Hengst voor springgefokte Vigo x Clinton

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Hengst voor springgefokte Vigo x Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:22

Hallo,

ik kom even jullie mening vragen, ik lees hier geregeld toch hele goede adviezen.

Ik heb een zelfgefokte merrie die nu 5 jaar wordt.
Haar afstamming is Vigo d'Arsouilles x Clinton x Alme Deux
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 5?levels=5

Hieronder enkele foto's van haar. De standfoto's zijn van toen ze 2 jaar was, de rijfoto is van afgelopen zondag. Ze wordt momenteel door een meisje wat in conditie gereden omdat ikzelf zwanger ben.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft vorige zomer een veulen gegeven, met als vader Carrico (te vroeg geboren, dus lang in de kliniek gestaan, verbandjes moet je maar even doorkijken...)
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigre ... 4?levels=5
3 weken oud
Afbeelding
7 weken oud
Afbeelding

Ik zou van jullie graag even horen waar ik zeker op moet letten bij een volgende hengstenkeuze, aanbevelingen van hengsten zijn uiteraard ook altijd welkom.

Wat volgens mij zeker een aandachtspunt bij de merrie is:
- stokmaat (ze is +/- 1m63), hier wil ik graag enkele centimeters vergroten
- ze heeft op zich veel bloed, maar is helemaal niet bloederig te rijden. Ze is net iets te koud. Ik wil graag een wat sensibeler veulen fokken.
- ze kan zich in de mond vrij sterk maken
Ze heeft heel veel springvermogen en heeft ook een zeer goede techniek. Ze heeft tijdens het in vrijheid springen enkele wedstrijden gewonnen. ze heeft ook een zeer vriendelijk karakter, was als veulen al makkelijk, ook het zadelmak maken en dergelijke verliepen heel simpel.
Mijn bedoeling is uiteraard een springgefokt veulen, graag dus wat sensibeler en bloederiger te rijden.

Qua exterieur moet het vooral functioneel zijn, het is meegenomen als het een mooi veulen is, maar voor mij is de kwaliteit toch belangrijker.

Zien jullie exterieurmatig punten die toch zouden moeten verbeterd worden om een functioneel springpaard te zijn? Zijn er zaken waar ik zeker rekening mee moet houden bij het kiezen van een hengst?

Holstman

Re: Hengst voor springgefokte Vigo x Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:03

Bij sensibiliteit denk ik onmiddelijk aan Numero uno en indoctro en Heartbreaker.
Deze 3 topverervers staan ervoor bekend toch vrij pittige paarden te geven(in het algemeen)
Zeker Heartbreaker!
Allen wel aan de prijs(nuja het zijn dan ook toppers)
Ze staan er geen van allen om bekend om echt groot te fokken.
Heartbreaker heeft in België zeer goede, pittige paarden geleverd in combinatie met clinton bloed(Utrillo, va-vite, cornet obolensky... het zijn slechts enkele heartbreaker-clinton combinaties)
Het carrico veulen ziet er snittig uit.
Misschien zou je zijn vader Catoki ook in overweging kunnen nemen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:19

Bedankt voor je antwoord!
Het was de bedoeling om met Catoki te fokken, we hebben de merrie 6x geïnsemineerd maar ze raakte niet drachtig. We waren toen al juli, dus hebben toen zijn zoon carrico gekozen en daar was ze direct drachtig van. Van die 6x was nochtans slechts 2x diepvries en 4x vers, dus die durf ik niet meer nemen.

De andere hengsten die je opnoemt zijn zeker en vast het overwegen waard, absoluut bewezen bloed!

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:37

Dan lijkt het me idd beter om weg te blijven van catoki ;-)
Van de 3 andere lijkt indoctro me toch het meeste maat te gaan geven.
Als je opteerd voor heartbreaker bloed zou ik kiezen voor een grotere zoon van hem(ultraboy die internationaal sprong/springt?)
Die is 1m74 groot het is nu niet gezegd dat hij maat doorgeeft maar je maakt toch meer kans dan met heartbreaker zelf.
Dan schiet canabis z me nog te binnen.
Een mooie contender zoon waarvan ik las dat de nakomelingen toch over voldoende karakter bezitten.
Cadjanine z bv is volgens de eigenaar een paard met een uitgesproken sensibel karakter.
Bovendien heeft Canabis z uit een vrij beperkt aantal dekkingen een groot aantal zeer goed springende paaarden gegeven.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:37

Eldorado van de zeshoek.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:32

Eldorado zou ik persoonlijk niet doen vanwege inteelt op Clinton redelijk dichtbij.

Wat ik persoonlijk bij deze merrie nog zou willen verbeteren is het front. Wat overigens bij het veulen wel beter lijkt.

Wil je een bewezen hengst?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:56

Eldorado is inderdaad geen optie, voor mij veel te dicht teruggaand op Clinton, en moederlijn Toulon ben ik ook niet gek van. Ik heb al een 10-tal Toulons gezien (wel rechtstreekse afstammelingen) en allemaal exterieurmatig héél verschillend, maar geen makkelijke kop. Diegene die ik ken, staan geregeld op de achterbenen en zijn stakers op de sprong als er wat kleurtjes of bakjes staan.

@C2012: front is inderdaad aandachtspunt! Haar veulen is nu 9 maand en dit lijkt wel beter te zijn. Het hoeft niet speciaal een bewezen hengst te zijn, het mag, maar ik wil ook geen duizenden euro's dekgeld uitgeven. Aan welke hengst(en) denk jij?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:58

Een hengst waarvan ik weet dat hij front geeft en een mooie maat, is:
http://marcvandijck.com/_html/main.php?id=22&taal=nl&page=4

Ik denk enkel niet dat je er een sensibeler en bloederiger springpaard van gaat hebben. Ik heb er vorig jaar een veulen van, waarbij front en maat ook een aandachtspunt bij de merrie is. Veulen heeft zeker een mooi front gekregen met mooie hals. Maat lijkt zeker oké (op 7 maanden 1.44m gemeten). Nakomeling van hem van kennis was met jaarling al groter dan de moeder. (Maat was ook aandachtspunt). Veulen is koel in zijn hoofd. Je kan hem wel laten showen, maar als het niet meer moet, zal hij het ook niet meer doen. Dus ik weet niet hoe hij onder het zadel gaat zijn.

Voor een mooier front zou ik kijken naar Duitse hengsten. Zoals je reeds gedaan hebt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 23:01

Misschien zou de vader van Enrico, Embassy, wel wat meer bloed kunnen geven?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:18

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:00

Waarom niet Bamako de muze ? Darco doet het goed met Nabab en omgekeerd
ik heb twee hele beste Bamako's , ze zijn heel chique en springen hel apart
Vigo en Clinton matchen ook goed met Heartbreaker dus een hengst met Heartbreaker zou ook best kunnen : Action breaker , Quasimodo vd molendreef of diens zoon Jewel's carat , Toulon etc

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 20:32

eventjes niet actief gezocht naar hengsten, omdat we dit jaar besloten hebben een jaartje over te slaan. Maar de suggesties blijven in ieder zeer welkom voor volgend jaar. Vind het bovendien zeer interessant om erover na te denken!

Besita: Uit deze merrie haar moeder (Clinton x Alme Deux) heb ik een Bamako gefokt, wordt nu 4 jaar. Tof sportpaard, zeer mooi aan de maat, maar wel beperkt in zowel zijn draf als galop. Zo sprong hij in vrijheid super, maar de afstand moest wel bijna een meter korter gemaakt worden tussen de hindernissen, omdat hij er met zijn galop niet doorheen kon, terwijl hij als 3-jarige toen hij deelnam 1m65 was... Bovendien heeft hij zo wel dezelfde manieren als Bamako, ook redelijk moeilijk in de mond, vreugdebokjes in parcours enzo... Niet direct de simpelste.
Ben dus niet zo happig om op zijn halfzus Bamako te gebruiken.
Ik wil voor deze merrie bovendien ook echt een 'bloederiger' paard om te rijden, een Action Breaker, Toulon en dergelijke gaat dit volgens mij niet verbeteren. De merrie heeft van zichzelf echt veel vermogen en techniek, maar ze mist wat snelheid op alle gebied, ze is voor mij persoonlijk gewoon niet sensibel en heet genoeg.

Ik denk dat een hengst zoals Embassy II dit wel zou kunnen verbeteren, goeie tip trouwens C2012, alleen diepvries durf ik niet aan. Heb hier slechte ervaringen mee voor deze merrie, weliswaar met andere hengst (Catoki) dus ik wil zeker vers.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:58

dat moeilijke in de mond komt natuurlijk eerder van Vigo , Clinton en Almedeux ..dat fok je er niet meteen uit
vind Embassy nou niet bepaald een bloederige hengst , vind ik ook niet in de moederlijn terug :n en als je al dat spektakel wegdenkt ..hmmm
van jilbert vh ruytershof heb ik hoge verwachtingen en Emerald voldoet ook prima aan je eisen
nog enkele "bloed " hengsten :
Aktion pur van Zangersheide
comme il faut

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:06

Die Bamako is vrij moeilijk in de mond, de Vigo is wat simpeler te rijden. De Vigo is dan weer wat 'stugger' in het lijf, terwijl de Bamako heel wendbaar is.

Emerald is inderdaad een supertoffe hengst, ik dacht alleen dat die voortaan ook niet vers te krijgen is? Of ben ik mis?

Comme Il Faut is een Cornet, dus direct hierachter Clinton. 2x Clinton zo kort op elkaar durf ik niet aan :D de merrie zelf is wel braaf, maar wil daar geen toegeving op doen.

Jilbert vind ik op vandaag nog wat te terughoudend in het parcours, maar is natuurlijk nog heel jong. Wel heel mooi pedigree, dus eentje die ik wel nog enkele jaren wil volgen.

Wat denk je eigenlijk van Tornesch? Dit is het soort hengst dat ik heel graag zie springen, springt steeds mooi door, blijft niet hangen boven de sprong, trekt er zelf naartoe... Zou dat kunnen passen denk je?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:15

Qua lijntje lijkt hij inderdaad niet bloederig. Ik denk dat hij ohz wel wakker genoeg is. Alhoewel hij qua nakomelingen ohz nog niet veel vergelijkingsmateriaal heeft.

Je moet natuurlijk wel rekening houden dat in combinatie met een bepaalde hengst het karakter richting Clinton kan gaan. Dus misschien op zoek gaan naar een hengst, die vooral goed matcht met Clinton zoals inderdaad iets met Heartbreaker-bloed? Dan vind ik een hengst zoals Toulon nog geen slechte keuze.

Voor front blijf ik bij Duitse hengsten. Het is natuurlijk wat voor jou het belangrijkste is.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:20

Tornesch vind ik echt gaaf! Heel herkenbaar als hij de piste in komt en zie hem graag onder zijn amazone springen. Besita heeft er een nakomeling van, dus zij zal meer iets nuttigs over kunnen vertellen dan ik. (Algemeen natuurlijk ook, aangezien ze al veel meer ervaring heeft dan mij, maar ik leer graag bij.) Maar ik ben wel fan van de hengst.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:26

In mijn directe omgeving staan er veel Toulons, toch een 10-tal die ik vrij goed ken, en het zijn allemaal verschillende paarden. Stokmaat van 1m55 tot 1m75, zowel hele hete als echte tamme, enkele compacte en dan weer enkele slagschepen... Bovendien zijn de meesten die ik ken niet echt goed in de kop... Gewone hindernissen geen probleem, maar een bidet eronder, of wat crosshindernissen en ze beginnen te staken. Nee, van Toulon ben ik echt geen fan :(

Dan hoop ik dat besita inderdaad wat meer over tornesch kan vertellen!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:47

Als je geen gevoel bij een hengst hebt, moet je hem inderdaad niet gebruiken. Er zijn genoeg hengsten met Heartbreaker-bloed om eventueel naar te kijken. Het is wat wikken en wegen natuurlijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:01

Antonius schreef:
In mijn directe omgeving staan er veel Toulons, toch een 10-tal die ik vrij goed ken, en het zijn allemaal verschillende paarden. Stokmaat van 1m55 tot 1m75, zowel hele hete als echte tamme, enkele compacte en dan weer enkele slagschepen... Bovendien zijn de meesten die ik ken niet echt goed in de kop... Gewone hindernissen geen probleem, maar een bidet eronder, of wat crosshindernissen en ze beginnen te staken. Nee, van Toulon ben ik echt geen fan :(

Dan hoop ik dat besita inderdaad wat meer over tornesch kan vertellen!

ik heb hetzelfde gevoel bij Toulon :j

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:57

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:15

Namelus had ik helemaal niet aan gedacht, ben niet thuis in KWPN, dus bedankt voor deze tip! Lijkt inderdaad wel de ingesteldheid te hebben die ik graag zie.

Orlando loop ik niet warm van. Die heb ik als jong paard wat kunnen volgen, liep hier geregeld in de buurt wedstrijden.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:38

Dan is het gemakkelijker om daar een oordeel over te vellen.
Laatst bijgewerkt door C2012 op 12-04-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:01

brr met Orlando heb ik ook helemaal niets
vind het echt moeilijk hoor om een echt apart fokkende zoon van Heartbreaker te vinden ..
Heb zelf een abnormale merrie van Namelus dus ik ben zowieso fan ..maar ze zijn laatrijp , vaak slecht voorbeen als jong paard ..die van ons was een heel aprte tante qua karakter maar dat kwam denk ik vooral van de moederlijn en daarboven dan Abgar , Joost terug erbij :=
een andere concorde zoon waar ik ook al betere paarden van heb gezien is Marius claudius :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:02

over Tornesch zou ik nog even wachten hoe de producten die vanaf verleden jaar geboren zijn het gaan doen ( ander type merries toch dan de zweedse fokmerries ) want ze zijn ginderboven nog niet zo heel erg fan van de nakomelingen