Welsh maat hoofdstel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Welsh maat hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:54

Hoi wij hebben sinds kort een Welsh erbij.
Nu zit zij echt op het randje van de a maatjes.
We hebben een hoofdstel maat pony geprobeerd, omdat ik dacht dat ze die wel mocht hebben.
Maar helaas is het te groot.
Vanmiddag dus maar maat shetlander proberen.
Nu vroeg ik met af zijn er meer die een grote maat a pony Welsh hebben waarvan de pony maat nog te groot zijn en zo ja, gebruik je dan nu een maat shetlander of een combinatie van die beiden?

JoyCiej007

Re: Welsh maat hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:34

Het is ook maar net hoe de merken vallen hé.... sommige hoofdstellen/halsters zijn gewoon heel ruim verstelbaar. Andere merken vallen gewoon wat groter of juist kleiner uit.

Mijn Welsh A merrie van ong. 1.18m. heeft de éne keer shet, de andere keer pony. Met hoofdstellen meestal wel shet, dan heb ik net wat meer verstelmogelijkheden. Bij de maat pony heb ik soms nog maar weinig gaatjes over om hem nog kleiner te maken.

Ik heb hier toch best wat halsters liggen die prima passen op mijn shetten, op mijn Welsh maar ook op een grotere pony van bijv. 1.30/1.40m. met smal hoofdje.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:48

Mijn Welsh pony is 1.22.
En pony halsters/hoofdstellen verzuipt ze gewoon in. Als ik een Shet-hoofdstel bijkoop moet ik wat gaatjes bij maken en dan zit het redelijk. Alleen de keelriem blijft te lang (die gaat tot de neusriem).
Voor een menhoofdstel ben ik toen gaan kijken voor mini-Shet, maar dan was het kopstuk weer veel te kort. Ze heeft wel een breed voorhoofd namelijk.

EDIT: ter illustratie. Dit is een Shet hoofdstel, je kan zien dat alles zo strak mogelijk zit en dan de keelriem mega is :P (sperriem ook trouwens)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5718_n.jpg

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:24

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:42

Misschien is het een idee om alleen bakstukken op maat te laten maken? Dat hebben wij in de tijd dat ik met een a merrie reed laten doen. Ik denk dat het een pony hoofdstelletje was met dus verkorte bakstukken. Laste perfect, heeft ruim 11 jaar geleefd, is toen helaas gejat met een hoop ander tuig. Vind dat hoofdstelletje nog steeds het ergste van allemaal dat weg is. Geen mooi passend hoofdstel meer kunnen vinden vanaf toen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:18

ik heb in hoofdstel en halsters maat shetlander bij mijn pony,s..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:51

Ik kan de ponymaat helemaal passend maken, behalve de neusriem.
Die is wat te los.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:54

ik heb geen volbloed welsh maar een kruising met welsh zij is 128cm.mooi klein hoofdje waar dus een pony hoofdstel om past op het kleinste moet het niet groot vallen,maar ik heb ook een shetlander hoofdstel(alleen is de frontriem hier te klein van,maar die paste een shet ook niet).met halsters heb ik het zelfde de meeste pony halsters passen net of zijn te groot heb nu een leren shet halster die prima past.dus het komt vaker voor

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:55

ik hier , maat shet in het hoofdstel ,( het gewone ) met een frontriem maat pony
en het tuig hoofdstel op maat moeten laten maken ( paste voor geen meter , geen 1 soort )
maar nu heb ik wel een heel mooi menhoofdstel helemaal naar eigen wens :D

de halsters ligt eraan hoe het valt , haar ''gewone'' halsters zijn prima maat pony
maar mijn leren halster , daar hebben we gaatjes bij moeten maken ( misschien extra
groot laten vallen omdat er niet niet veel vraag is naar kleine leren ponyhalsters :? )

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:58

ja hoor , onze welsh van 1.23 heeft ook maatjee shet....

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:59

Ik heb een welsh kruising van ± 1.27 en die past ook geen pony. Shet hoofdstel past prima, maar dan nog eerder op het kleinste gaatje dan het grootste. Heb dan wel weer een frontriem maat pony nodig. Gebruik overigens ook mentuig maat shet, daar heb ik later nog weer een ander hoofdstel voor moeten kopen omdat die te groot was. Die ik nu heb past ook niet ideaal, maar wel beter.
Nylon halster heb ik maat pony, maar lederen halster is weer maat shet .
"Vroeger" dacht ik; ik heb een pony, dus maat pony. Niet dus ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 02:14

Leren halster maat shet waar een gaatje bij geprikt is, tuig ook maat shet, hoofdstel ook. Mijn merrie heeft echt een heel kort koppie, maar neusriem maat shet gaat nog maar net dicht. Kinketting van het menhoofdstel daarentegen is weer veel te lang. Dus gewoon doorzoeken naar een merk dat een maatje shet of pony verkoopt dat voor jouw pony geschikt is. Zelfde met peesbeschermers etc

mandymarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:53

Hallo, Wij hadden een grote C Welsh , en die had in de maat mini shetlander.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:54

welsh A gehad, hoofdstel maat shetland, frontriem maat pony

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:30

Om het nog wat lastiger te maken blijkt nu dat pony een rijhoofdstel Shet nodig heeft (met mini Shet bakstukken). Maar menhoofdstel is Shet met pony-bakstukken+oogkleppen.

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:06

wij hebben combie, pony cob en full door elkaar:) frontriem full sperriem pony en deerest cob maar dan wel voor een dtje...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:17

Heb voor mijn verzorg Welsh van 1.15 (mijn eigen is pas 9 maanden; nog geen hoofdstelletjes voor hem) ook een hoofdstelletje gekocht, omdat van het tuigje (mini shetlander maat) het hoofdstelletje te klein van was in de breedte. Qua lengte was hij wel prima, maar de oogkleppen zaten daardoor veelste strak waardoor die gewoon niets meer zag, haha.

Hoofdstelletje maat shetlander gekocht maar die moest weer op zijn allerkleinst met veel gaatjes erbij, de neusriem kan ook eigenlijk niet strak genoeg.

Dus het is toch echt een kwestie van maten opnemen (van mondhoek tot mondhoek; omtrek van neusriem en breedte frontriem) en dan gewoon nameten of dat lekker gaat passen. Zal per merk toch echt veel verschil in zitten...

En maat pony is sowieso te groot denk ik; mijn pony van 1.53 heeft qua bakstukken zelfs maat pony (en frontriem full en neusriem cob, om het makkelijk te houden) Maar die zijn voor welshjes echt wel te groot dan....