Bokken tijdens het wandelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Bokken tijdens het wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 11:21

Mijn lieve dappere jaarling Louka gaat zo goed, bijna te goed zou ik bijna zeggen.

Gisteren een stuk met haar gewandeld en dat ging super. Ze heeft hele stukken gedraafd en zelfs (per ongeluk van onze kant) twee sprongen gemaakt over sneeuwresten/hopen heen.
Dat ging zo supermooi en soepel dat ik tranen in mijn ogen kreeg :o
Ze heeft zelfs een stukje galop gelopen.

Maar waar we nu tegen aan gaan hikken is een probleempje.
Madam heeft zoveel pit inmiddels dat ze gaat bokken als mijn oudste dochter met haar loopt. niet tijdens het stappen, maar als ze gaan draven.
Dit wil ik natuurlijk wel de kop indrukken, maar weet niet echt hoe.

Mijn dochter neemt haar nu, zodra ze gaat bokken, kort en zet haar in de stap. Laat haar even een draai om haar heen maken.
Maar is dat de juiste manier of kunnen we het beter anders aanpakken?

Dubbel hoor, zo blij dat er pit in komt en dat meteen in moeten dammen.... Maar ze moet het natuurlijk niet gaan aanwennen....

99Shanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:00

Gewoon duidelijk maken dat dit niet kan, mischien een zacht tikje op de neus en als ze bijv. niet heeft gebokt onder het draven haar belonen met een brokje of een klopje op der hals

xSCWx

Re: Bokken tijdens het wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:02

Met een tikje op de neus kan een paard niks; dat is geen paardentaal.
Inderdaad wat je al doet, terug nemen naar stap. Je dochter is de leider, en de leider bepaald hoe hard er wordt gelopen.
Misschein kan je haar voor het wandelen even losgooien in de bak?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:04

Ik denk dat je dit zelf een beetje veroorzaakt door te gaan rennen aan de hand. Ze wordt hier natuurlijk fris en vrolijk van. Waarom doen jullie dit eigenlijk? Heeft ze zelf ook de mogelijkheid om zich uit te laten?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:45

Dat heeft mijn paard vooral nu. Lente kriebels. Ik longeer haar voor het rijden zodat de meeste energie er al een beetje uit is. Nu valt het wel mee. Alleen met het echt 'hard' galopperen over de zandpaden bokt ze nog wel eens maar dat hoort er gewoon bij.
Ik denk dat het gewoon vreugde bokjes zijn van:
te veel energie, lente kriebels, blijdschap.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:56

Ik denk dat het vooral speels is, dus inderdaad gewoon terug nemen, en rondje laten lopen, doet ze dit wel goed, meteen belonen ...

Als het gewoon een speels bokje is valt t vaak wel mee ... Is t gericht kan je beter een keer een tik geven ... Een keer duidelijk aangeven dat het niet mag kan geen kwaad .. Als je maar duidelijk en concequent bent .. Doet ze iets wel goed, meteen belonen met een klopje op D hals of wat dan ook

En idd misschien voor t lopen eerst even in de vak ofzo uit laten rennen ... Kan ze daar bokken enzo, en dan zal het wandelen al weer een stuk makkelijker gaan :)

loveannax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:57

ik denk ook dat je haaar beter eeerst even dr energie kwijt kan laten raken door haar even los te gooien! :) En indd gewoon terug nemen, straffen zou ik niet doen als het gewoon uit speelsheid is..

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 12:03

Hebben geen bak, ze staat gewoon 24/7 in de wei. Waar ze ook steeds meer gaat rennen en spelen.
Meer ruimte om haar uit te laten razen is er niet...
We hebben dinsdag en woensdag ook gewandeld en dat ging al een heel stuk beter.
Heeft ze alleen dinsdag maar één bok gegeven.
Denk het dus idd enthousiasme was, want ze zijn met de sneeuw weinig wezen wandelen.

Wil alleen wel wat schriktraining met haar gaan proberen, want merk dat ze erg nerveus wordt en dreigt als er iemand te dicht achter haar komt..
Van de week haalde ze al uit naar mijn jongste en dat kunnen we natuurlijk niet hebben...

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:25

ik zou niet gaan rennen aan de hand,,,

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:24

iertje93 schreef:
ik zou niet gaan rennen aan de hand,,,

Waarom niet?

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:32

Waarom wel? Het paard staat heel de dag op de wei, en kan zoveel rennen als die wil.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:18

Mijn pony staat ook 24/7 buiten. Dan zeg ik toch ook niet waarom zou ik gaan rijden ze kan genoeg rennen.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 19:50

Niet met ze rennen omdat ze 24/7 op de wei staan???
Dus een paard wat 24/7 op de wei staat hoeft ook niet bereden te worden, of tenminste, niet gaan draven, laat staan galopperen??
Rare redenatie als ik het zo mag stellen.

Louka geeft zelf aan dat ze het leuk vind, dus waarom niet?

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:02

Ach joh, tis een jaarling. Wat kun je daar nou toch van verwachten? Die van mij (13 jaar) ging van de week, toen we weer eens lekker konden gaan wandelen na al dat slechte weer, ook bokkend door de polder heen van enthousiasme (poing, poing, poing) . Moet je dat afstraffen, ik vind van niet, zolang ze bij me blijft kan ik er wel om lachen hoor! En gisteren deed ze weer normaal.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:09

hahahanneke schreef:
Ach joh, tis een jaarling. Wat kun je daar nou toch van verwachten? Die van mij (13 jaar) ging van de week, toen we weer eens lekker konden gaan wandelen na al dat slechte weer, ook bokkend door de polder heen van enthousiasme (poing, poing, poing) . Moet je dat afstraffen, ik vind van niet, zolang ze bij me blijft kan ik er wel om lachen hoor! En gisteren deed ze weer normaal.

Indd . Mijn pony is bijna 4 en die bokt er ook op los. Dat gaat vanzelf wel over

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:30

Die van mij krijgt gewoon een tikje met het zweepje tegen de achterhand in combi met bestraffende toon mn stem,toen hij dit deed. Maar alleen als het bewust uithalen was, niet als het uit joligheid is.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:18

Off-Topic: MiniLou, jouw onderschrift wilde ik ook bij mij er onderzetten. Iedere keer dat ik het liedje hoorde moest ik aan mn shet denken, zo passend he! :P

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:08

Je hebt pb haha