bloedlijnen lusitano's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

bloedlijnen lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:50

ik ben mij zelf eigenlijk aan het proberen te verdiepen in bloedlijnen van de lusitano
nou ben ik er al achter dat er 4 belangrijke lijnen zijn en nog enkele andere lijnen die ook belangrijk zijn
http://lusitano.nu/?page_id=30

maar wie kan mij hier meer uitleg over geven,en hoe weet ik uit welke lijnen mijn merrie komt.
alle info wat betrekking heeft met bloedlijnen/fokken mag vermeld worden
alvast bedankt

Anoniem

Re: bloedlijnen lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:18

Op de portugese site van het stamboek kun je je paard opzoeken en dan krijg je te zien hoeveel procent ze van iedere lijn heeft.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:24

Als je mij de naam van de vader en moeder geeft van je paard en de naam zelf wil ik het wel voor je uitzoeken hoor! Heb door het fokken van mijn veulen redelijk veel inzicht gekregen in de bloedlijnen van de lusitano.
Er zijn ook een aantal nieuwe lijnen die goede bewegers geven namelijk Xaquiro (oa. Rubi) en Hostil (oa. Bariloche). Dan heb je nog hengsten die groter fokken, voor stierenvechten, WE enz enz

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:39

vader quiosque
moeder beretta
en onze merrie geisha

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:54

Het gekke is dat ze hier niet tussen staat..
http://far.alterreal.pt/STUD/Grid1a.asp?nome=geisha
Beretta is makkelijk, daar is er namelijk maar 1 van in het stamboek:
http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=229616 Dus voornamelijk uit de Veiga lijn.
Volle zus Fatima, dus bloedlijnen hetzelfde als die van jou:
http://far.alterreal.pt/STUD/Desc.asp?Recno=248703
Quiosque: stamt af van maravilha (grondlegger veiga) en agareno (manuel veiga)
http://far.alterreal.pt/STUD/AscDesc.asp?Recno=75208

Wat ik gedaan heb is de stamboom afgaan en namen googlen om gegevens te vinden en foto's, veel werk maar ben veel te weten gekomen over de afstamming van mijn merrie. Descendencia = nakomelingen, Ascendencia = voorouders

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:54

Oh en ze staat er niet tussen omdat ze of niet aangegeven is als veulen of omdat ze er nog mee bezig zijn, dit zou ik even navragen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:46

Eefiepeefie schreef:
Oh en ze staat er niet tussen omdat ze of niet aangegeven is als veulen of omdat ze er nog mee bezig zijn, dit zou ik even navragen!

We zijn er nog mee bezig is van alles fout gegaan.maar nu is alles geregeld dus binne kort zal ze er wel bij staan

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:48

Maar waar zie je dan nu dat het vooral veiga is?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:32

Er staan percentages van voorouders:
Agareno – Veiga, hengst geboren in 1931, uit Lidador (Veiga) en Bagocha (Veiga) AFKORTING MV
· Destinado – Dominiquez Hermanos, hengst geboren in 1930, uit Alegre II (DH) en Destinada (DH) AFKORTING DH, is Coudelaria Nacional
· Hucharia – Coudelaria Nacional, merrie geboren in 1943, uit Cartujano (APT) en Vizcaina (MRB) AFKORTING CN
· Marialva II – Antonio Fontes Pereira de Melo, hengst geboren in 1930, uit Marialva (APM) en Campina (APM) AFKORTING APM
· Primoroso – Dominiquez Hermanos, hengst geboren in 1927, uit Presumido (DH) en Primorosa II (DH) AFKORTING DH, Coudelaria Nacional
· Regedor – Alter Real, hengst geboren in 1923, uit Gaivoto (AR) en Gavina (AR) AFKORTING AR

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:37

wat houd dit in : Consanguinidade

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:44

bloedverwantschap

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:54

Eefiepeefie schreef:
bloedverwantschap

dus inteelt percentage,toch.alleen snap ik dan niet dat er 2 percentagfes vermeld worden

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:04

bloedverwantschap is niet hetzelfde als inteelt. pre is hoeveel ze afstammen van de PRE denk ik en EM zou ik niet weten..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:14

Hé interessant! Ik wist niet dat er in Quiosque Maravilha zat. Mijn merrie is 2x Maravilha x Milho Rei aan moeders kant, Vaders kant is Bailador.
Dus dat is wellicht inteelt aan moeders kant? Ik mag dan zeker Quiosque niet gebruiken voor m'n merrie, wellicht een overdaad aan Maravilha bloed...?
De moeder is Judaica CDL (PT). CDL is dat coudeleria? Wat wil dit zeggen?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:06

Ik denk dat CDL coudelaria nacional is ja, dat weet ik niet heel zeker. Sorry dat ik pas zo laat reageer zie het nu pas. Ik zou dan idd zeker niet met Maravilha gaan dekken, been zelf geen voorstander van inteelt zeker niet als het meerdere keren voor komt. Heeft mijn merrie als je wat verder kijkt in de stamboom ook, vandaar dat wij voor nieuw bloed hebben gekozen. Mocht je op zoek zijn naar een hengst, wil ik je best helpen voor zover ik dat kan!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:44

Cambiar schreef:
Hé interessant! Ik wist niet dat er in Quiosque Maravilha zat. Mijn merrie is 2x Maravilha x Milho Rei aan moeders kant, Vaders kant is Bailador.
Dus dat is wellicht inteelt aan moeders kant? Ik mag dan zeker Quiosque niet gebruiken voor m'n merrie, wellicht een overdaad aan Maravilha bloed...?

Maar dat zijn toch gewoon de hoofdlijnen en heeft dan toch niets met inteelt te maken? Dit zijn toch de voorvaderen waarop het gehele stamboek gebaseerd is? De Maravilha die de opa van Quiosque is, is niet de Maravilha II, hè?! (grondlegger van de Veigalijn) Daar zit ook weer verschil in, sommige namen komen meerdere keren voor.

Ik wil zelf in de lijn van Agareno MV blijven met daarbij Andrade, verder niets. Juist om de bloedlijn puur te houden. Wat lijnenteelt betreft wil ik geen dezelfde voorouders in de laatste 3 of 4 generaties.

De letter achter de naam zijn in initiale van de fokker. Mijn paard heet Capricho PFC. (Pedro Ferraz da Costa)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:46

Jessix schreef:
Cambiar schreef:

Maar dat zijn toch gewoon de hoofdlijnen en heeft dan toch niets met inteelt te maken? Dit zijn toch de voorvaderen waarop het gehele stamboek gebaseerd is? De Maravilha die de opa van Quiosque is, is niet de Maravilha II, hè?! (grondlegger van de Veigalijn) Daar zit ook weer verschil in, sommige namen komen meerdere keren voor.

Ik wil zelf in de lijn van Agareno MV blijven met daarbij Andrade, verder niets. Juist om de bloedlijn puur te houden. Wat lijnenteelt betreft wil ik geen dezelfde voorouders in de laatste 3 of 4 generaties.

De letter achter de naam zijn in initiale van de fokker. Mijn paard heet Capricho PFC. (Pedro Ferraz da Costa)

Ik begrijp je eerste zin niet, wat bedoel je met hoofdlijnen en niets met inteelt te maken?. Als die twee keren voorkomt aan moederskant, is dat dan toch wel inteelt? Zelfs Milho rei komt er twee keren in voor. Ik vroeg me echt af of dit nadelig is voor m'n paardje en of dit inteelt is.

Vader van mijn merrie: Bombita (Bailador - Que Ba -Jaquetao)

Moeder van mijn merrie is: Judaica (cdl)

Vader van de moeder:Desmerreis:

Maravilha (door Boca Negra)

Rema (CDL) (door Milho Rei)

Moeder van de moeder:Esmola

Maravilha (door Boca Negra)

Temida (CDL) (door Milho Rei)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:15

We hebben het over verschillende Maravilha's. Jij hebt het over een hengst met als vader Boca Negra, terwijl ik het over dé Maravilha II heb, de grondleger van de Veigalijn. Paard uit 1930. Die zul je als het goed is heel vaak tegenkomen in de Veigalijnen, want daar is die lijn nou eenmaal mee opgebouwd. Maravilha II en Agareno.

Dat is geen inteelt, dat is het begin van een lijn. Zo kun je het Engels Volbloed terug herleiden op slechts vier hengsten. Zij waren de grondleggers voor het stamboek.

Lijnenteelt wordt gedaan om iets heel goeds te bevestigen. Nilo MV was een heel goed springpaard. Als hij meerdere keren in een lijn voorkomt is dat om een paard te creëren met springvermogen. In de bloedlijn van mijn paard komt hij 2x voor, verder komt er meerdere malen Firme in voor, dat is de door Manuel Veiga gebruikte hengst om Andrade/Veiga combi's te maken.

Het nadeel van lijnenteelt is dat je ook de slechte punten kan bevestigen. Dus eigenlijk is het alleen "wensbaar" als je weet wat de hengst en merrie vererven.

Ik denk dat je weinig Lusitano's vind waar niet eens een keer dezelfde voorvader of moeder in de stamboom voorbij komt. Of jij dat bewust moet willen, dat is geheel afhankelijk van de kwaliteiten van je merrie en de lijnen die er achter zitten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:38

Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-01-13 00:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:00

Nee sorry Chambiar, maar je hebt het echt mis. :)
De Maravilha die jij aanhaalt is niet dé Maravilha II, die de grondlegger is van de Veiga lijn. Kijk ook maar eens naar de post van Eefiepeefie. :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:03

Jessix schreef:
De Maravilha die jij aanhaalt is niet dé Maravilha II, die de grondlegger is van de Veiga lijn. Kijk ook maar eens naar de post van Eefiepeefie. :)

Ik denk dat je bovenstaande post nog eens goed moet lezen. Er klopt iets niet in de pedigree die Eefiepeefie toegevoegd heeft van Quiosque, vandaar de verwarring. Maravilha II is geen grondlegger, Marialva II wel: http://www.allbreedpedigree.com/marialva+ii2
In Quiosque zit geen maravilha en ook geen Maravilha II, maar wel Marialva II
http://www.allbreedpedigree.com/quiosque

Dus...Quiosque zou wel mogen voor m'n merrie, maar helaas, 1500 euro per KI

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:10

Cambiar schreef:
Jessix schreef:

Ik denk dat je bovenstaande post nog eens goed moet lezen. Er klopt iets niet in de pedigree die Eefiepeefie toegevoegd heeft van Quiosque, vandaar de verwarring. Maravilha II is geen grondlegger, Marialva II wel: http://www.allbreedpedigree.com/marialva+ii2
In Quiosque zit geen maravilha en ook geen Maravilha II, maar wel Marialva II
http://www.allbreedpedigree.com/quiosque

Dus...Quiosque zou wel mogen voor m'n merrie, maar helaas, 1500 euro per KI

De website die Eefiepeefie laat zien is de database van het APSL :) Je hebt gelijk dat ik de naam niet goed heb geschreven. Ik bedoel echter het paard uit 1930.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:18

Maravilha (door Boca Negra) is dus geen grondlegger, wel een belangrijke, veel gebruikte henst. O.a. in die stoeterij met allemaal zwarte paarden. Ik weet de naam ff niet meer ;) Zo is ook Opus 72 een heel belangrijke hengst en Xaquiro, maar dat maakt ze nog geen grondlegger van een hoofdbloedlijn.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:25

Jessix schreef:
Maravilha (door Boca Negra) is dus geen grondlegger, wel een belangrijke, veel gebruikte henst. O.a. in die stoeterij met allemaal zwarte paarden. Ik weet de naam ff niet meer ;) Zo is ook Opus 72 een heel belangrijke hengst en Xaquiro, maar dat maakt ze nog geen grondlegger van een hoofdbloedlijn.

Inderdaad, misverstand ;) , ik lees hier over de grondleggers, Maravilha staat meer naar onder, bij de bekende Veiga hengsten, maar niet bij de grondleggers van de veiga lijn: http://lusitano.nu/?page_id=30
Was Ortigao costa die enkele Maravilha afstammelingen heeft:http://www.coudelariaortigaocosta.com/
Ik zag Q wel zitten en zou prima passen bij m'n merrie, helaas die zit ver...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:37

Nou we zijn er uit! Ook mijn schuld hoor, die namen...!! ;)
Ik was er ook wel een beetje huiverig voor hoor, inteelt. Maar ik heb de laatste jaren veel met fokkers gesproken hierover, ook de grote in Portugal en ben het wel wat beter gaan begrijpen. Maar ik wil wel in de eerste drie generaties geen verwantschap hebben, dat vind ik niets..

Zelf zou ik graag mijn hengst met de merrie Cubana zien van Romina Steiner zien. Ik denk dat ze elkaar super aanvullen, maar er zijn een aantal bloedverwanten in beide stambomen.. Ik dacht eerst alleen Firme, maar zag onlangs ook dezelfde merrielijn terug. Dan wordt het toch meer gokken.. Dus daar moeten we t.z.t. nog maar eens goed naar kijken en over nadenken.

Als je vragen hebt over de fokkerij is Romina trouwens een fijn mens om mee te praten. Weet veel en kan je veel vertellen.