Ongeldig paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4ever2day

Ongeldig paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:00

Halllo Bokkers,

Ik was vandaag eens op het internet aan het zoeken naar het Stamboek waar mijn paard bij is ingeschreven.
Nou vond ik dus dat het Europees Stamboek (ES) waar mijn paard bij is ingeschreven, niet als erkend stamboek wordt gezien,
en ik dus niet met dit paspoort met haar over de openbare weg mag.
Hier even de link: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... =&ppCatID=

Nou zal dit voor mij betekenen dat ik haar moet overschrijven naar een ander stamboek?
Weet iemand hoe en of ik me dan moet uitschrijven en opnieuw inschrijven?
En is het mogelijk om haar in te schrijven bij het KWPN als ik alleen weet dat haar vader een KWPN is, en de andere helft onbekend?

Alvast bedankt!

_coquette_

Re: Ongeldig paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:03

wanneer enkel de vader bekend en KWPN is kan je hier inderdaad ingeschreven worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:04

Van de site:
Citaat:
Op de website www.nl-paardenpaspoort.nl van het PVV staan alle erkende stamboeken en paspoortuitgevende instanties vermeld. Wanneer je een paspoort hebt van het Europees Stamboek, neem dan telefonisch contact op met de afdeling I&R van de KNHS op 0577 408 230.
:)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:09

Ik heb 2 papierloze dieren ingeschreven bij de KNHS de ene is een welsh de andere een haflinger. Van de haflinger weet ik de namen van de ouders (ma met stamboek pa niet goedgekeurde hengst)
In zijn papieren staan ouders onbekend.

Je zou bij KNHS of je dierenarts kunnen vragen of de vader wel op de papieren ingeschreven kunnen worden.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:19

zou niet weten waarom je niet met je paard de weg op mag. Heb zelf ook enige papierloze en staan ingeschreven bij KNHS geen probleem hoor!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:27

detos240 schreef:
zou niet weten waarom je niet met je paard de weg op mag. Heb zelf ook enige papierloze en staan ingeschreven bij KNHS geen probleem hoor!

Ik heb het onderstaande stukje even gepakt van de link (site KNHS)

Het Europees Stamboek is geen erkend stamboek en daarom ook geen erkende paspoortuitgevende instantie, aldus het Productschap Vee en Vlees (PVV).

Het Productschap stelt wettelijke bepalingen vast voor het uitgeven van identiteitsdocumenten voor paardachtigen. Ook wordt door het PVV vastgesteld welke organisaties paspoorten mogen uitgeven.

Dit heeft niets te maken met de reglementaire bepalingen van de KNHS, maar specifiek met de wettelijke bepalingen die gelden voor houders van paardachtigen. De KNHS vindt dat zij haar leden hier op moet wijzen. Wanneer een paard of pony wordt vervoerd over de openbare weg en wanneer wordt deelgenomen aan wedstrijden moet bij het paard/de pony een geldig (ofwel wettelijk erkend door het Productschap Vee en Vlees)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:01

Overschrijven naar een ander stamboek hoeft niet eens, je moet wel het PASPOORT over laten schrijven. En dat kan ELK (erkend) stamboek uitgeven. Let wel.. een paspoort aanvragen bij een ander stamboek betekent dus niet dat het paard dan ook is ingeschreven bij dat stamboek. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:00

Alles hangt in feite af van de pedigree van je paard. Als die kompleet is en je wilt mischien in de toekomst gaan fokken met deze merrie dan is het heel interessant om haar 'over te schrijven' naar een EU-erkende Stamboek. Welke hangt natuurlijk af van wie de vader is van de merrie en de verder afstamming van de merrie.

Er zijn verschillende EU-erkende Stamboeken die je merrie zouden 'aannemen' zij het in een A-Register of B-Register ... alweer afhankelijk van de afstamming.

Als je mijn een prive bericht (PB) wilt sturen met haar afstamming dan kan ik uitzoeken wat je keuzes zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:13

4ever2day schreef:
Halllo Bokkers,

Ik was vandaag eens op het internet aan het zoeken naar het Stamboek waar mijn paard bij is ingeschreven.
Nou vond ik dus dat het Europees Stamboek (ES) waar mijn paard bij is ingeschreven, niet als erkend stamboek wordt gezien,
en ik dus niet met dit paspoort met haar over de openbare weg mag.
Hier even de link: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... =&ppCatID=

Nou zal dit voor mij betekenen dat ik haar moet overschrijven naar een ander stamboek?
Weet iemand hoe en of ik me dan moet uitschrijven en opnieuw inschrijven?
En is het mogelijk om haar in te schrijven bij het KWPN als ik alleen weet dat haar vader een KWPN is, en de andere helft onbekend?

Alvast bedankt!

Het staat toch gewoon op die pagina die je linkt wat je moet doen!?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:15

Denk dat de TS niet een 'sport' paspoort (Equipas) wil maar een Stamboek paspoort waar de afstamming in vermeld staat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:06

Peterina schreef:
Denk dat de TS niet een 'sport' paspoort (Equipas) wil maar een Stamboek paspoort waar de afstamming in vermeld staat.

Er zijn dan ook extra kosten. Als de vader KWPN goedgekeurd is kan er moet er een gewoon DNA onderzoek gedaan worden voor dat er een paspoort + papier afgegeven wordt dus dat zal ongeveer 80 euro kosten + kwpn lidmaatschap van 107 euro geloof ik. Als de vader wel kwpn is maar niet gekeurd moet er ook dna van de vader getrokken worden. Het gaat dan aardig in de papieren lopen.

Hoe dan ook, de merrie krijgt alleen een B papier omdat de afstamming van moederszijde onbekend is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:51

Er bestaan andere stamboeken dan de KWPN ... en trouwens die ook misschien goedkoper zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:19

Peterina schreef:
Er bestaan andere stamboeken dan de KWPN ... en trouwens die ook misschien goedkoper zijn.

Ze geeft toch zelf aan dat ze kwpn wil omdat de vader kwpn is...Daarnaast is de prijs voor een dna test wel overal ongeveer gelijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:09

Lezen is een kunst.

Zij geeft aan 'of het mogelijk is' en natuurlijk is het mogelijk, alles is mogelijk als je ervoor betaald.

En zoals ik al eerder voorstelde ... als ze laat weten over welke hengst dat het gaat, dan kan er bekeken worden wat haar opties zijn mbt tot welke stamboek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:54

Peterina schreef:
Lezen is een kunst.

Zij geeft aan 'of het mogelijk is' en natuurlijk is het mogelijk, alles is mogelijk als je ervoor betaald.

En zoals ik al eerder voorstelde ... als ze laat weten over welke hengst dat het gaat, dan kan er bekeken worden wat haar opties zijn mbt tot welke stamboek.

Begrijpend lezen is nog veel moeilijker blijkbaar. Ze vraagt of ze kwpn in kan schrijven als ze alleen de (kwpn) vader weet. M.a.w. ze overweegt die mogelijkheid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:54

Nogmaals ... er zijn andere opties open voor de TS ... maar dan moet ze zelf ook wel iets laten weten.

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:42

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Lezen is een kunst.

Begrijpend lezen is nog veel moeilijker blijkbaar. Ze vraagt of ze kwpn in kan schrijven als ze alleen de (kwpn) vader weet. M.a.w. ze overweegt die mogelijkheid.

Juist, ik wil weten of ik mijn merrie met maar een half bekend stamboek kan inschrijven bij het kwpn.
En dan neem ik aan dat er verschil is tussen een paspoort en stamboom.
Krijg ik er automatisch de afstamming ingeschreven of moet ik daar vraag naar doen?
Ook zei iemand hier over dna test, is dit verplicht als ik gewoon kan aantonen dat (pedro) de vader is?
Ik heb namelijk gewoon ES papieren met afstamming. Ook heb ik knhs al geprobeerd te bereiken via dat nummer, maar nog zonder succes, maandag maar effe weer opnieuw dus.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:25

Oh maar van Pedro is DNA bekend hoor. Dan volstaat het DNA van je paard. Zou ik lekker bij het NRPS doen, scheelt je muntjes.