spring gefokt kort of lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

canela

spring gefokt kort of lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:09

ik heb de vraag is een spring gefokt paard kort of lang in de rug?
tijdje terug zei iemand jaa mijn vriendin heeft een spring gefokt paard en dus erg kort en is niet zo goed in dresuur daarom bladiebladiebla.
Daarom dacht ik erg lang dat een spring paard een korte rug heeft, toen las ik net ergens :mijn paard is spring gefokt en heeft daarom een lange rug en toen dacht ik huh? wat is het nou?

canela

Re: spring gefokt kort of lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 23:50

niemand?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:56

Volgens mij heeft een springgefokt paard een lange rug, omdat een paard met een korte rug meer bij elkaar kan worden gereden.

Denk ik, ik weet het niet zeker.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 23:59

okee bedankt, het is inderdaad wel logischer ha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:37

Een (KWPN) springpaard stat bij voorkeur in het rechthoeksmodel. En is dus eerder lang dan kort in de rug.

Ze zijn relatief minder geschikt voor de dressuur omdat ze vaker een wat meer horizontale hals en een wat langer achterbeen hebben en dus wat minder makkelijk in oprichting gaan en hebben vaak wat minder tact en gedragenheid in de draf.

Dat betekend overigens dus niet dat ze ongeschikt zijn voor de dressuur. Er lopen er zat mee in de dressuursport.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:47

Bij een springpaard is het ook over het algemeen bekend dat ze een neerwaartse romprichting hebben. Meer naar het voorbeen toe gericht wat erop neerkomt dat ze vaak een hoger kruis hebben. Het komt erop neer dat een springpaard een korter voorbeen heeft.
De paarden bij het KWPN worden door de jury graag gezien in het rechthoekmodel (niet het vierkantmodel)
Dit geldt voor zowel de springpaarden als de dressuurpaarden.
Dressuurpaarden worden eveneens graag in het rechthoeksmodel gezien. Uniek en gewenst is een opwaartse romprichting. De hengst Jazz is momenteel het ultieme paard wat zeer correct in het rechthoeksmodel staat en zijn romprichting is bijna opwaarts te noemen (richting schoft)
Dressuurpaarden worden momenteel graag gezien met een lang- en correct gesteld voorbeen.

Hieronder een dressuurhengst, de hengst Jazz
Afbeelding

Hieronder een springhengst, de hengst Power
Afbeelding

Volg je het nog een beetje? ;-)

Een springpaard behoort (bij het KWPN) lang-gelijnd te zijn. Het rechthoekmodel. Lengte in de rug.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:30

Oh, dat is een heel stuk beter uitgelegd dan wat ik zei :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:31

sorry hoor Vdb maar Jazz staat op een helling van 50 ° logisch dat ie bergopwaarts lijkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:46

Goed gezien door jou Besita, dit is inderdaad een fout genomen foto van degene die hem gemaakt heeft. De hengst Jazz staat momenteel bekend als hengst die een bergop gebouwde romp vererft en een zeer correct exterieur vererft. Een hengst die ik als voorbeeld geef. Daarnaast wil ik ts met deze foto's alleen maar laten zien wat het verschil is tussen een langgelijnd paard en paarden met een neerwaartse of opwaartse romprichting.
besita schreef:
sorry hoor Vdb maar Jazz staat op een helling van 50 ° logisch dat ie bergopwaarts lijkt