[KG]Zweetvos, zilvervos, zilverappel vos of een gewone vos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

[KG]Zweetvos, zilvervos, zilverappel vos of een gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 04:11

Hai :wave:

Mijn pony is een New-Forest maar veel mensen denken dat ie een Haflinger is door zijn kleur. Als mensen dan vragen wat zijn kleur dan wel is, heb ik eigenlijk geen idee hoe ik het noemen moet.. :?

Hij is bruin/vos en word in de zomer nog iets donkerder dan dit, vier witte benen zoals je kan zien en een witte vlek onder zijn buik waar zijn navelstreng gezeten heeft, een brede doorlopende bles, en dus die (normaal) witte tot ivoren manen en staart. Moet er wel bij zeggen dat de staart aan de binnenzijde wit/grijs met zwart is. Wat je op deze foto niet zo goed kan zien zijn, zijn twee blauwe ogen.

Help, wat is zijn kleur :) Alvast bedankt _/-\o_

Ziehier, mijn een beetje te dikke New-Forest :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-01-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Diane_Basje

Re: Zweetvos, zilvervos, zilverappel vos of een gewoon een vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 04:30

Zilver toont niet op vos, dus dat lijkt me niet, dit lijkt me een zweetvos (vos + flaxen).
Flaxen zorgt voor de lichte manen en staart, precies zoals bij de haflingers.

Weet je welke kleur de ouders zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 07:41

Duidelijk een zweetvos :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:59

Zweetvos :j (met misschien sabino?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:50

Inderdaad, een zweetvos.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:58

Een New forest verkleed als haflinger. Wat bijzonder. Hij is leuk hoor ben er maar trots op.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:11

Hai dankjulliewel voor de snelle reacties :D
Diane_Basje, ik heb geen idee wie de ouders zijn, het enige dat ik weet is dat hij NF is :)
Eileen_ misschien wel! Moet ik dat laten testen of kan ik dat zo zien?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:36

Een vos met Flaxen. Ziet eruit als of hij ook een bles heeft en witte kin ... zou dan ook misschien sabino drager zijn, en sabino kan ook de manen en staart 'verkleuren' met wit.
Als hij ruin is zou ik geen geld uitgeven aan kleur testen ... vos is hij overduidelijk, flaxen kan niet getest worden, en de vraag is welke sabino hij heeft (SB1 ......)

Hoe weet je dat hij NF is?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:11

Peterina schreef:
Een vos met Flaxen. Ziet eruit als of hij ook een bles heeft en witte kin ... zou dan ook misschien sabino drager zijn, en sabino kan ook de manen en staart 'verkleuren' met wit.
Als hij ruin is zou ik geen geld uitgeven aan kleur testen ... vos is hij overduidelijk, flaxen kan niet getest worden, en de vraag is welke sabino hij heeft (SB1 ......)

Oke, bedankt :D Hoe kan ik erachter komen wat voor type Sabino hij heeft, en kan ik dat laten aanpassen in het paspoort?

Uh hoe ik dat weet is eigenlijk een lang verhaal. Vealosz hier op bokt was de tweede eigenaar zeg maar. Nadat Manny's fokker hem verkocht, kocht zij hem. Van daar uit werd hij weer verkocht, en vanuit dat adres kocht ik hem. Via bokt kwam ik met Vealosz in aanraking die mij vertelde dat de fokker een NF-fokker is en dat Manny dat dus ook is. Zijn paspoort is blank, geen ras, ouders, type, helemaal niks. Vind ik jammer, want ik wilde graag zijn vader weten. Fokker opgebelt maar die kon zich manny niet meer herinneren :? Ik ga maar uit van wat Vealosz mij vertelt heeft want die kent hem vanaf kleins af aan al..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:46

Wat voor type type hij is of zou kunnen zijn kan alleen via uitgebreidt testen vastgelegt worden en alleen het SB1 test is beschikbaar. Dus totaal nutteloze oefening ... zeker voor een ruin en dan eentje zonder papieren.

Als er vos in zijn paspoort staat dan hoeft er niets aangepast te worden ... ook weer een kost besparing. Flaxen wordt niet gezien als een 'kleur' maar is een Veranderaar/Modifier van een kleur (veranderd het fenotype van het paard ... hoe het eruit ziet) en zal dus niet als zodoende genoteert worden in een paspoort. Zelfs bij de Haflingers staat Vos als kleur vermeld.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:08

DAMWolf schreef:
Peterina schreef:

Oke, bedankt :D Hoe kan ik erachter komen wat voor type Sabino hij heeft, en kan ik dat laten aanpassen in het paspoort?

Uh hoe ik dat weet is eigenlijk een lang verhaal. Vealosz hier op bokt was de tweede eigenaar zeg maar. Nadat Manny's fokker hem verkocht, kocht zij hem. Van daar uit werd hij weer verkocht, en vanuit dat adres kocht ik hem. Via bokt kwam ik met Vealosz in aanraking die mij vertelde dat de fokker een NF-fokker is en dat Manny dat dus ook is. Zijn paspoort is blank, geen ras, ouders, type, helemaal niks. Vind ik jammer, want ik wilde graag zijn vader weten. Fokker opgebelt maar die kon zich manny niet meer herinneren :? Ik ga maar uit van wat Vealosz mij vertelt heeft want die kent hem vanaf kleins af aan al..

Dat komt omdat hij daar ook geen Manny heette. Hij had hem toen genoemd naar zijn toenmalige pony die sprekend op Manta leek. Maar goed, dat is ook alweer jaaaaaren terug! Dus kan me wel erin vinden dat hij hem niet meer kan herrineren. Fokker in kwestie was toen ook al de jongste niet meer;)!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:02

Vealosz schreef:
Dat komt omdat hij daar ook geen Manny heette. Hij had hem toen genoemd naar zijn toenmalige pony die sprekend op Manta leek. Maar goed, dat is ook alweer jaaaaaren terug! Dus kan me wel erin vinden dat hij hem niet meer kan herrineren. Fokker in kwestie was toen ook al de jongste niet meer;)!

Klopt, wist ik, had je me vertelt :) Daarom heb ik ook de meneer gevraagt naar Manta en niet naar Manny ;) Alsnog bedankt voor je reactie :)

Evianne97

Re: [KG]Zweetvos, zilvervos, zilverappel vos of een gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:24

zweetvos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [KG]Zweetvos, zilvervos, zilverappel vos of een gewone vos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 03:33

Dit lijkt me gewoon een zweetvos en geen zilverappelbruine.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:12

Peterina schreef:
Als er vos in zijn paspoort staat dan hoeft er niets aangepast te worden ... ook weer een kost besparing. Flaxen wordt niet gezien als een 'kleur' maar is een Veranderaar/Modifier van een kleur (veranderd het fenotype van het paard ... hoe het eruit ziet) en zal dus niet als zodoende genoteert worden in een paspoort. Zelfs bij de Haflingers staat Vos als kleur vermeld.

Weet jij of dat voor alle stamboeken/paspoorten geldt? In het paspoort van mijn paard staat "vos" en het is ook een vos... met sooty. In worldfengur, de internationale database, is wel opgenomen dat 't een sooty is, volgens mij staat hij daar als "roodvos met grijze staart en manen" of iets in die geest. Dus nu weet ik eigenlijk niet of het paspoort wel in orde is zo?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:28

Sooty wordt niet erkend als een 'kleur' dus zal niet vermeldt worden in een paspoort.

Als een paard een aparte 'fenotype' (hoe een paard eruit ziet) heeft dan kan de schetser van een bepaalde stamboek wel dat apartheid noteren ... en dan wordt dat wel vermeldt in de paspoort.

Maar aangezien er weinig afgevaardigen, jury-leden, schetsers, controlleurs zijn die iets afweten van kleuren genetica (helaas) zal een 'roodvos met grijze staat en manen' gezien worden als een vos en dat moet dan in het paspoort staan.

Persoonlijk vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de eigenaar-fokker om te zorgen dat een zo juist mogelijk beschrijving van de kleur vermeld wordt en dat de schetser dat overneemt. Voorbeeld is bijvoorbeeld de kleur Champagne: bij AQHA staat dat niet als kleur vermeld maar er staat een opmerking bij: 'carries Champagne gene'.
Zelf heb ik 2x het paspoort van mijn BWP cremello merrie moeten terug moeten sturen omdat de kleur vermelding verkeert was en dat terwijl ik de schetser ALLE informatie had gegeven over de kleur (enz enz). Hij had de kleur als 'cremello' genoteert maar had een opmerking geplaatst van 'schimmel-achtig' ... eerste keer was de kleurvermelding in de paspoort = vos-schimmel, tweede keer = wit! Toen ik nogeens reklameerde kreeg ik te horen dat 'cremello' niet in de databank stond dus hadden ze maar iets vergelijkbaars genomen. -:(- Mijn antwoord = pas de programma aan en vermeld de juiste kleur! Het heeft 11 maanden geduurt ... maar er staat nu wel cremello als kleur vermeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:36

Gelukkig heb je nu je cremello dan :)

Aalstreep staat wel in mijn ruin zijn paspoort vermeld. Nou ja ik laat het maar zo, net als dat hij in zijn paspoort ook nog steeds hengst is :P