hoe een veulen goed verzorgen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mittekke

hoe een veulen goed verzorgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:19

Hallo,
ik heb besloten om een veulen te kopen i.p.v. een paard, omdat je ze dan volledig naar je hand kunt zetten.
Ik vraag me af waar en wanneer je het beste een veulen koopt ?
En als je er dan 1 hebt hoe moet je het dan verzorgen (mag al van de moeder weg) ?
Moet die met een ander paard staan of bij een hele kudde ?
Hoeveel en wat mag die eten ?
Hoe begin je aan het opleren ? Kan je dat beter zelf doen of door iemand anders laten doen ?
...
Kortom, alles wat je moet weten om een veulen goed op te leren en te verzorgen.

Alvast bedankt,
Mirte /3

Mando

Re: hoe een veulen goed verzorgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:22

Wat denk je ervan als je het veulen om op te voeden in een opfok zet.
Daar tot zijn/haar 3-4e jaar laat staan en er dan eens iets mee ga doen
Heb je zoveel geduld om 3-4 jaar naar je paard te kijken.

Of wil je NU een paardje, zoek dan een leuk ding van een jaar of 8 die netjes aangereden is en waar jij gewoon lekker mee aan de slag kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:23

Je bent zelf nog een 'veulen' en als je je deze vragen al afvraagt, dan geef je zelf je antwoord al; je bent veel te onervaren om een veulen op te kunnen voeden.

Dan blijft er maar 1 optie over: de opfok. Tja en daar zal het veulen gezellig verblijven tot hij/zij geen veulen meer is.

Elk paard kun jij naar je hand zetten ;) als je maar consequent bent en begrijpt wat de behoeften van een paard zijn. Of een paard nou 3 is of 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:25

Lekker in de opfok tot 3 a 4 jaar.
Af en toe langs gaan en dan een voetje optillen , overal aanraken endergelijke.

Dan laten beleren door mensen die er verstand van hebben.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:25

Ik denk ook dat je niet geschikt bent voor een veulen...
Koop een paardje van een jaar of 10, die al lekker bereden is. Heb jij veel meer aan en kan je veel van leren.
Een veulen opvoeden en beleren is niet makkelijk, je hebt ze snel verpest.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:27

mittekke schreef:
ik heb besloten om een veulen te kopen i.p.v. een paard, omdat je ze dan volledig naar je hand kunt zetten.

Naar je eigen hand zetten is alleen leuk en mogelijk... als die hand heel veel ervaring heeft met heel veel verschillende paarden.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:28

vuurneon schreef:
Je bent zelf nog een 'veulen' en als je je deze vragen al afvraagt, dan geef je zelf je antwoord al; je bent veel te onervaren om een veulen op te kunnen voeden.

Het is daarom dat ik deze vragen stel, ik koop nu direct nog geen veulen.
Ik ga eerst nog verder met mijn halve stal, maar als ik dit allemaal al weet tegen dat ik er 1 wil kopen dan ben ik toch al goed bezig .
Niet dan ?
(ik heb ook nog mijn ouders die al jaren paardrijden en zelf paarden hebben gehad, dus zij kunnen mij ook helpen)

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:29

hey,

ik ga nu nog geen veulen kopen, ik weet ook wel dat ik onervaren ben op dat gebied.
Maar ik wil het gewoon weten zodat ik het niet verpest.

Mirte

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:30

Een veulen is wel iets heel anders dan een volwassen paard.
het ene veulen is makkelijk als het straks wordt ingereden met de ander wordt het al lastiger.
Op jou leeftijd moet je gewoon een paardje hebben dat al bereden kan worden.
Ik zou op die leeftijd niet kunnen wachten tot 3/4 jaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:32

Het is altijd goed om je te informeren, maar uit je stuk haalde ik dat je vlot een veulen wou kopen.

Je eigen ervaring miste ik nog :)

Maar dan nog geldt; elk paard kun je naar je eigen hand zetten. Dus daarvoor hoef je echt geen veulen aan te schaffen. Kun je geen ervaring opdoen bij een stal of opfok? Gewoon eens meelopen?
Bedenk ook goed; het begin is belangrijk; verkeerde opvoeding bij een veulen kan een levensgevaarlijk paard maken. Durf jij die verantwoordelijkheid te nemen?
En je moet veel geduld hebben, je bent minimaal 3 jaar verder voordat je er een zadel op kan leggen.

Veulen heeft andere paarden nodig, jonge paarden om mee te spelen maar ook een ouder paard die echt de opvoeding doet. En ruimte; lekker buiten. Liefst zo min mogelijk bemoeienis van de mens, het zijn de andere paarden die moeten opvoeden en dat is het aller effectiefste.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:36

vuurneon schreef:
Het is altijd goed om je te informeren, maar uit je stuk haalde ik dat je vlot een veulen wou kopen.

Je eigen ervaring miste ik nog :)

Maar dan nog geldt; elk paard kun je naar je eigen hand zetten. Dus daarvoor hoef je echt geen veulen aan te schaffen. Kun je geen ervaring opdoen bij een stal of opfok? Gewoon eens meelopen?
Bedenk ook goed; het begin is belangrijk; verkeerde opvoeding bij een veulen kan een levensgevaarlijk paard maken. Durf jij die verantwoordelijkheid te nemen?
En je moet veel geduld hebben, je bent minimaal 3 jaar verder voordat je er een zadel op kan leggen.

Veulen heeft andere paarden nodig, jonge paarden om mee te spelen maar ook een ouder paard die echt de opvoeding doet. En ruimte; lekker buiten. Liefst zo min mogelijk bemoeienis van de mens, het zijn de andere paarden die moeten opvoeden en dat is het aller effectiefste.

Bedankt voor de tips

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:37

Evelijn schreef:
mittekke schreef:

Naar je eigen hand zetten is alleen leuk en mogelijk... als die hand heel veel ervaring heeft met heel veel verschillende paarden.

_/-\o_
Helemaal mee eens!
TS, je bent zelf 14 jaar... Ten eerste dacht ik toen ik je vragen las: Euhm... Opfok?
Het is natuurlijk hartstikke leuk, zo'n veulentje, maar je hebt er alleen wat aan als je genoeg ervaring hebt om het op de juiste manier op te voeden.
Als jij al vraagt hoe je hem moet opvoeden, en of hij met andere paarden moet staan vraag ik me al af of je die ervaring hebt. (niet gemeen bedoeld)
Je zet je veulen op de opfok, en daar worden ze denk ik niet makkelijker op. Daarna moet je je veulen eerst nog eens goed leren kennen enz.
Dan je vraag of je hem moet laten beleren door jouzelf, of door iemand die er ervaring mee heeft. Ik zeg ervaring. Als je op dit moment een veulen koopt, ben je een jaar of 17/18 als hij van de opfok afkomt. Maar wie zegt dat je daarna genoeg ervaring hebt om een jong paard te beleren? Ik ben nu 18, en rijd 12 jaar paard. Als iemand op dit moment aan mij zou vragen of ik zijn/ haar paard even wil inrijden en beleren, zou ik in lachen uitbarsten en dankbaar de vraag afwijzen. Tenzij ik dit onder goede begeleiding van een ervaren iemand kan doen, dan zou ik het overwegen.
Als ik jou was zou ik er lekker een kopen die al lekker ingereden en doorgereden is. Dus idd een jaar of 8/ 10.
En anders lekker een aantal jaar wachten tot je meer weet en meer ervaring hebt, veulens komen en veulens gaan, over 10 jaar worden er nog veulens geboren. :j

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:38

Euh als je al zoveel vragen heb omdat je niet weet van hoe en wat dan zou ik zeggen, niet kopen!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:57

Je hebt wel door dat je een jong paard hele goede dingen, maar ook hele foute dingen kan leren?
Soms ben je veel beter af met een jong groen paard welke wel de juiste opvoeding heeft gehad dan dat je zelf onervaren bent en een veulen koopt. Groen paard kun je ook nog heel veel kanten mee op.
Mocht je het echt echt heel graag willen, ja dan zou ik er wel voor kiezen deze in de opfok te zetten gezellig in een kudde, leren ze zoveel van.
Let wel op.. het is een kunst om een veulen zonder ongemakken 3 jaar oud te krijgen.

Om je vragen even los van elkaar te beantwoorden op mijn manier en wat ik weet...
1. Waar en wanneer je het beste een veulen kan kopen.
a. Waar, hangt er vanaf wat voor veulen je wilt, wil je een veulen met papieren, goede bloed voering? Wil je er mee gaan fokken? Keuringen? Hoog de sport in? Recreatief rijden? Verschillende fokkers hebben verschillende fokdoelen. Zoek een veulen welke geschikt is voor jou doel. Er zijn ook verschillende veilingen.
b. Wanneer, vooral in het voorjaar worden veel veulens geboren dus najaar begint het aanbod aardig te groeien. Wanneer hangt ook van de leeftijd van het veulen af, vaak geven fokkers wel duidelijk aan wanneer zij toestaan dat veulen bij de merrie weg gaat. Bij ons zijn veulens vaak toch echt al een half jaar oud voor ze eraf gaan. Hengsten vanaf 5 maand, merries blijven er gerust langer bij lopen. Hangt er vanaf hoeveel ze van de merrie vragen.
2. Hoe verzorg je een veulen. Nou dat hangt van je veulen af. Een veulen die in de tijd bij de fokker al netjes heeft geleerd mee te lopen en vast te staan en dergelijke heb je veel minder werk van dan een veulen wat bijv. wat bang is om het hoofd en halster niet makkelijk om en af laat doen, daar zul je dan extra mee bezig moeten. Laat veulen zich overal lekker aanraken, dan kun je gewoon gaan borstelen, vind een veulen het spannend als je bij zijn of haar (noem maar wat) billen komt, ja dan moet je aan het trainen. Ze moeten hun voeten braaf voor je optillen, de 1 heeft dat sneller in het snotje dan de andere.
Wat je vooral door moet hebben is dat je het veulen niet te erg gaat vertroetelen en verwennen.
3. Of hij bij een paard moet staan, ja natuurlijk. Liefst een hele groep. Paarden voeden elkaar het beste op.
Ze leren elkaars ruimte respecteren en elkaars grenzen. Daarom zou ik in jou geval zeker voor een goed opfok adres kiezen.
4. Wat het eten betreft, als je veulen in de opfok zet hoef je daar zelf niet eens heel intensief mee bezig. Alleen als je gaat kijken naar een goed adres let je daar natuurlijk wel op, wat is de kwaliteit van het voer, hebben de paarden de hele dag beschikking tot ruwvoer of niet.
Verder hangt het heel erg af van wat voor ras je voor kiest.
Ruwvoer is voor elk paard belangrijk dus ook voor een veulen. Verder kunnen ze wat brok krijgen, er zijn verschillende soorten voer voor jonge paarden op de markt. Je moet je veulen in ieder geval zeker niet te dik willen hebben. Die voerzakken trouwens staan vaak wel schema's op wat je ze kunt geven.
5. Opleren? Bedoel je dan beleren? Ik weet niet hoeveel ervaring je daarmee hebt, maar gezien je het vraagt zou ik zeggen laat het door een ander doen. Hangt overigens ook wel weer af van het paard zelf in hoeverre je er zelf wat mee kan. Het duurt echt nog wel een hele tijd voor je er een zadel op kan leggen hoor.

Zoiets. Ben vast dingen vergeten, of heb dingen verkeerd verwoord of iets dergelijks. Niet mij aanvallen alsjeblieft medebokkers... Probeer gewoon de vraag te beantwoorden.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:18

Hopke89 schreef:
Je hebt wel door dat je een jong paard hele goede dingen, maar ook hele foute dingen kan leren?
Soms ben je veel beter af met een jong groen paard welke wel de juiste opvoeding heeft gehad dan dat je zelf onervaren bent en een veulen koopt. Groen paard kun je ook nog heel veel kanten mee op.
Mocht je het echt echt heel graag willen, ja dan zou ik er wel voor kiezen deze in de opfok te zetten gezellig in een kudde, leren ze zoveel van.
Let wel op.. het is een kunst om een veulen zonder ongemakken 3 jaar oud te krijgen.

Om je vragen even los van elkaar te beantwoorden op mijn manier en wat ik weet...
1. Waar en wanneer je het beste een veulen kan kopen.
a. Waar, hangt er vanaf wat voor veulen je wilt, wil je een veulen met papieren, goede bloed voering? Wil je er mee gaan fokken? Keuringen? Hoog de sport in? Recreatief rijden? Verschillende fokkers hebben verschillende fokdoelen. Zoek een veulen welke geschikt is voor jou doel. Er zijn ook verschillende veilingen.
b. Wanneer, vooral in het voorjaar worden veel veulens geboren dus najaar begint het aanbod aardig te groeien. Wanneer hangt ook van de leeftijd van het veulen af, vaak geven fokkers wel duidelijk aan wanneer zij toestaan dat veulen bij de merrie weg gaat. Bij ons zijn veulens vaak toch echt al een half jaar oud voor ze eraf gaan. Hengsten vanaf 5 maand, merries blijven er gerust langer bij lopen. Hangt er vanaf hoeveel ze van de merrie vragen.
2. Hoe verzorg je een veulen. Nou dat hangt van je veulen af. Een veulen die in de tijd bij de fokker al netjes heeft geleerd mee te lopen en vast te staan en dergelijke heb je veel minder werk van dan een veulen wat bijv. wat bang is om het hoofd en halster niet makkelijk om en af laat doen, daar zul je dan extra mee bezig moeten. Laat veulen zich overal lekker aanraken, dan kun je gewoon gaan borstelen, vind een veulen het spannend als je bij zijn of haar (noem maar wat) billen komt, ja dan moet je aan het trainen. Ze moeten hun voeten braaf voor je optillen, de 1 heeft dat sneller in het snotje dan de andere.
Wat je vooral door moet hebben is dat je het veulen niet te erg gaat vertroetelen en verwennen.
3. Of hij bij een paard moet staan, ja natuurlijk. Liefst een hele groep. Paarden voeden elkaar het beste op.
Ze leren elkaars ruimte respecteren en elkaars grenzen. Daarom zou ik in jou geval zeker voor een goed opfok adres kiezen.
4. Wat het eten betreft, als je veulen in de opfok zet hoef je daar zelf niet eens heel intensief mee bezig. Alleen als je gaat kijken naar een goed adres let je daar natuurlijk wel op, wat is de kwaliteit van het voer, hebben de paarden de hele dag beschikking tot ruwvoer of niet.
Verder hangt het heel erg af van wat voor ras je voor kiest.
Ruwvoer is voor elk paard belangrijk dus ook voor een veulen. Verder kunnen ze wat brok krijgen, er zijn verschillende soorten voer voor jonge paarden op de markt. Je moet je veulen in ieder geval zeker niet te dik willen hebben. Die voerzakken trouwens staan vaak wel schema's op wat je ze kunt geven.
5. Opleren? Bedoel je dan beleren? Ik weet niet hoeveel ervaring je daarmee hebt, maar gezien je het vraagt zou ik zeggen laat het door een ander doen. Hangt overigens ook wel weer af van het paard zelf in hoeverre je er zelf wat mee kan. Het duurt echt nog wel een hele tijd voor je er een zadel op kan leggen hoor.

Zoiets. Ben vast dingen vergeten, of heb dingen verkeerd verwoord of iets dergelijks. Niet mij aanvallen alsjeblieft medebokkers... Probeer gewoon de vraag te beantwoorden.

Dankje wel,
ben blij dat er iemand tips wil geven i.p.v. commentaar :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Kan hier wel een heel boekwerk gaan lopen typen... maar dat kan nooit ervaring vervangen.

Ik ben inmiddels 32 ... rij ook al jaren (20 ofzo) paard.. meerdere maneges, verzorgpaarden etc.... en nu bijna 6 jaar een eigen paard... en mijn volgende wordt zeker geen veulen... ik heb daar namelijk niet genoeg ervaring voor. Er zijn zoveel mensen die zich overschatten met paarden... en het enige waar dat toe leidt is slecht opgevoede en ongelukkige paarden.

Een ouder paard kan je prima naar je eigen hand zetten... en daarnaast op een goed opgeleid en opgevoed paard daar kan (eigenlijk) iedereen op weg rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:25

mittekke schreef:
hey,

ik ga nu nog geen veulen kopen, ik weet ook wel dat ik onervaren ben op dat gebied.
Maar ik wil het gewoon weten zodat ik het niet verpest.

Mirte

niet aan beginnen dus :D koop gewoon een paard van een jaar of 8,die groeit ook gewoon naar je toe.

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:35

het is niet makkelijk een veulen opvoeden ik heb zelf ook een veulen en je moet egt consuqent of hoe je dat ook schrijft:') zijn en er heel vaak voor zijn als het veulen niet een opfok staatzoiezo heeft ie alle aandacht nodig en moet je hem ook goed beleren want ook al staat in de opfok moet je hem ook gewoon heel veel aandacht geven een veulen is veel tijd , grenzen zetten , en veel aandacht geven en nog meer die er bij komen kijken voor een veulen . zoiezo gaat dat moeilijk worden vooral als ze van alles proberen maken ze je soms egt helemaal knetter 8)7 je kan beter maar een paard gaan kopen dat al ouder is een paardje van bijv. 8,9,10 jaar ofsoo die heeft meer ervaring en daargroei je ook in mee zolang je het zelf maar wilt en er zelf wat aan doet het hoeft niet speciaal een veulen te zijn die naaar je toe groeit maar ook oudere paarden doen dat :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:50

ik heb de eerste reacties gelezen,maar ben het niet eens met de meeste.je bent zelf nog wat jong en onervaren ,maar als je ouders in de paarden zitten zal het vast goed komen.;ik ben dus helemaal niet voo9r de opfok.wel vind ik dat je een stabiele kudde moet vinden waar hij bij kan staan dus jonge/en oudere dieren.hier leert hij het meeste van.ook vind ik dat je hem iedere dag beste even in de hand kunt nemen,en de basis leren verder niks.zo doe ik het altijd en mijn paarden doen het heel goed.ook het naar de hand zetten,ja ik vind dat het bij een veulen anders is als bij een ouder paard.ik heb ook liever veulens.maar kijk ook of het karakter van het veulen bij je past.succes ts

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:52

Ik vraag me af waar en wanneer je het beste een veulen koopt ?
Waar je het koopt licht eraan wat je ermee wil, vind je bloedlijnen belangrijk, of papieren? zo nee kun je ze overal weghalen, let wel dat er veel verschil zit in basisopvoeding. een veulen dat al veel mensen gezien heeft is vaak al makkelijker als 1 die al die tijd bij moeders heeft gelopen en nooit een mens gezien heeft.

En als je er dan 1 hebt hoe moet je het dan verzorgen (mag al van de moeder weg) ?als je maar 1 veulen neemt is de enige goede optie een opfokplaats reserveren, daar worden ze dagelijks verzorgd en leren zo mensen kennen, en ze hebben zat leeftijdsgenootjes om lekker mee te stoeien.
op een opfok zijn ook mensen die kennis hebben van jonge paarden. die weten wat ze nodig hebben en hebben de weides goed afgezet.

Moet die met een ander paard staan of bij een hele kudde ?
sowieso nooit een paard alleen zetten, een paard is een kuddedier. 1 ander paard kan, maar een stabiele kudde is nog veel beter, dan worden ze ook opgevoed door de oudere dieren.

Hoeveel en wat mag die eten ?
ook dit kun je beter overlaten aan de opfok, tenzij je voor een kudde kiest met jonge en oude dieren gemengd, dan kun je het veulen gewoon met hen mee laten eten. evt bijvoeren met veulenbrok

Hoe begin je aan het opleren ? Kan je dat beter zelf doen of door iemand anders laten doen ?
opleren begin je hetzelfde mee als met ieder jong paard, vanaf 3,5 jaar leeftijd rustig aan gaan oefenen met dekjes/zadel/ bit enz.
je moet kijken wanneer het paard klaar is om ingereden te worden, ook dit verschilt enorm per pony.
maar als je het een ander wil laten doen zou ik eerder voor een 3 of 4 jaige gaan als het dan een jonge pony moet worden. een band opbouwen en hem daarna door en vreemde in laten rijden is natuurlijk een beetje dubbel, dan zou je het zelf moeten doen als die kennis er is. zo niet dan laten doen, of inderdaad al een ingereden pony kopen die nog verder doorgereden moet worden, is eigelijk hetzelfde en je hoeft er niet 3 jaar voor te wachten.

succes in je keus

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:00

keona schreef:
,maar als je ouders in de paarden zitten zal het vast goed komen.s

.. ze heeft half-stal... dat is een paard die ze least... ze is dus niet een meisje waarvoor haar ouders al jaren pony's kopen... en die zelf al tig paarden hebben gehad. Anders zou ze dit soort vragen ook niet stellen...

(Trouwens sommige ouders denken zelfs dat ze verstand van paarden hebben als ze vroeger toen ze jong waren wekelijks op een manege gingen rijden... maar nu al 20 jaar niet meer een paard hebben aangeraakt ... ook volwassen overschatten zich weleens -O- )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:15

Evelijn schreef:
keona schreef:
,maar als je ouders in de paarden zitten zal het vast goed komen.s

.. ze heeft half-stal... dat is een paard die ze least... ze is dus niet een meisje waarvoor haar ouders al jaren pony's kopen... en die zelf al tig paarden hebben gehad. Anders zou ze dit soort vragen ook niet stellen...

(Trouwens sommige ouders denken zelfs dat ze verstand van paarden hebben als ze vroeger toen ze jong waren wekelijks op een manege gingen rijden... maar nu al 20 jaar niet meer een paard hebben aangeraakt ... ook volwassen overschatten zich weleens -O- )

even lezen in de 2de post van ts staat het toch echt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:20

Bij "in de paarden zitten" heb ik wel een ander idee... dat namelijk ouders paarden aan huis hebben voor al langere tijd.
Ouders die paardrijden is niet hetzelfde als "in de paarden zitten"... iig niet zoals ik dat opvat.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:29

dit is wat er staat in de 2de post:
(ik heb ook nog mijn ouders die al jaren paardrijden en zelf paarden hebben gehad, dus zij kunnen mij ook helpen)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:45

Snuffel eens rond in de bib, in een boekenwinkel of op internet (bvb. bol.com); genoeg goede boeken te vinden over de opvoeding van een veulen.

Waarom moet iedereen toch altijd meteen oordelen dat een jong iemand niet in staat zou zijn om een veulen op te voeden?? Het zal misschien niet perfect zijn, maar al doende leer je. En idd, je gaat fouten maken, maar fouten zijn er om recht te zetten en veulie zal er niet van sterven. Mits een goede voorbereiding en goede begeleiding zie ik niet in waarom het niet zou lukken. Als je even rond je kijkt, vind je genoeg mensen die het gedaan hebben, ook onder de Bokkers :+ . En stuit je op een dag op een probleem, vind je vast wel een antwoord op je vragen in de huidige bergen van informatie, zowel op internet, in boeken, bij mensen rondom je,....

Ik heb mijn eerste paard ook aangeschaft op mijn 15, was nog niet beleerd. Kende ook niets van een paard beleren, maar heb me erin gestort (heb honderden boeken verslonden :Y) ), en met veel vallen en opstaan is het gelukt. Paard was jong en heeft er alleszins geen trauma aan opgelopen :) . Jong zijn is gewoon op avontuur gaan, uitdagingen aangaan, nieuwe dingen ontdekken,.. Iedereen moet blijkbaar al een deskundige zijn om aan iets te beginnen waar ie nog geen ervaring mee heeft?? Kom nou!
Laatst bijgewerkt door miezelke op 06-02-13 16:06, in het totaal 4 keer bewerkt