vraagje over de New forest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_man

vraagje over de New forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:59

Hallo,

ik heb een vraag.
ik heb 5 maanden geleden mij allerliefste fjordje in moeten laten slapen. in het begin schreeuwde ik zo hard hoef geen ander meer want zij was perfect zo 1 krijg ik nooit meer.. ze was leergierig werklustig maar ook braaf, buiten met rijden konden we hard crossen en als ik wou stoppen deed ze dat ( oke soms na even streng te wezen ) mevrouw kon ook niet bokken of steigeren.
al met al een super lief leerpaardje, ze is 16jaar geworden.

nu na 5maanden ben ik toch weer toe aan een nieuw paardje, maar geen fjord.. ik ga ze teveel vergelijken met Floor mijn oude merrie.

Nou fokt mijn staleigenaar paarden en pony`s, ik wil zeker geen grote ik ben zelf ook niet groot ( zie profiel ) en ben gewoon dat kleinere en bredere van Floor gewend, heb na haar op 2 andere gezeten waarvan 1 heel rank en 1 meer mijn type en toch val ik op het kleinere en bredere paardjes.
al met al heeft hij 2 new forestjes staan.
een 4jarige merrie die mij enorm aanspreekt, is ingereden en wordt 1x in de week mee gesprongen en af en toe een wedstrijdje springen.
hele brave merrie wordt gereden door zijn neefje ( 8jaar ong. )
en een 3jarige ( zelfde lijn als de 4jarige ) die is natuurlijk nog groen dus minder in zn bespiering en komt net van het land af dus gewoon nog niet knap, is verder echt nog groen..
ik heb geen ervaring met iets inrijden maar hier wel het geduld voor en goede begeleiding op stal.

Ik wil weten zijn New forest pony`s makkelijk in te rijden over het algemeen, krijgen ze een pubertijd of zijn het pony`s met een hart van goud en doen alles voor je.

Wat ik wil gaan doen;

Pony rustig laten wennen aan alles, Wandeling buiten ect.
op latere leeftijd als alles meer bevestigd is dressuurwed. starten
en spring.
ook buitenritten vind ik heerlijk
dus al met al moet de pony alles kunnen en leuk vinden.

ik weet dat niet alle new forest pony`s hetzelfde zijn, maar agh bij een fjord zit er ook een soort richtlijn in toch?

graag hoor ik jullie meningen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:58

Ik denk dat een Forester zeker wel kan passen bij wat jij wilt. Je kunt ze ook heel goed sober houden als je dat wilt. Houd er rekening mee dat ze wat gevoeliger kunnen zijn dan een Fjord, wat minder "tank"- achtig als ik het zo mag zeggen, maar wel veelzijdig, je kunt ze alles leren. Binnen het ras zijn er natuurlijk wel grote individuele verschillen in het karakter per pony. Wat mij opvalt aan onze NF jaarling is dat ze erg mensgericht is maar ook wat eenkennig is daar in. Iedereen mag en kan haar benaderen, maar ze reageert bij de meesten wel wat afwachtend. Verder is ze erg leergierig en behoorlijk vergevingsgezind. Schrikken doet ze wel maar is daarna heel snel weer kalm. En ze heeft een hart van 100% goud! ;)

Probeer anders op stal wat meer om te gaan met de pony die je leuk vindt, zodat je haar een beetje leert kennen. Dan kun je beter inschatten of het wat voor je is.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:34

mijn ervaring is opstappen en wegrijden....Foresters zijn cool in het hoofd en in de omgang.

A_man

Re: vraagje over de New forest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 11:11

bedankt,
ik ga donderdag kijken bij die 4jarige hoe der beweging is en hoe is is kwa rijden.
op diezelfde stal staat ook die 3jarige, die is nog wat schuwer niet gek natuurlijk want die staat net een week op stal en komt uit de weide.
ik wil sowieso als mn hart bij 1 van de 2 ligt eerst gaan lease, kijken hoe het klikt. en dan na een paar maanden waarschijnlijk ( zeg maar voor 90% zeker ) over gaan op koop. maar wil geen overhaaste beslissing nemen met koop, vandaar eerst de lease

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:18

trishvm schreef:
mijn ervaring is opstappen en wegrijden....Foresters zijn cool in het hoofd en in de omgang.

Dat is mijn ervaring ook. Heb een NF (in)gereden en trektocht mee gereden. Ze was buiten zeer mak en braaf zowel alleen als in de groep. Ze was niet sloom, gevoelig en mensgericht. Fijne gangen en kon leuk springen.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:08

dat is een beetje wat ik in mn gedacht het als ideale paard.

Floor mn vorige (fjord) was leergierig en werklustig alleen wel ook op een fjordenmanier. als ze een mindere dag had kon je beter of naar buiten gaan of niets doen. want dan wou ze niets in de bak doen.
met haar heb ik de laatste 4jaar niet meer kunnen springen ivm een peesblessure.

ik wil met mijn volgende alles doen. zowel dressuur als springen en crossen ( word allemaal bij ons op de manege georganiseerd ) en natuurlijk ook buiten rijden..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:15

New Forest ponies zijn heel leuk, en passen zeker bij wat jij wilt gaan doen met je paard/ pony.
Ik zou alleen wel letten op hoe groot hij/ zij uiteindelijk zal worden.
En New Forest is kwa bouw toch anders dan een fjord.
Het zou zonde zijn als hij/zij klein blijft en je het beestje uiteindelijk alsnog weg moet doen daardoor.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:09

floor was 1.38 deze zijn nu al groter.
de 4jarige zit denk ik 10cm groter en de 3jarige ook rond die maat.
dus kwa grote komt dat wel goed.
zie mijn foto in mn profiel met floor maar was ik ook niet te groot voor en ben 24 dus groei niet meer

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:31

Ik denk ook dat jouw wensen wel aansluiten bij een forester!!!! Goed dat je toch de stap zet naar een nieuwe pony en vergelijken ga je toch doen!! Maar blijf de goede punten zien!!! Ik zelf zou je de tip willen geven om niet alleen bij deze 2 te gaan kijken, behalve als het echt goed voelt, zelf zou ik er meerdere willen zien!!

Ik heb denk ik ongeveer 30 verschillende forresters gereden en stuk voor stuk waren het geweldige karakters!!!! De een wat hoger in het bloed dan het ander, maar allemaal goudeerlijk!!!

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:48

heb bij de een een super gevoel iets wat ik bij andere totaal nog niet heb gehad..

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:55

Het zijn vaak lieve, leergierige beestjes. Mijn tante heeft er ook een, echt een toppertje. Volgensmij passen ze wel bij je. Ik zou zeggen; Gewoon een keer kijken !

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:38

En of ze een hart van goud hebben! Ik heb een super pony, die van mij kwam wel in de puberteit maar niet zo erg als het welshje naast hem. Ik vind ze super velzijdig en heel lief. Ze gaan echt voor je door het vuur <3