Dressuurpaard of springpaard.. dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Dressuurpaard of springpaard.. dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 00:43

Ik ben op zoek naar een nieuw jong paard voor mezelf..
Nu dacht ik er helemaal uit te zijn, maar begin weer eens te twijfelen.. en heb dus wat meningen nodig :o

Nu ben ik 'opgegroeid' op diverse springstallen waar ik altijd jonge paarden heb ingereden.
Mijn hart ligt dus bij het springen.. maar.. ik zal waarschijnlijk nooit uitblinken in de springsport.
Simpelweg omdat ik geen officiële wedstrijdervaring heb met het springen, en dus met een groen paard moet groeien.
Daarnaast heb ik last van mijn lijf, en zal ik over een tijdje toch moeten stoppen met springen en me toe gaan leggen op dressuur.
Ik ben niet oud, maar ook geen jonge bloem die nog tijd zat heeft om te ontwikkelen.. :o

Dressuur rijden vindt ik leuk, en mijn ambitie is daarin ook om op hoog niveau te komen.
Ook hier zit nog het nodige aan werk in (in mezelf ook), en dit is minder belastend voor mijn lichaam als springen.
Dit is haalbaar voor me.. :j

Een fijn springpaard met goeie bewegingen kan ook een goeie proef lopen.
Maar een dressuurpaard heeft vaak net dat extra's qua beweging, maar kan deze ook springen?
Je zou idd denken dat elk paard een sprong moet kunnen maken, maar ik ken zat paarden die hun benen breken op een balk..
Wat is nou wijsheid...??? :?

Evelijn

Re: Dressuurpaard of springpaard.. dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:45

ehh.... een goed paard wat past bij je.
Waarom zou je meteen moeten kiezen voor dressuur- of springpaard. Ga gewoon kijken bij alle paarden die je aanspreken en aan je andere eisen voldoen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:47

best veel dressuurpaarden kunnen wel een sprongetje maken en de meeste springpaarden zijn behoorlijk dresuurmatig getraind of te trainen, gewoon een leuk dier zoeken wat je aanspreekt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:48

Ik ging liever dressuur rijden met een correct bewegend springpaard met een doelmatig exterieur dan springen met het gemiddelde huidige dressuurpaard ;)

Voor de basissport heb je aan een paard met correcte bewegingen altijd genoeg en dan kun je er ook nog fijn een parcoursje mee rond rijden. Bovendien vind ik de springpaarden over het algemeen in het karakter vaak net een slag fijner dan de dressuurgefokte dieren!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:50

zal dat t zijn gomir.. ik reed zz-z met een springgefokte en zz-l ook met een springgefokte! :)*

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:51

Ik snap wel wat je schrijft, en misschien sla ik de plank volledig mis. Maar ik wil het toch gezegd hebben...

Vergeet je niet te genieten van de weg die je zal afleggen om je doel te bereiken?

Inhoudelijk heb ik geen advies voor je, ik weet niet waar jouw ambitie ligt. :)
Ik zou denken 'koop een allrounder en investeer in jezelf dmv begeleiding ed', maar ik weet niet of dat klopt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:52

neem gewoon een paard dat kan spingen en dresuren

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:01

Ik heb een beetje hetzelfde gehad als jij. Altijd gesprongen en jonge beesten aangereden en door een ongeluk werd voor mij het springen steeds lastiger. Mijn eerste zelfgefokte paard was springericht maar had buitengewoon goede bewegingen waar ik heel veel plezier van had. Mijn 2e paard was dressuurgericht gefokt maar kon ook een goede sprong maken maar de eerste had ik persoonlijk meer plezier aan. Veel koeler in de kop, veelzijdiger en zeker niet verkeerd voor de dressuursport. Heb nu geheel moeten stoppen maar als ik weer moest kiezen koos ik voor de eerste.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 01:13

Springpaarden zijn idd in het algemeen wat nuchterder, dat klopt :j

Dus dan zou ik een springen gefokte moeten hebben die ster waardig is?
Heb een springer gezien waarvan de hele moederlijn minimaal ster is..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:03

wat heeft die ster er nu weer mee te maken? op een ster kan je niet rijden hoor... ster is meerendeels exterieur- dus in hoeverre het paard voldoet aan het ideaalbeeld van het stamboek.. jij stelt hier vragen dat ik helemaal bij de post van tursus medula aan ga sluiten...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:12

Je kan toch zoeken naar een leuke allrounder?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:15

Ik zou niet blind varen op sterwaardigheid. De exterieureisen die het KWPN aan een springpaard stelt zijn niet alleen anders dan de eisen die jij stelt aan een paard waar je ook dressuur mee wilt rijden, ook de stap en draf worden bij springpaarden niet meer meegenomen in de beoordeling. En dat vrijspringen vind ik dan weer niet zo interessant voor jouw gebruiksdoel.

Gewoon lekker een paar paarden gaan kijken en op je gevoel afgaan zou ik zeggen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 10:38

Bij een ster predicaat kijken ze toch niet alleen naar exterieur, maar ook naar beweging?
Vroeger (jaar of 20 terug) wel tenminste... :+

Ik heb het hier over, omdat ik mogelijk in de toekomst mogelijk wil gaan fokken.. als ik niet meer kán rijden.
Vandaar dat stamboom wel degelijk van toepassing is, en predicaten een pre..
En dat is nog wel ver weg, maar voor mij wél een punt om rekening mee te houden :o

Vandaar mijn vraag wat nu wijsheid is... :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:41

Je geeft zelf al het antwoord: een dressuurpaard, beter voor je lichaam dus de keuze lijkt me niet zo moeilijk als het om je gezondheid gaat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:44

Het sterpredikaat wordt bij een springpaard toegekend op basis van exterieur, galop en vrijspringen. De stap en draf worden niet meegenomen in de beoordeling van een springpaard.

Als je er evt in de toekomst mee wil gaan fokken dan is het natuurlijk wel van belang om een paard te kopen dat hiervoor ook geschikt is. Ik zie zelf dan met name graag sportprestaties in de moederlijn, de predikaten hecht ik minder waarde aan.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:51

Ik heb dezelfde afweging gemaakt bij de aankoop van mijn paard. Ik heb gekozen voor het springpaard om de reden die jezelf en o.a. Gomir ook al aangeven. Een correct springpaard uitbrengen in de dressuursport is in mijn ogen vaak meer haalbaar dan een dressuurpaard een parcours rond krijgen.

Daarnaast vind ik ook dat het karakter van het gemiddelde springpaard prettiger is. Of zal het door de makkelijke omgang van de ruiters komen? Niet dat gepanikeer als er een keer wat anders is, maar gewoon alert en nieuwsgierig.

Heb niet bewust naar springpaarden gezocht tijdens mijn zoektocht, maar merkte toch dat die me het meest aanspreken. En ik moet zeggen dat Camaro weliswaar eenvoudige gangen heeft, maar erg fijn bewerkbaar is in de dressuur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 11:53

Ok.. ik moet toch mijn gevoel gaan volgen denk ik.. :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:16

Maar waarom lijkt het alsof je gevoel volgen iets is, waar iets mee mis is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:21

Niks.. maar soms begin ik te twijfelen.. :o

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:27

Ik zou zoeken naar een dressuurpaard die een sprong kan maken.
Omdat de ambitie daar ligt. Betekend niet dat er geen springbloed in mag zitten, maar je zoekt dan een paard dat functioneel is voor hogere dressuur, en functioneel en spectaculair lopen zijn 2 verschillende dingen :+.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:31

Is een Gelders paard niets voor je? Nuchter, kunnen vaak springen en dressuren (de hengst Zethar loopt bijvoorbeeld Intermediaire II) en doen het goed als sportpaarden. Misschien niet zo spectaculair als een Totilas, maar ze mogen zeker gezien worden en zijn zeer veelzijdig!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:36

Ik zou ook voor een dreessuur paard kiezen omdat je wel de ambitie hebt om daar verder in te komen. Een dressuurpaard kan echt wel een leuk sprongetje maken voor de afwisseling hoor en dat is neem ik aan ook de bedoeling.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:47

Ik zou ook voor springgefokt kiezen. Net iets nuchterder karakter en kan je prima mee in de dressuursport rijden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:21

Heb je al eens aan western gedacht O:) Binnen de western zijn zoveel onderdelen, kan je alle kanten op! ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:32

Maar hoeveel westernruiters ken jij die springen? :=

En een paard dat gefokt is om een prestatie binnen het westernrijden neer te zetten... Ik vermoed dat dat slechter zal springen dan een dressuurpaard...

Maar western is érg tof, dat ben ik met je eens. :D