Tinkermuts schreef:Op de keuringen was hij altijd doodsbang voor de keurmeesters wat uitte in de hele tijd tegen mn handen aantikken met zn neus, denk dat ie daardoor een iets veiliger gevoel kreeg, iedere keuring werd ie ook weer een stukje bozer totdat ie de voorbrenger bijna opvrat, toen besloten om hem de keuringen niet meer aan te doen.
He wat grappig! Deaglàn is dus een echte binnenvetter he, die lijkt noooooit stress te hebben
op de keuring is hij ook super rustig en laat zich niet opjutten door al die mensen of andere hengsten
maar als je dan een week later kijkt, zie je dat ie plots wel flink is afgevallen bijvoorbeeld
bij hem uit stress zich op dezelfde manier. hij bijt dus eigenlijk nooit, alleen als hij stress heeft zoekt hij geruststelling door te knabbelen bv op zn halstertouw, te frummelen aan mijn hand of mouw enz
ik vind tinkers wel afstandelijker ja, verschil ook tussen import of niet-import 
maar bij dat laatste hangt veel van de fokker af ook
en tóch ligt het wat aan het ras op zich volgens mij en natuurlijk afhankelijk van paard tot paard
ze zijn vaak toch (wat) eenkennig. ze zijn op zich braaf bij de meeste mensen, maar meestal is er maar 1 persoon voor wie ze alles doen
en door de jaren heen open je steeds meer deuren naar hun hart, maar toch lijkt het alsof bij sommigen die laatste muur er rond toch overeind blijft
vaak willen ze het ook "gevraagd" krijgen voor ze iets met plezier voor je doen, uiteraard moet je wel leider genoeg zijn, anders heeft vragen ook geen zin, maar het puur afdwingen levert vaak het tegengestelde op.
Als ik onze paarden zo overloop zijn ze allemaal toch best eenkennig.
Dorina en Kendira zijn twee allemansvriendjes en Maerynn denk ik ook wel, al moet die nog wat loskomen (hebben haar pas sinds november).
Dorina is jong geïmporteerd, Kendira bij ons geboren (Dorina's dochter) en Maerynn als 6-jarige geïmporteerd
Nardo is het tweede veulen van Dorina en je zou juist verwachten dat die dus ook dat karakter zou hebben, gezien genetische aanleg én zelfde opvoeding. Bij ons nooit problemen gehad, maar bij zijn nieuwe eigenaar klikte het absoluut niet.
Daarentegen hebben wij Lillyfee, ook eigen fok. Die is dan weer erg eenkennig, terwijl geeneen ander veulen van die merrie dat was 
Ik denk dat het niet geheel ras- of importgebonden is, al zal dat wel meespelen.
Denk dat het grotendeels individu-gebonden is en dat het bij Tinkers gewoon wat frequenter voorkomt.