Welke (jonge) hengsten NRPS zijn populair??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Welke (jonge) hengsten NRPS zijn populair??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 12:26

Ok, een beetje stomme titel, maar wist het niet anders te verwoorden.

Ik ben zelf een leek qua fokken, en van hengsten ken ik eigenlijk alleen het KWPN.
Wij willen in het voorjaar (april / mei) graag het traject van fokken ingaan met onze NRPS ster merrie. De merrie heeft eerder al 3 veulens gehad bij het NRPS en deze veulens hebben het ook goed gedaan op de veulen keuringen. 2 veulens 1e premie en 1tje 2e premie.

Nu gaan wij ons straks door een bevriende fokker wel laten adviseren wat de verbeter punten zijn van onze merrie en hij zal ons ook ondersteunen in de keuze van de hengst. Ik wil niet fokken om te vermeerderen, maar echt om de merrie te verbeteren en voor mezelf een beter sportpaard te fokken waar ik in de verre toekomst nog veel plezier van kan hebben.

Maar ik vraag mij nu af welke hengsten er bij het NRPS echt populair zijn / belofte voor de toekomst zijn en welke hengsten zich echt al bewezen hebben.
Er zijn namelijk zoveel hengsten dat het best moeilijk is om ergens te beginnen met oriënteren. En dat zal ik toch eerst wel moeten doen voordat ik hengsten kan voorleggen aan onze begeleiding. Het gaat bij mij om de paardenhengsten omdat het veulen voor mezelf zal zijn en ik 1.75 lang ben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Welke (jonge) hengsten NRPS zijn populair??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:29

Je kunt ook gewoon kwpn hengsten gebruiken bij het nrps.

Handiger is misschien de afstamming van je merrie en een standfoto. Die populaire hengst past misschien helemaal niet op jouw merrie.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 12:30

Nee zo bedoel ik het topic ook niet, het is nog niet zozeer een hengst voor mijn merrie, maar meer dat ik een beetje ga "zien" wat er speelt kwa hengsten in de het NRPS

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:45

NRPS gekeurd en goed lopend in de sport is Karolus van Wittenstein.

Hij loopt nu Prix St-George Niveau.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:01

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:29

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:39

Ik ben zelf totaal niet kapot van Harmony, al loopt half nederland er mee weg. Ik denk dat Caleandro een veel grotere belofte is, maar omdat het zelf een kast van een hengst is meer tijd nodig heeft en het misschien ook wel goed is dat hij in de 'schaduw' van harmony opgeleid word.

Zoek je een spring of dressuur hengst?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:21

Mijn merrie is redelijk allround gefokt http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1542341 en voert vrij oude bloedlijnen. Ik zelf ben meer een dressuur ruiter, dus ik zou graag een paard fokken wat genoeg capaciteiten heeft voor de dressuur maar wat ook een leuke sprong kan maken.

ben heel nieuwsgierig welke paarden echt een belofte zijn voor de toekomst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:36

Tja dat is moeilijk te zeggen. Dat hangst van verschillende factoren af. Hun opleiding en of ze bij de juiste ruiter belanden, VAak worden ze verkocht en hoor je er niets meer van (en worden ze nog ruin ook). Blessures kunnen ook roet in het eten gooien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:22

Kady1 schreef:
Mijn merrie is redelijk allround gefokt http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1542341 en voert vrij oude bloedlijnen. Ik zelf ben meer een dressuur ruiter, dus ik zou graag een paard fokken wat genoeg capaciteiten heeft voor de dressuur maar wat ook een leuke sprong kan maken.

Nou...oude bloedlijnen hebben we allemaal, stambomen gaan immers altijd terug in de tijd. Afstamming technisch is het een bloedpaard. Als je graag binnen het NRPS wilt blijven zou ik qua afstamming met Just Royal Dancer dekken. Jammer dat er nog steeds geen standfoto is...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:39

Wup?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:21

janderegelaa schreef:
Kady1 schreef:

Nou...oude bloedlijnen hebben we allemaal, stambomen gaan immers altijd terug in de tijd. Afstamming technisch is het een bloedpaard. Als je graag binnen het NRPS wilt blijven zou ik qua afstamming met Just Royal Dancer dekken. Jammer dat er nog steeds geen standfoto is...

Misschien wel in de oudere hengstenboeken. Dat wil ik best eens controleren vanavond.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:44

Ik denk dat ze bedoeld stand foto van mijn merrie. In eerste intentie was het dit topic niet bedoeld om perce naar een hengst vvoor mijn merrie te kijken maar meer om eens te kijken welke jonge hengsten interessant zijn. Maar zal eens kijken of ik. Vandaag of morgen stand foto kan maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:54

Ik vind het zeer bijzonder dat een hengst als Aaron zich niet helemaal suf dekt :D
Superfijne hengst, helemaal in het model van nu en zeer veel kwaliteit in beweging.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:19

Misschien heeft dat te maken met het feit dat hij nu blijvend in België ter dekking staat. Zo zag ik dat hij ook niet meer bij Ferienhof Stucker te verkrijgen is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:25

Beschikbaar via Jurrius en het dekgeld is ook heel niet zo raar.
Maar goed. Dat hij in België staat is wellicht inderdaad beperkend.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:34

Tja België blijft helaas erg springminded. Dressuur blijft hier een onderschoven kindje.