een volgende vraag op, vind de TS laterale gangen gewenst, mss het beste ze er uit te trainen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 09:45

Sorry, pony doet dit zowel onder de man als voor de wsgen. Los heb ik haar er nog noet op kunnen betrappen...

En volgens mij is het geen zwijnenpas. Zo voelt het niet....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:00

Wat voor ras is het dan wel? Toevallig een draver?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:57

Crista schreef:
Sorry, pony doet dit zowel onder de man als voor de wsgen. Los heb ik haar er nog noet op kunnen betrappen...

En volgens mij is het geen zwijnenpas. Zo voelt het niet....

Hoe klinkt het dan? Geen geintje, als je over een harde ondergrond gaat hoor je dan een tweetakt (als in draf) of een viertakt (blackendekker, blackendekker.... ;) )?
De derde niet onwaarschijnlijke mogelijkheid is een onzuivere viertakt; een tweetakt maar met dubbele hoefslagen (ehm is dat te snappen?)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:00

Heel nieuwsgierig, wat is sweinenpas?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:03

Telgang zonder zweeffase, een ongewenste gang bij ijslanders, in tegenstelling tot telgang met zweeffase, waar sprint wedstrijden in worden gehouden.
De gang is ongewenst omdat hij onaangenaam ios te zitten (je schudt wat heen en weer in het zadel ), maar er zijn paarden die goed te zitten zijn in zwijnepas, en niets anderrs kunnen, en dan noemen we het hier gewoon "ferðatölt" (reistölt)... :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 18:18

Het is een rasloze kleine pony. Appaloosa achtig iets. Ouders onbelend...

Het klinkt in eerste instantie als een onzuivere 2 takt, maar drijf ik haar bij dan wordt het weer een 4 takt.

Haha snappen jullie het nog?

Zowel de onzuivere 2 takt als de 4 takt zitten best lekker...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 12:37

Niemand verder die me kan helpen?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:41

Kan je misschien iemand een filmpje laten maken?
Zelf ken ik er niet veel van maar misschien dat anderen dan weten wat het is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:41

Waarom laat je het niet filmen? Even een vriend(in) mee met een mobieltje. Dan kunnen de mensen hier er wat zinnigs over zeggen..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:50

is het niet zo dat er appies zijn met gangen aanleg.
Kan er misschien nog Arabier in zitten, die hebben ook gangen aanleg.
IK zou denk ik even een IJslander stal in de buurt contacten even een lesje boeken, denk dat die je toch beter kunne helpen als bokt op een afstandje

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:12

Met een filmpje inderdaad kan er wat meer duidelijkheid komen.Tölt is in princiepe geen onbekende gang voor veel paarden.Helemaal niet als het een mix-ras is.

Is het hier echt een zuivere tölt dan is het verstandig dat je een paar lesjes gaat nemen bij een lesgever die bekend is met deze gang.Zo kun je leren hoe je de juiste hulpen moet gaan geven zodat de gangen gescheiden en correct blijven.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 17:47

ik ga eens een poging doen om het op film te zetten, kan even duren maar als ik hem heb zal ik hem posten.

Verder ga ik eens kijken of er hier in de buurt mensen zitten met ervaring met ijsjes, geloof dat ze op de vereniging waar ik rijdt ook 1x per week een ijslander les hebben. Daar eens proberen info in te winnen :)

Wat er qua rassen in zit durf ik echt niet te zeggen, het is een eigenwijze hardwerkende werkwillige pony welke erg fel en snel kan zijn maar wel met veel respect wil worden gereden, anders gaat ze uit haar panty. Kan af en toe best een druktemaker zijn maar is tegelijkertijd wel heel nuchter en koel in dr koppie.... Herken daar niet echt specifiek een ras is....

Dit is dr: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UYMXP3QD.jpg

Niet echt een arabieren of ijslander uiterlijk vindt ik.....

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:57

Ik zou er gewoon van genieten *\%/*

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:38

Ik vind het wel interessant dat ze appaloosa is, bij de amerikaanse appaloosa's komt namelijk regelmatig gangaanleg voor, ze noemen het dan meestal Indian shuffle maar dat is dacht ik meer een verzamelnaam voor alle extra gang bij een appaloosa. Google/youtube maar eens op "appaloosa indian shuffle" of "gaited appaloosa", het kan best zijn dat je daar iets bekends bij ziet en dat het daar vandaan komt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:33

Karina, super, heb hier echt wat aan!
Ga het vandaag proberen te laten filmen (zul je zien dat ze het vandaag niet doet....)
Maar dit flimpje:
http://www.youtube.com/watch?v=A0DKhDBQb5k
lijkt verdacht veel op wat mijn pony ook doet. Dat heet dus indian shuffle... Hmmm haha, nu nog op commando zien te zetten....

Vindt het er niet uit zien als een lekkere gang voor het paard, ze lijken eerder half kreupel haha maarjah, als ze zelf deze gang aannemen zal het vast wel comfortabel zijn....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:39

Een paard wat nooit getolt heeft en daar ineens mee begint en geen gangenpaard is zou ik eerder een medische oorzaak zoeken.
Als ik het filmpje kijk zie ik een pony die enorm stijf is en zijn voeten niet afwikkeld.
Ik zou hiermee naar een DA gaan.

Editm ik zie nu dat dit een andere pony is...nou ik vindt het er niet uitzien...maar goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:46

Indian shuffle zou inderdaad kunnen als er Amerikaanse appaloosa in zit. Er zijn in de VS wel niet-specifieke gangenpaarden die kunnen shufflen, onder andere nokota horse en sommige quarters.

Ook ik ben erg benieuwd naar een filmpje. En verder naar de gangenervaring van TS, en naar of je bij voorbeeld verschil merkt in ondergrond wanneer ze tölt? Mijn paard (IJslander) tölt bij voorbeeld makkelijker op een hardere ondergrond, wanneer ik met hem door de polder rijd over afwisselend grasberm en bestrating wisselt hij zelf: draf op het gras, tölt op het harde.

Enne, ehh.... is je pony niet toevallig veel te dik? :o

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:50

Ik merk inderdaad wel dat ze het op het harde meer en vaker doet als op het zachte.
Achtergrond qua afstamming van dr weet ik biks. Alles is onbelend. Dus geen idee of er ergens american appie in zit...

Momenteel is pony iets te dik ja, hoezo?
Medisch heb ik al over zitten denken maar behalve dit rare gangetje, merk ik niks aan dr en is ze dr oude zelf gewoon.

Ben wel paar maandjes geleden van een stal met maar paar uurtjes paddock per dag naar een uitloopstal gegaan, en sinds dien doet ze dit...

Pony is trouwens ook insulineresistent en door het slechte weer van afgelopen maanden weinig gereden wat de insulineresistentie niet ten goede komt...

Ga nu weer meer met dr aan de slag, dus als dat gangetje nu weer verdwijnt weet ik waar het vandaan komt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:57

Mijn insuline resistente paardje deed dit ook als zij het ''te goed'' had gehad.
Het kan nl ook spierstijfheid veroorzaken en ze zijn ook gevoeliger voor spierbevangenheid.
Nu ik haar weer in conditie heb (lees: slanker) en ik magnesium bij voer, loopt ze weer normaal.