Spaanse rij rok, wie gebruikt er wel eens 1 ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobje

Spaanse rij rok, wie gebruikt er wel eens 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:20

Hoi,

Ik ben sinds enige jaren gezwicht voor mijn liefde voor barokke en spaanse invloeden.
Al sinds mijn lagere school tijd heb ik deze verslaving, flemenco dansen, etc.
Maar nu begin ik er toch echt voor te switchen ha ha ha ha...

Maar nu zou ik zo graag eens een spaanse rijrok hebben..
Ik heb al gezienn waar je ze nieuw kan kopen. Maar ik zou
liever tweede hands 1 overnemen, gewoon om uit te kunnen proberen.

Maar dan rijst de vraag is er iemand van jullie die regelmatig of altijd in deze rij rokken rijd ?
En zo ja, zit het fijner dan een broek of is het warmer"?
Draag je er nog een rijbroek onder, of is alleen dezed rok voldoende ?
Behalve dat ik het uiterst mooi vind, vraag ik me af hoe het zit ? zit je stevig op je paard ?
Is er veel verschil tussen de rij rokken ?
Zoals pasvorm ?, waar moet je opletten.

Bij een rijbroek weet ik dat wel, maar weet ik ook dat er mega veel verschillen zijn
En ik vroeg me af, is dat bij de Spaanse rij rokken net zo ?
Zijn er veel verschillen in de prijs kwaliteits verhouding ?

Hier onder een plaatje van het exemplaar dat ik bij Animo in Groningen heb gezien ...

Afbeelding

Kortom een hoop vragen...
Wie kan mij wat bij spijkeren :D

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:18

Ja ik heb ook zo'n rok. En om eerlijk te zijn vindt ik het niet echt prettig om mee te rijden, rij veel liever in een gewone rijbroek. Ik gebruik deze rok voor shows en demo's nu vooral met het werken aan de lange teugel. Dan heb ik er geen rijbroek onder maar zorg er wel voor dan ik lange kniekousen aan heb. Toen ik er nog mee reed had ik er wel een rijbroek onder maar dat was niet prettig omdat de rok vrij hoog gesloten zit. Stevig op het paard ja daar had ik geen problemen mee. Maat Spaanse maat vindt ik vrij klein neem daardoor 1 of 2 maten groter. Heb geen ervaring met andere rokken.

Afbeelding

Afbeelding

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:25

ik rij er ook in, op een show ..ene dan enkel omdat het mooi is in de show ik zou er niet zo in willen rijden..je moet er een rijbroek onder anders scheurt het, maar wat andafries al zegt hoog in de taile en dan kruipt het weer op!door de rijbroek
ik zou zeggen ga je geen show rijden dan zou ik er niet mee gaan rijden;)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:59

Hoi

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik wil de rijrok gebruiken voor enkele uitvoeringen die ik deze zomer ga doen.
Voorheen deed ik dat in jurk of mantel... maar ik wil dit jaar graag iets anders.
En een rij rok lijkt me op zich wel praktisch.

Dus ik ben ook erg benieuwd waar jullie je rij rok gekocht hebben
En of er nog verschil is in kwaliteit en / of prijsverhouding
Ik weet bv. dat je ze kan kopen bij Animo ruitersport
Maar kan je ze ook nog elders in Nederland kopen ?

Ik ben echt nog een beetje zoekende :o
Wel bijzonder dat het een uiterst charmant kledings stuk is
Maar dat het zich voor het doel waar het voor gemaakt is zo slecht leent.
Je zou verwachten dat het net als een jodpur broek zich ergens toch stevig
tegen je been aansluit...

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:30

Echt praktisch is de rok echt niet en na een optreden wil ik hem ook zo snel mogelijk weer uit ;-) Je moet zo'n rok ook echt zien voor de show en verder niet ik ben er best wel zuinig op. Heb ik een show met slecht weer dan doe ik een jodphur aan en echt geen rok.
Ik heb de rok gekocht bij een zaak in Duitsland die was toen het goedkoopst echter deze zaak bestaat niet meer. Maar de rok is hetzelfde als die van animo. Ook heb je in Duitsland http://www.elcaballo.de die hebben ook nog andere rokken op hun site staan. Mocht je in maart naar de equitana gaan zij hebben daar meestal een stand en dan kan je passen. In Nederland zelf weet ik geen adressen.

castano

Re: Spaanse rij rok, wie gebruikt er wel eens 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:40

als je er een show mee gaat rijden is het toch prima.
Ik vindt het echt heel chiq staan echt Spaans kijk maar naar de foto,s an andafries mooi
ik heb het toen bij animo gekocht geen idee wat het koste omdat ik er ook een jasje en hoed bij had..maar het is een mooie stevige rok die jaren meegaat (heb het nu al bijna 7 jaar en ziet er nog als nieuw uit)
de rok kan zich natuurlijk niet stevig rond je been aansluiten want het is een rok (wijd dus) ik zou zeggen ga er eens 1 passen

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 00:19

Hoi,

Ik ga zeker passen, maar het leek me een goed idee om eens om me heen te kijken
En te proberen wat meer inzicht te krijgen in dit mooie kledings stuk.
Ik heb twee hele chique mini's die ik aan de lange teugel wil presenteren op de country fair
dit jaar. Ik wilde dat graag eens in een ander thema doen.

En ik ben al een tijdje aan het experimenteren met mijn friese merrie. En heb nu een Portugees
zadel voor haar, dat zit zooooo fijn.. Ik had haar al mee naar een middeleeuws festival en een foto shoot.
En nog wat andere dingen... En ik kwam iemand tegen die mijn oude liefde voor het Spaanse paard
weer heftiger in vuur en vlam zetten.. en van het een kwam het ander ha ha ha ha

En zo bedacht ik me om onze mini PRE zo mooi mogelijk te presenteren aan o.a. de lange lijnen ha ha ha
En ik hoop in de toekomst nog eens een mooie PRE te vinden. Maar voorlopig ben ik erg
trots op mijn huidige mini kudde ha ha ha

De Spaanse rijrok is gewoon weer een stapje dichter naar mijn droom denk ik
En eerlijk is eerlijk.. ik vind het ook heel erg mooi en verzorgd eruit zien.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:09

Een rijrok is traditioneel ook niet om met een been aan elke kant van je paard te zitten. Hij is gemaakt voor dameszit of voor op de koets, zo gerbruiken ze hem in Spanje zelf.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:12

Cyrina schreef:
Een rijrok is traditioneel ook niet om met een been aan elke kant van je paard te zitten. Hij is gemaakt voor dameszit of voor op de koets, zo gerbruiken ze hem in Spanje zelf.

Ik vind het heugelijk om te lezen dat men hem ook op de koets gebruikt.... Ik heb hem nog nooit in gebruik gezien bij bij een dames zadel ? Is een Spaans dames zadel hetzelfde als het dames zadel zoals wij dat kennen met een platte lepeL ?
Wat een enorm veelzijdig kleding stuk.
Vraag me af of je het in Nederland ook op de koets zou mogen gebruiken bij de dressuur en de vaardigheid ?

Heb je zelf de rij rok wel eens gebruikt op een dames zadel ?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:53

Nee ik gebruik hem zelf niet, juist omdat ik niet in dameszadel of op de koets rij. De Spaane zadels zijn andeers het zijn traditionele Spaanse zadels. Opbouw van een Doma Vaquera zadel maar dan gemaakt voor dameszit.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:55

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:01

Ik heb zelf een aantal dames zadels en 2 PRE's.
Ik heb engels model dameszadel, lijkt me steviger dan zo'n domavaquera uitvoering. Maar zou ik eens moeten proberen. Alleen hier in Nederland niet te vinden dus.
Ik zou alleen niet zo' n spaanse/ portugese broekrok op een dames zadel aantrekken. DAt lijkt me niet mooi vallen. Wat ik gezien heb bij die paar bezoeken in Spanje waren dames die in dameszadel reden met een engels model rijrok en dat is niet bepaald een broekrok, of in een historisch costuum met gewoon een hele wijde rok.
Maar goed die broekrok kan er best voor bedoeld zijn .
Ik zelf vind een dergelijke broekrok met bijpassend jasje best chique met shows. Maar ze moeten wel goed lang zijn. heel vaak kruipt het anders op en zie je zo ongeveer je knieen. Dus rijbroek er onder.
Ik heb een aantal kostuums laten maken naar het model van een spaanse broekrok met een getaiileerd jasje in bijpassende kleur. Vast niet orgineel spaans, maar chique bij een show.

In portugal zie je dit soort broekrokken juist heel vaak bij dames in herenzadel. Misschien dat iemand die in de Lusitano's zit je er meer over kan vertellen. De portugeese modellen die ik ooit eens gezien heb op beurzen ed. waren toch iets anders dan de spaanse.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:55

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:28

maar de rok in dit filmpje is een safty rijrok (een engelse rijrok) en geen spaans model rijrok.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:23

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:30

Zoooo, Judith, die site is slecht voor mijn portemonnee. Staan best veel leuke kledingstukken op......

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:41

Hmmm gave site...
Moet toch eens een bijpassende baan zoeken <3