Fjord met berenvacht, HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

donderhvj

Fjord met berenvacht, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:14

Hallo !
Mijn verzorgfjord, Sunny, een merrie van 19 jaar, heeft een enorme wintervacht. Ik heb vandaag de haren gemeten en dat kwam uit op wel 10 cm..
Na het rijden (ik rij recreatief) gaat ze vaak platliggen omdat ze het zo warm heeft, dus wil ik haar graag gaan scheren. En dan het liefst nog helemaal omdat ze er ook jeuk van krijgt, wat weer voor kale plekken en klitten zorgt.
Maar mijn vraag is, wat zouden jullie doen? Haar scheren, of nog wachten ?

Ze staat in de polder en staat wel op de dag buiten, met dan event. een dikke winterdeken en als het kouder word met nog een fleecedeken eronder. Ze staat in een stal waar ook schapen en 5 andere paarden bij staan.

Juut

Re: Fjord met berenvacht, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:18

Scheren, zeker als ze er last van heeft. Als je er toch een deken op legt zou ik haar helemaal scheren, met uitzondering van benen, hoofd, en zadelplek op dr rug. Fijnste zou zijn als je er een wat warmere dag voor neemt, zodat de overgang zo klein mogelijk wordt gehouden (zal nu hoe dan ook al groot zijn)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:25

De combinatie van lange vacht en jeuk én de leeftijd van de merrie maakt dat ik me afvraag of er niet meer aan de hand is. Paard zou Cushing kunnen hebben. Ik begrijp dat het je verzorgpaard is dus je hebt er waarschijnlijk niet zo veel over te zeggen, maar als de vacht echt opvallend langer/dikker is dan andere fjorden, dan zou je dit eens kunnen benoemen tov de eigenaren, en vragen of ze misschien aan Cushing gedacht hebben.

Los daarvan is het nu rijkelijk laat om te scheren, de paarden beginnen al met verharen. Dus misschien gewoon even nog een week of wat het kalm aan doen met rijden ( niet in het zweet rijden). Want, nogmaals: het duurt echt niet meer zo heel lang voor dat de paarden zelf alweer voluit gaan verharen.

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:27

Hoi Riagr, Ze heeft inderdaad cushing, vermoeden wij (ik en eigenaar). Het ruien is dus in dit geval ook niet zo vanzelfsprekend.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:33

Misschien is het dan een optie om haar met medicatie te ondersteunen? Er loopt volgens mij hier op bokt ook een topic over paarden met Cushing, misschien dat je daar nog wat aan hebt.
Verder zou ik met scheren nu dan toch nog even wachten totdat het wat warmer is. Je bent nu al zo ver in het winterseizoen dat ik persoonlijk nu niet meer zou gaan scheren. Ik zou wachten tot het moment dat alle andere paarden volop aan het verharen gaan en als dan blijkt dat je fjord niet mee verhaard, dan zou ik dan scheren ( en dan eventueel tijdelijk toch nog even een deken om de overgang wat minder abrupt te maken).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:34

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:35

@Nordsvensk: dank je!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:39

even de da erbij halen,die kan soms zo wel zien of het cushing is.
En dan medicatie geven....daar word de vacht niet korter van.Maar de rui word weer enigzins normaal.
Heeft hij nog andere klachten?

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:42

@geerke : Hallo :) nee, ze heeft geen andere klachten. mm, nja, wegvallen van bespiering, maar ze is nooit super getraint geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:44

heb je een foto van haar?Van nu?

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:49

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:59

het is een ijsbeer <3
Ik zou zo niet kunnen zien of het echt cushing is.
Ik zie weleens paarden die duidelijker cushing hebben.
Misschien toch bloed laten onderzoeken?

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:01

Wel vaker over gedacht, maar helaas, boeren he ..
Als ze nou van mij was ..

Oo trouwens, ze heeft ook last van die stemmingswisselingen en ze is gevoelig voor hoefbevangenheid, maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:03

nee...dat is geen toeval hoor.Als ze gevoelig is voor HB kun je wel denken aan cushing.

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:05

Vroeger kreeg ze altijd teveel etebn, daardoor is ze het toen vaak geweest

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:09

Ik heb ook een fjord met Cushing, die vacht is herkenbaar.
Ik zou haar op medicijnen zetten, in overleg met da natuurlijk.
En ook scheren zowiezo een gedeelte eraf als ze nu zo'n last ervan heeft. Ze krijgen toch nooit meer een normale vacht dus maakt het scheren ook niet uit. De vacht verbetert wel iets met medicijnen, maar dat kan wel een paar jaar duren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:14

riagr schreef:
De combinatie van lange vacht en jeuk én de leeftijd van de merrie maakt dat ik me afvraag of er niet meer aan de hand is. Paard zou Cushing kunnen hebben. Ik begrijp dat het je verzorgpaard is dus je hebt er waarschijnlijk niet zo veel over te zeggen, maar als de vacht echt opvallend langer/dikker is dan andere fjorden, dan zou je dit eens kunnen benoemen tov de eigenaren, en vragen of ze misschien aan Cushing gedacht hebben.

Los daarvan is het nu rijkelijk laat om te scheren, de paarden beginnen al met verharen. Dus misschien gewoon even nog een week of wat het kalm aan doen met rijden ( niet in het zweet rijden). Want, nogmaals: het duurt echt niet meer zo heel lang voor dat de paarden zelf alweer voluit gaan verharen.

Het punt is juist dat een cushing paard ert vaak tot de zomer erover doet om te verharen als dat al inzet. ik kan je de foto's ervan tonen als bewijs ;-) Dus een paard met cushings kun je wel degelijk een hele grote lol doen met scheren, ook nu nog. Want de huidproblemen die er onder zitten hebben lucht nodig om te herstellen en het te warm zijn en zweten door de lange vacht is een grote belasting en inspanning voor het (al oudere) paard.

TS kijk ook eens in het cushings topic alsjeblieft, daar kunnen we met je meedenken en tips geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:16

geerke schreef:
even de da erbij halen,die kan soms zo wel zien of het cushing is.
En dan medicatie geven....daar word de vacht niet korter van.Maar de rui word weer enigzins normaal.
Heeft hij nog andere klachten?

De vacht wordt op termijn echt wel weer korter hoor met de medicijnen, tenminste onze Willy kreeg wel degelijk weer korter haar dan daarvoor. Het bleeft wel wat langer dan het vroeger was, maar was toch korter dan het in de onbehandelde periode was.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:50

@fargo: zie mijn aanvulling verderop in het topic. Het door jou aangehaalde stuk tekst gaat nog uit van de situatie waarin ik cushing alleen maar opperde ( en deze aangehaalde tekst ging nog uit van de mogelijkheid dat dat niet aan de hand was),en TS nog niet had gezegd dat ze zelf ook aan cushing dacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:10

TS hoe is het nu met je paardje, heb je hem nog geschoren en hoe gaat het nu verder?

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:31

Ik heb haar inderdaad geschoren. Ze begon enorm te zweten en na een klein rondje draf was ze al bek af. Dus hebben de eigenaar en in 3 maart besloten haar alsnog te scheren. Ze vond het heerlijk, ze voelt zich nu een stuk beter, en is veel fitter nu.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:46

Fijn is dat he dat ze weer energie over hebben, die vacht en de warmte kost zoveel energie en zonder zijn ze dan weer zoveel fitter.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:56

Mn fjord van 26 heeft al zijn hele leven ern enorme vacht( en geen cushing). Qua haren vele malen extremer als de foto hierboven
Ik doe dagelijks een zweetmes erover en weg is weer een berg haren

Nu nog scheren is niet best vd al in aanmaak zomervacht

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:38

Mijn fjord heeft ook enorm veel winterhaar! Echt gewoon schrikbarend dikke vacht (meer dan de meeste andere fjorden), dus ik snap je twijfels en probleem. :) Hij kon zijn warmte zo slecht kwijt in de warme maart maanden als zijn vacht nog niet goed was verhaard en zelfs in de wintermaanden (!) had ie het soms te warm.
Wij hadden ook een vermoeden dat ie cushing had, dus de dierenarts bloed geprikt en laten onderzoeken. Na spannende weken kwam eruit dat hij kerngezond was, hij had simpelweg gewoon te veel haar! Dit had hij al zijn hele leven, maar als iemand roept dat je pony misschien ziek is, schrik je toch.
Om hem nu te helpen scheer ik (op advies van de dierenarts) in de winter zijn buik en boeg, en in de zomer (voorjaar) helemaal.
Ik maak hem er veel gelukkiger mee, en daar gaat het om. :)

Ik denk dat je je paardje een groot plezier doet dat je hem hebt geschoren! (op de kou nu na dan, dat is even onverwachts en jammer :P)