Voorwaarden jaarling met goede dressuur aanleg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duynstee

Voorwaarden jaarling met goede dressuur aanleg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 23:21

Geachte bezoeker,

Aangezien wij over een tijdje een paard in de wei zouden willen hebben zou ik mij graag willen laten informeren hoe ik een jaarling kan beoordelen of zij /hij veel aanleg heeft om tot een uitmuntende dressuurpaard uit te groeien.
Zou het anders zeer fijn vinden om lectuur aangaande dit onderwerp onder ogen te krijgen.
Ten tijde van de aanschaf zullen wij ons uiteraard laten vergezellen door een kenner maar alsnog wil ik enigszins de materie begrijpen.

Nu begrijp ik dat duurkoop niet per definitie leid tot goedkoop maar wat zijn wij kwijt aan een goede jaarling met een indrukwekkende stamboom.

In afwachting op uw antwoord

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:16

een uitmuntend dressuurpaard , is van vele faktoren afhankelijk... vooral de ruiter die er stapt en hoe t paard zich laat bewerken.

maar ik zou kijken naar een paards wat taktmatig goed beweegt, souplesse heeft en een sterkachterbeen, correct bewegend voorbeen. bij voorkeur niet een zeergroot bewegend paard, tenzij deze een snel achterbeen heeft..maar de te groot bewegende paarden met traag achterbeen....laten zich zelden goed sluiten...

rongtenologisch goed, met correct gestelde benen zou voor mij een pre zijn.

wat betaal je ervoor?

de mooie talentvolle jaarlingen met dito beweging\aanleg zijn denk ik niet te koop, die staan in opfok, en mochten ze wel te koop zijn betaal je daarwel een prijs voor...vaak zijn ze van mensen die ze niet kwijt willen is mijn ervaring..

aangezien er de afgelopen jaren minder is gefokt, worden de echt goede talentvolle paarden duur....en de mensen die zulke paarden hebben gefokt of gekocht, weten dat en zullen ze liever houden of alleen verkopen bij echt goede prijs en dan begin je in iig bij 8-10 000 euro...tot wat de gek er voor geeft...

maar waarom een uitmuntend dressuur paard ( wat is voor jou uitmuntend dressuur paard at GP kan lopen?)
kopen, omdat je graag een paard in de wei wilt.....als je jaarling koopt, moet je er iig 2 kopen of in weides zetten met leeftijdsgenoten...du vor je eigen wei schiet je met 1 jaarling iig niets op.

gezien je bericht, vraag ik me af hoeveel kennis je hebt, en ook al krijg je lectuur onder ogen om zon paard te spotten, ( vraag me af of dat er is, want zoveel mensen, zoveel meningen) is het de vraag of jezelf de lectuur op waarde kan inschatten en zelf het talent hebt om zon paard daadwerkelijk te herkennen...

ik denk dat dat maar voor weinig mensen is weg gelegd...al helemaal voor een dressuurpaard...

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:19

Een heel mooi antwoord, Sigrid!

Lannooke

Re: Voorwaarden jaarling met goede dressuur aanleg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:50

Ik kan me best aansluiten bij bovenstaande Sigrid. Als je toch besluit om tot een koop over te gaan best leeftijdsgenootjes mee in de wei zetten, of toch tenminste andere paarden, 1 paardje alleen is droef.

Verder : Mooie soepele bewegingen, een zekere uitstraling is ook altijd fijn meegenomen voor een dressuurpaard waar je hogerop mee wilt geraken, en vaak kun je uit de stamboom ook al een en ander te weten komen. Hoe beweegt de moeder, de vader? Is er rekening gehouden met het aanvullen van de tekorten van de merrie bij de keuze van de hengst?

Zeker klinisch en roontologisch laten keuren. En verder kun je best iemand met veel verstand van paarden meenemen :-)