Hengst van 16 maand bij merrie. Erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Hengst van 16 maand bij merrie. Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:15

Heey,
Onze dierenarts is een tijd geleden komen kijken naar ons hengstje
Hij had toen een leeftijd van 9 maanden de dierenarts voelde even en zei toen dat hij hem pas kon casteren als hij 14 maand was omdat ze nog veel te klein waren.
Huh???
We willen hem casteren omdat hij bij een merrie loopt en we geen plaats hebben om ze te scheiden
Maar het gaat prima
Maaar hij toont echte hengstenmanieren en deze worden steeds erger .....
Hij is nu precies 16 maanden
Dus we hebben gebeld maar hij is nog steeds niet gekomen (hij spreekt een datum af en komt nooit opdagen)
Kan dit kwaad?
Zou hij onze merrie al kunnen gedekt hebben?
Zoja is dat dan erg?

Eilinora

Re: Hengst van 16 maand bij merrie. Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:25

ik had echt allang een andere dierenarts laten komen.

is jullie merrie familie van het hengstje? en zou een veulen gewenst zijn bij jullie?
als jullie geen bezwaar hebben tegen een veulentje dan kun je hem best laten staan maar hebben jullie dat liever niet zou ik ze toch echt onmiddelijk uit elkaar halen als het niet al te laat is.

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:31

Hij kan ze idd al gedekt hebben. Ik ken ook iemand die een hengst van die leeftijd bij een pony merrie had gezet. Een paar maanden later bleek de merrie drachtig te zijn...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:33

hij heeft vanaf 8 maanden oud al kunnen bevruchten dus ga er maar wel vanuit dat ze mogelijk al gedekt is en misschien zelfs wel drachtig.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:36

het zou heel goed kunnen dat je merrie al gedekt is, hoop dan niet dat de pony's familie zijn..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:32

Die kan zeker al gedekt zijn, zoals mijn voorgangers ook al schreven. Zou de DA niet laten komen om te castreren maar om te scannen ;-)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:37

De kans is idd aanwezig dat het al gebeurt is. Of dit erg is? Voor het hengstje niet, maar die zal nu weten wat dekken is.. Of het verder erg is?
Dat hangt ervan af:
Is de merrie volwssen?
Is de merrie familie van het hengstje?
Zien jullie een veulentje zitten?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:02

Ze zijn helaas familie ,hengstje is de merrie haar zoon...
Probleem is dat de dierenarts niet kan Scannen bij zo'n kleine pony (85 cm)
Merrie is 23 jaar
We hebben ervaring niet zoveel ervaring met veulens maar we kennen genoeg mensen die een veulen zien zitten het veulen zal dus niet bij ons blijven..
Maar hij is zowat de enige DA hier in de streek EN hij komt nooit opdagen ERG vervelend

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:04

Er zijn volgens mij aardig wat dierenartsen die best voor zoiets als je het uitlegt van ver willen komen hoor :j en best nog deze week!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:06

dat is erg vervelend ja, vooral omdat je pony's familie zijn, en je merrie al redelijk op leeftijd.
ik denk eigenlijk dat de hengst ergens anders zetten te laat is.

verder zijn er vast wel dierenartsen waar je eventueel met je pony heen kan rijden. en het lijkt me sterk dat er maar 1 da in de buurt is.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:03

Hmm, ik weet hier niet zoveel vanaf, dus ik volg (als dat mag? :o?)
Hopelijk is ze niet drachtig.. En in welke streek wonen jullie? Want ik ken een dierenarts die volgensmij wel scant, maar dat meot ik eventjes navragen.. Maar vertel maar in welke streek je woont, dan kijk ik of het haalbaar is haha

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 12:22

Belgie in de buurt van Aalst ,Zottegem
Tuurlijk mag je volgen :j
Gelukkig verdikt ze niet ze is echt al TE dik :/
Oeps foutje ze is 13 ......
Nee idd de enige dierenarts is het niet maar wel de engi die op huisbezoeken gaat en ook de grotere dieren doet de rest heeft een praktijk en heeft de honden,katten,knaagdieren enzoo
En wij hebben geen trailer

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:27

Ik zou direct een andere dierenarts laten komen, de hengst laten castreren en de moeder laten scannen. Als ze al niet gedekt is, gebeurt dat zeker de komende periode: de dagen lengen al weer en de hengstigheid zit er dus aan te komen....
Succes!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:36

Hmm, is dat in belgië? Want ik zoek Zottegem op, en dan staat er achter belgië.. Maar als het in Aalst in Gld is, dan kan het waarschijnlijk wel, want dat licht dicht bij IJzendoorn/Ochten, en daar staat mijn verzorgpaardje (en dat is haar eigen paard) Ik zal het even navragen, en is het dus in België of in Nederland (GLD)

Zij castreert ook hengsten, en kan misschien wel scannen, dusja.. En ze komt aan huis, dus dat is wel weer goed.. Laat het maar snel weten!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:02

Lekkere da heb je, dringend tijd om op zoek te gaan naar een andere.

Helaas, grote kans dat je merrie al drachtig is van haar eigen zoon, hengstjes kunnen bevruchten vanaf een leeftijd van 8 maanden, in Belgie is het scannen idd een punt maar kliniek merelbeke doet dit op zeker wel, mijn mini is daar ook gescand of ze drachtig was. Als ze nog maar kort geleden gedekt is zou het vruchtje weg gespoten kunnen worden. -O-

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:16

Mijn veulen hengst van 7 maanden heeft bijna anderhalf jaar met een merrie gestaan aan huis. Merrie was al bijna 20, hij is op anderhalf jaar gecastreerd omdat er nog een bal moest indalen. Maar echt niet dat hij haar dekte! Ik heb nooit gezien dat hij dat deed en merrie is niet drachtig geraakt. Dit was een erg dominante merrie die alleen snuffelen aan haar bips vaak al niet dulde. Als ze hengstig was, was ze wel wat knuffelig maar nog nooit! heeft mijn ruin toenadering zien zoeken op die manier of haar zien dekken en ben bijna altijd thuis geweest toen ik ze aan huis had.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:18

Castreren dat dier,
mij hengstveulen is precies toen hij 1 is en de dag erna,
gecasteert!!

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:23

Dierenkliniek Merelbeke, Asse?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 16:00

Is in Belgie ja :j
De hengst zoekt eigenlijk bijna noooit toenadering tot de merrie

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:03

jadeken schreef:
Is in Belgie ja :j
De hengst zoekt eigenlijk bijna noooit toenadering tot de merrie

Oh, in dat geval kan ik je niet helpen, ik woon in NL, en die DA ook, helaas, maar succes met een andere DA zoeken! (ik blijf wel volgen, ben benieuwd hoe dit afloopt)

Hmm, hopelijk heeft hij haar dan niet gedekt, maarja, laat haar toch maar scannen, en het hengstje óf laten castreren, of weghalen bij de merrie, want de dagen worden al langer, en de hengstigheid bij merrie's komt er weer aan, en dan ziet hij waarschijnlijk wel de kans schoon om haar te dekken..

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:22

kijk eens op deze site: http://www.zoekdierenarts.be/
Daar kan je per regio zoeken achter dierenartsen in België en de icoontjes tonen of ze voor paarden zijn of niet. Ik denk dat veel dierenartsen die enkel paarden of grootvee doen zeker huisbezoeken doen.
Veel geluk in de zoektocht!
Ik zie er al een heleboel staan regio Aalst/zottegem.
Dus snel bellen, hengstje castreren en merrie scannen. En tot dan ze zeker apart houden.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:27

hier hadden we ook een hengstje van 1,5 bij zijn moeder lopen, echt niet dat hij ze moeder opzocht om te dekken.
andere merrie die erbij liep wel, maar naar ze moeder ging hij alleen om een slurpje melk.
andere merrie is ook niet drachtig geworden omdat zei waarschijnlijk niet vruchtbaar is