Wie heeft er ervaring met Ardenners?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Wie heeft er ervaring met Ardenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:21

Hoi!

Over een tijdje wil ik gaan kijken om er een aan te schaffen dus ben me aan het verdiepen in het ras.
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het karakter van Ardenners?
Ben erg benieuwd naar de verhalen! :D

Weet iemand een goede fokker?

(Sorry als dit verkeerd staat, wist niets anders om het te plaatsen.)

petraaken

Re: Wie heeft er ervaring met Ardenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:43

Gaat dit om het paardenras of over het kippenras? Vraag dit om te weten waarheen ik het moet plaatsen;

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:45

ik denk het paardenras

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:50

Niemand? :(

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:51

Ik heb ooit een ringsteekwedstrijd op een Ardenner gereden en ken er een aantal uit mijn kennissenkring.
Hele rustige, lieve beesten. Zeer werkwillig.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:54

HorseTopShop schreef:
Ik heb ooit een ringsteekwedstrijd op een Ardenner gereden en ken er een aantal uit mijn kennissenkring.
Hele rustige, lieve beesten. Zeer werkwillig.

Oh wat leuk! Had ook al gelezen dat ze over het algemeen rustig zijn. Zelf heb ik een volbloedje dus een rustige erbij zou wel fijn zijn haha.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:49

F-AM -> BKR

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:43

fijn trouwe ras! natuurlijk nietr allemaal he haha maar de meeste zijn wel echt heel fijn en niet snel in paniek enzv. wel meot je goed opletten hoeveel mok de ouders,broers en zussen hebben, dit is echt de dikke oliebol bij deze paarden!! is een onbegonnen werk met ze succes! heb je er nu al een? /3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:51

In mijn ogen zou je beter kiezen voor een belgisch trekpaard of een nederlands trekpaard (de ardenners gelijken heel erg, maar zijn veel geblokter gebouwd, de belgen en nederlandse trekpaarden zijn dan net iets lichter en langer gebouwd, waardoor ze beter geschikt zijn om mee te rijden en zadels op te passen.

Vergis je niet in het rustige karakter van de belgen, ze zijn inderdaad vrij rustig, niet snel onder de indruk, maar ze kunnen ook wel héél pittig zijn.
Als je toevallig ook een heeft die zijn kracht kent, dan heb je wel een fors probleem.
Mijn oudste:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRROYXWW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHLHAXQR.jpg
Mijn jongste:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKHYNZSX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ABWH6FZF.jpg

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:03

riannezweeds schreef:
fijn trouwe ras! natuurlijk nietr allemaal he haha maar de meeste zijn wel echt heel fijn en niet snel in paniek enzv. wel meot je goed opletten hoeveel mok de ouders,broers en zussen hebben, dit is echt de dikke oliebol bij deze paarden!! is een onbegonnen werk met ze succes! heb je er nu al een? /3

Okay dat is dus opletten geblazen. Ben wel blij dat het vrij rustige paarden zijn, heb zelf een heethoofd dus mijn handen vol!
We gaan binnenkort kijken bij een fokker...

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 18:05

Duhelo schreef:
In mijn ogen zou je beter kiezen voor een belgisch trekpaard of een nederlands trekpaard (de ardenners gelijken heel erg, maar zijn veel geblokter gebouwd, de belgen en nederlandse trekpaarden zijn dan net iets lichter en langer gebouwd, waardoor ze beter geschikt zijn om mee te rijden en zadels op te passen.

Vergis je niet in het rustige karakter van de belgen, ze zijn inderdaad vrij rustig, niet snel onder de indruk, maar ze kunnen ook wel héél pittig zijn.
Als je toevallig ook een heeft die zijn kracht kent, dan heb je wel een fors probleem.
Mijn oudste:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRROYXWW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHLHAXQR.jpg
Mijn jongste:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CKHYNZSX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ABWH6FZF.jpg

Een Belg is misschien niet eens een slecht idee...
Ja als ze hun kracht weten heb je inderdaad een probleem haha, maarja dat heb je ook bij een gewoon rijpaard. Als hij écht wil gaan dan gaat ie ook.
Hopen op eentje die zijn kracht niet kent :D

Leuke paarden heb je!! :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:39

Duhelo schreef:

Nee hoor, er wordt hier net ten zuiden van mij behoorlijk veel gereden met Ardenners en kruising Ardenners.
Tip, kom deze zomer naar de grootste jaarlijkse stamboekkeuring, in Libramont. Daar kan je zo ongeveer alle fokkers van Ardenners die nog echt in het werk staan zelf ontmoeten (en het is zo eentje wat je wil, geen paard wat voor de lol, voor de show of voor het vlees gefokt is). Je kan ook de paarden aan het werk zien (bijna alle paarden in de bosbouw hier zijn Ardenners), demonstratie, competitie boomslepen, en ook hier en daar iets onder het zadel. Je zal daar ook goed kunnen zien dat sommige bloedlijnen rijdbaar zijn (langgeribt) en andere 'opzitbaar' (rondgeribt) ;)
Tweede tipr, koop geen Ardenner, en al helemaal geen Belg zonder de stamboom na te lopen op CPL, en de beide levende ouders te bezoeken.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 112002_010

Waarom staat dit topic eigenlijk bij barokke rassen?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:28

hele fijne paarden. en heel lief ook die zware rassen. maar ook deze paarden moeten veel energie kwijt omdat het natuurlijk werk paarden zijn. ik had een verzorg belg het ging super goed maar die mensen gingen alles en iedereen er op laten, toen er kinderen van 12 bij kwamen ben ik gestopt omdat alles wat ik er aan leerde het er 1 dag later weer uit was. toen is er niks meer mee gedaan en nu is hij niet meer te hanteren helaas :( sneu om te zien maar het werd echt gevaarlijk toen.
1x een goeie trap gehad doordat ik de fout maakte om maar weer even te helpen, een hele week niet gelopen haha.
dus zorg dat je weet waar je aan begint

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:33

Ruga schreef:
Duhelo schreef:

Nee hoor, er wordt hier net ten zuiden van mij behoorlijk veel gereden met Ardenners en kruising Ardenners.
Tip, kom deze zomer naar de grootste jaarlijkse stamboekkeuring, in Libramont. Daar kan je zo ongeveer alle fokkers van Ardenners die nog echt in het werk staan zelf ontmoeten (en het is zo eentje wat je wil, geen paard wat voor de lol, voor de show of voor het vlees gefokt is). Je kan ook de paarden aan het werk zien (bijna alle paarden in de bosbouw hier zijn Ardenners), demonstratie, competitie boomslepen, en ook hier en daar iets onder het zadel. Je zal daar ook goed kunnen zien dat sommige bloedlijnen rijdbaar zijn (langgeribt) en andere 'opzitbaar' (rondgeribt) ;)
Tweede tipr, koop geen Ardenner, en al helemaal geen Belg zonder de stamboom na te lopen op CPL, en de beide levende ouders te bezoeken.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 112002_010

Waarom staat dit topic eigenlijk bij barokke rassen?

Gaaf! Daar zal ik zeker heen gaan. Bedankt voor de tip :D
2de tip, wist ik helemaal niet, maar goed dat ik een topic heb geopend. Kom je nog eens ergens achter.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:35

Ojee, dan moet ik me toch eens gaan bedenken. Heb namelijk op het moment een paard waar ik mijn handen aan vol heb ( behoorlijk heethoofd) en heeft veel beweging nodig. Wilde eigenlijk een Ardenner erbij zetten voor gezelschap en om er af en toe eens mee te rijden.
Maar ze zijn zooo gaaf!! :o

jwl schreef:
hele fijne paarden. en heel lief ook die zware rassen. maar ook deze paarden moeten veel energie kwijt omdat het natuurlijk werk paarden zijn. ik had een verzorg belg het ging super goed maar die mensen gingen alles en iedereen er op laten, toen er kinderen van 12 bij kwamen ben ik gestopt omdat alles wat ik er aan leerde het er 1 dag later weer uit was. toen is er niks meer mee gedaan en nu is hij niet meer te hanteren helaas :( sneu om te zien maar het werd echt gevaarlijk toen.
1x een goeie trap gehad doordat ik de fout maakte om maar weer even te helpen, een hele week niet gelopen haha.
dus zorg dat je weet waar je aan begint

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:42

Ik heb paar x een ardenner gereden (maf,m altijd pakken maar vind m te jong). Echt super gaaf beest! Scgrikt nergens van, vindt alles best, heel braaf echt leuk :) was toen 2,5 jarige hengst.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:41

Heb je al iets kunnen vinden? Ik rijd zelf op Belgische trekpaarden, heb dus geen ervaring met de Ardenners.. Maar qua uiterlijk lijken ze er redelijk op..
Ik moet je zeggen dat ik nooit meer een ander paard wil rijden!! Ik rijd meerdere paarden, elk hebben ze hun eigen karakter, dus ja. voor ieder wat wils. Jammer is alleen dat degene voor wie ik de paarden rijd, ze ook weer verkoopt. Dus ik mag ze liefde en aandacht geven, ze mak maken en dan gaan ze weer.. Maar ik ben wel heel erg blij dat ik op dit type paard mag rijden!! Zeker een aanrader als je nog geen beslissing hebt gemaakt. *\o/*