Vererving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

Vererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 04:04

Hoi!

Ik kan niet slapen (zie tijd) en natuurlijk bedacht ik weer van alles over mijn paard.
Nu weet ik zelf weinig van fokkerij, maar ik ben toch wel benieuwd naar het stamboekpapier van mijn paard en de vererving van opa's en verdere familieleden. Kunnen jullie mij meer vertellen over de vererving van de (belangrijke) paarden in het papier en wat je dan kan 'verwachten' van je paard?

ik weet dat het paard het zelf moet doen en een papiertje niks zegt over successen, maar ik bedoel meer de aanleg van het paard voor een bepaalde tak of het karakter.Hij hoeft dan ook geen GrandPrix te lopen voor mij hoor..

Vader paard. Dimacho (Gelders paard)
v. Laurentz
v. Bazuin. M. Erika
m. Udjeli
v. Orame. m. Niobi

Moeder paard. Bibi (Dressuurpaard)
v. UB40
v. Olivi m. Kilucienne
m. Varsha
v. Krius m. Mid May

Sorry voor de onlogische opstelling, maar ik kan het niet in een stamboom zetten in een bericht, dan verspringt het

Bij sommige paarden staan predikaten als Keur, Preferent, Prestatie, Sport of Aangewezen en bij andere staat dan STB of Reg. A of VB.
Wat betekent dat? 8)7

Alvast bedankt voor de hulp!

eefjj22

Re: Vererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 16:01

Niemand ideeën?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:49

Maakt de pedigree misschien wat makkelijker: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1533905

Keur, Preferent, Prestatie, Sport ... zijn beoordeling die verdient zijn aan de hand van punten gewonnen in Keuringen of via behaalde sport prestaties.
Aangewezen ... heeft meestal betrekking op een hengst ... dus aangewezen voor een Hengsten Keuring (of ie goedgekeurd is of wordt is een andere zaak ... meestal niet als alleen 'aangewezen' erbij staat)
STB = Stamboek ... Hoofd book
Register A = meestal te maken met paard die wel volledig pedigree heeft maar van een ggk hengst van een erkende Stamboek die niet het KWPN is
VB = Veulenboek ... in feite betekend dit gewoon dat merrie nooit is voorgesteld voor opname in het STB.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:55

Bedankt voor je uitleg! Ik zal even kijken op de website want ik vind het best wel interessant om te weten allemaal. Dat het geen stamboek is om van achterover te slaan, wist ik gelukkig al haha

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:42

Op het KWPN site staat meer uitleg over de verschillende predikaten en ook over de Stamboek indeling.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:38

eefjj22 schreef:
Bedankt voor je uitleg! Ik zal even kijken op de website want ik vind het best wel interessant om te weten allemaal. Dat het geen stamboek is om van achterover te slaan, wist ik gelukkig al haha

Nou met het stamboek is niet zo veel mis. Het stamboek is gewoon KWPN.

De afstamming, het stamboekpapier, van dit paard is niet om van achterover te slaan.

Dat zit hem met name in de niet goedgekeurde vader. Verder hebben ze van alles door elkaar gemixed. Vind ik minder een bezwaar. Maar goed. Tis een hengst/ruin toch? Dan maakt het niet zo veel uit.

Met Bazuin als grootvader verwacht ik een hele stoere.

En met heel veel geluk een donkere vos met blonde manen.

edit: ach nee een bruine. ook leuk :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:49

Peterina schreef:
Maakt de pedigree misschien wat makkelijker: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1533905

Keur, Preferent, Prestatie, Sport ... zijn beoordeling die verdient zijn aan de hand van punten gewonnen in Keuringen of via behaalde sport prestaties.
Aangewezen ... heeft meestal betrekking op een hengst ... dus aangewezen voor een Hengsten Keuring (of ie goedgekeurd is of wordt is een andere zaak ... meestal niet als alleen 'aangewezen' erbij staat)
STB = Stamboek ... Hoofd book
Register A = meestal te maken met paard die wel volledig pedigree heeft maar van een ggk hengst van een erkende Stamboek die niet het KWPN is
VB = Veulenboek ... in feite betekend dit gewoon dat merrie nooit is voorgesteld voor opname in het STB.

Aangewezen betekend aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. De hengstenkeuring heeft hij dan al gehad.
VB kan voor een merrie ook beteken dat ze wel op de stamboekkeuring is geweest maar dat ze afgewezen is.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 15:04

NatasjavE schreef:
Nou met het stamboek is niet zo veel mis. Het stamboek is gewoon KWPN.

De afstamming, het stamboekpapier, van dit paard is niet om van achterover te slaan.

Dat zit hem met name in de niet goedgekeurde vader. Verder hebben ze van alles door elkaar gemixed. Vind ik minder een bezwaar. Maar goed. Tis een hengst/ruin toch? Dan maakt het niet zo veel uit.

Met Bazuin als grootvader verwacht ik een hele stoere.

En met heel veel geluk een donkere vos met blonde manen.

edit: ach nee een bruine. ook leuk :)

Haha, sorry, stamboekpapier bedoelde ik ook. Met het KWPN zelf is inderdaad niks mis! De vader is inderdaad niet goed gekeurd maar in hoeverre maakt dat uit voor mijn paard? Het is nu nog een hengst, maar stel dat ik dat zo zou laten wat zou dt betekenen voor hem? En waarom zou het voor een merrie wel uit maken dan?
Een stoere is het wel ja, ben benieuwd hoe hij uitgroeit. Zijn lijf is goed gebouwd voor de sport heb ik me vanmiddag laten vertellen door de hoefsmid. Hij staat in ieder geval correct op de benen gelukkig. Ik zal Bazuin toch even opzoeken, ken hem eerlijk gezegd niet.

Sorry, haha het is inderdaad een bruine!

En zijn stamboekpapier heeft dus veel verschillende types gemixt staan, zou dit betekenen (in de meeste gevallen) dat hij even plat gezegd aanleg heeft voor meerdere disciplines of juist voor geen enkele? Of zou het ook goed kunnen dat hij wel heel goed zou zijn in springen, wat je zou verwachten met een springgefokt paard?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 15:08

NatasjavE schreef:
Aangewezen betekend aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. De hengstenkeuring heeft hij dan al gehad.
VB kan voor een merrie ook beteken dat ze wel op de stamboekkeuring is geweest maar dat ze afgewezen is.

Oh okee! En als een hengst aangewezen is voor het verrichtingsonderzoek, dan zou hij dus wel gegaan zijn maar niet goedgekeurd? En kunnen de hengsten of merries die afgewezen zijn, alsnog gekeurd worden door bv sportprestaties?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:40

Merries die zijn afgewezen zijn meestal afgewezen vanwege ernstige exterieurmatige tekortkomingen. Maar meestal betekend veulenboek dat ze simpelweg nog niet aangeboden zijn geweest.

Als een hengst is aangewezen kan hij later dmv sportprestaties inderdaad nog erkend worden voor de dekdienst. Wat de rede ook geweest is waarom hij het verichtingsonderzoek niet gelopen heeft. Er zijn soms nog wel aanvullende voorwaarde zoals rontgenonderzoek of een 5 daagse test.

Voor jouw paard betekend het niet veel. Ik zou alleen vanuit dierwelzijnsperspectief hem geen hengst laten. Een hengst mag meestal niet met andere paarden de wij op en wat wil een paard nu liever dan met andere de wei op. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Voor een merrie maakt het wat uit omdat men vroeg of laat er toch vaak mee wil fokken. Mijn mening is dat je eigenlijk alleen moet fokken met paarden die a: recht van lijf en leden zijn en b: een goede afstamming hebben.

Dat er verschillende types gemixed zijn betekend dat als je er mee fokt de uitkomst, het veulen dus, minder zeker is. Je kan er een Gelderse uit toveren, een dressuurpaard of een Springpaard. Maar er kan ook een robuusttype uitkomen met een springpaarden hals en een kort voorbeen.
Maar om dat die van jouw niet zal gaan dekken is dat dus niet zo belangrijk.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:15

Oke, dan denk ik dat ze niet is aangeboden want de moeder is best wel een mooi paard. Ik kan geen foto op bokt zetten want dat vind ik niet zo netjes, maar het is een vos en ze is ongeveer 1.65 en kan mooi lopen.
En aangewezen betekent echt dat het verrichtingsonderzoek niet is gelopen of kan hij ook afgewezen worden dan nog?
Ik wil mijn paard sowieso geen hengst laten. Hij wordt niet dit voorjaar, maar het voorjaar 2014 geruind. Dat heb ik al sinds januari afgesproken met mijn dierenarts haha. Hij zou op de stal waar hij nu staat wel hengst kunnen blijven en in de groep naar buiten gaan, maar dat wil ik gewoon niet. Mocht ik ooit willen verhuizen kan het sowieso niet en ik vind het niet echt diervriendelijk om hem hengst te laten zonder dekkingsfunctie.
Jouw mening over het dekken deel ik, alleen denk ik dat het gebruikersdoel vooral zegt of dat het paard goede afstamming moet hebben maar dat is natuurlijk lastig te controleren. Maar ik ben een ontzettende leek op dit gebied dus mijn mening zou ik niet te zwaar aan tillen.
Mijn paard staat op het stamboekpapier als Gelders aangemerkt en hij is heel smal (tot nu toe en dat blijft ook zo omdat hij vroeg gecastreerd wordt). Dus de bespiering moet er echt opgetraind worden.

Reden dat het me interesseert (naast gewone interesse natuurlijk) is omdat ik me afvroeg of hij ook in de sport kan presteren en wat het allemaal betekent. Want mocht het er in zitten, dan zou ik natuurlijk graag met hem op wedstrijd gaan.

Enige exterieurafwijking die mijn paard heeft, is een beetje koehakkige beenstand, maar ik heb een aantal mensen gesproken en zij zeiden dat hij daar wel over heen groeit en dat het wel mee valt. Hij hoeft er niet voor behandeld te worden (zoals ze weleens doen met veulens met een soort spalkjes) en hij staat keurig recht op de benen/hoeven.

Maar het leek mij wel erg leuk om hem een keer mee te nemen naar de keuring. Niet dat ik hem goedgekeurd wil hebben, want hij wordt toch gecastreerd, maar voor de ervaring en voor de lol.
Zou dat mogen denken jullie? Voor mijn part bij het NRPS of iets in die trant. Ik heb gehoord dat die makkelijker of in ieder geval wat losser zijn.
Het is ook weer zo wat om voor de lol een vermogen te betalen voor de bolhoedjes bij het KWPN haha hij komt er toch niet door

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:26

Als je paard als Gelders Paard staat kan je hem alleen aanbieden bij het KWPN.

Staat er reg A of reg B op zijn papier? Want met reg B kan je niet naar de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:29

En als er aangewezen staat is hij simpelweg niet geslaagt voor het verrichtingsonderzoek. Dat kan omdat hij nooit is aangelevert of om dat hij niet goed genoeg was om ingeschreven te worden.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:38

Er staat Reg B haha, want zijn vader was Reg A. Helaas pindakaas. Maar ach, ik zoek wel iets anders voor ervaring. Maar waarom kan je met een Gelders paard alleen naar het KWPN? Er zijn toch ook veel KWPN'ers ingeschreven als dekhengst bij het Holsteiner of het Oldenburger stamboek?

Knap dat je dat allemaal weet zeg! Ik vind het heel interessant maar fokken is geloof ik niet mijn ding! :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:57

Er zijn wel 2 andere stamboeken die Gelders registreren maar die willen graag een geheel klassiek Gelderse afstamming(en dan het liefst in de Tuigpaard richting)
Het NRPS wil graag (Anglo, arabisch) volbloed-bloed zien.
En alle stamboeken zitten met de niet goedgekeurde vader in de maag. Dat zien ze gewoon niet graag.

Dat ik dit allemaal weet. KWPN Gelderse Paarden zijn mijn hobby.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:10

Oh okee ik wist niet dat het zo werkte. Ik dacht dat alle paarden met papier voorgesteld mochten worden. Die vader is volgens mij verder ook niet bekend bij het KWPN want toen ik mijn veulen kocht, moest zijn DNA registratie nog gedaan worden, zoiets in ieder geval want ik heb het betaald omdat ik perse KWPN papier wilde hebben ivm eventuele verkoop. Volgens de vorige eigenaar kon hij ook in het shetlander stamboek komen maar dt wilde ik gewoon niet.

Dan maar de sport in met hem haha, dan wordt het gewoon een goedgekeurde ruin ;)

Leuk dat het je hobby is! Klinkt erg ingewikkeld! Fok je zelf ook?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:19

Is niet zo ingewikkeld hoor. Je moet er veel over lezen. Naar keuringen gaan en meer van dat soort zaken.
En het betekend natuurlijk niet dat ik er alles vanaf weet en er heel goed in ben hoor. Ook ik ben lerende.

Ja ik heb met de merrie die ik nu heb ook al een veulen gefokt maar nu met de crissis wordt er even niks gefokt ;)
Over een paar jaar weer een veulentje fokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:35

eefjj22 schreef:
Hoi!

Ik kan niet slapen (zie tijd) en natuurlijk bedacht ik weer van alles over mijn paard.

eefjj22 schreef:
Ik vind het heel interessant maar fokken is geloof ik niet mijn ding! :P

Dat hoef je daar ook niet meer van wakker te liggen. :D

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:52

Nee, haha, maar goed er zijn nog onderwerpen genoeg natuurlijk!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:50

NatasjavE schreef:
En als er aangewezen staat is hij simpelweg niet geslaagt voor het verrichtingsonderzoek. Dat kan omdat hij nooit is aangelevert of om dat hij niet goed genoeg was om ingeschreven te worden.

Dit dekt de lading niet helemaal. Achter onze hengst zn naam staat op HorseTelex ook 'aangewezen verr. onderzoek', maar die moet het onderzoek nog lopen :) Daar begint hij als het goed is vandaag mee..

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 09:16

Leuk! Succes met hem! Voor welk stamboek?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:57

KWPN, hij staat nu in zn box in Ermelo :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:45

Pletje123 schreef:
NatasjavE schreef:

Dit dekt de lading niet helemaal. Achter onze hengst zn naam staat op HorseTelex ook 'aangewezen verr. onderzoek', maar die moet het onderzoek nog lopen :) Daar begint hij als het goed is vandaag mee..

Een aangewezen hengst heeft doorgaans geen nakomelingen.
Als Floris onverhoopt niet goedgekeurd word laat je hem neem ik aan niet dekken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:34

Moderatoropmerking:
Topic is heropend. Berichten die offtopic waren en op de man speelden zijn verwijderd.