[KG] Roan, schimmel of toch iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

[KG] Roan, schimmel of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 10:35

Ik weet dat het een veel gestelde vraag is en dat vooral roan en schimmel nog steeds enorm verward worden. Ik weet ook dat roan geen schimmel is maar dat een paard wel roan en schimmel kan zijn.

Ik heb vorige week mijn nieuwe paardje opgehaald, een 20 maanden oude merrie. Friesx? Vader is een Fries die niet in het stamboek is ingeschreven naar mijn weten. Moeder is een "gewone" E-pony, grijs en is volgens de persoon waarvan ik mijn paard gekocht heb niet meer verder gaan schimmelen, maar echt grijs gebleven.
Mijn verwarring komt omdat ze nog zo ontzettend zwart is. Ze heeft hier en daar wel witte haartjes, maar echt schimmelen kan ik het (nog) niet noemen. Ze is ook om haar mond en ogen lichter geworden, daar is ze nu een soort "donkergrijs/beige". In haar staart, aan de onderkant bij de aanzet, heeft ze ook een streng "donkergrijs/beige" haar.

Dit zijn moeder en dochter een paar dagen na de geboorte.
Afbeelding

Met 20 maanden.
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto lijken haar flanken en heupen enorm grijs, maar dat komt door de lichtval, ze heeft daar wel meer witte haren dan over de rest van haar lichaam, maar ze is nog steeds zo goed als zwart.

Amalarab

Re: [KG] Roan, schimmel of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:42

ziet er uit als een schimmel, moet je mss iets langer wachten tot het zo ver is!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:24

Hoe oud is de moeder? want die lijkt me geen roan zo op het eerste gezicht.. kan natuurlijk zijn dat ze nog verder moet doorkleuren en daarnaast worden niet alle schimmel helemaal spierwit.
Jouw twenter lijkt me eerder stekelharig.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:15

Veulen wordt schimmel ... is ook duidelijk te zien in eerst foto dat het schimmel wordt. Het 'uit-kleuren' kan jaren duren! Ik ken zelfs een 15-jarige die nu pas is gaan verschimmelen.

Merrie is waarschijnlijk ook zo'n type schimmel die laat gaat vergrijzen of zg verschimmelen. Veelal in het engels wordt deze 'tint' grijs 'Steel grey' genoemd ... het grijs is egaal en blijft vrij donker gekleurd over de hele lichaam, ook veelal met zeer donker manen en staart (meestal zwart gekleur). Deze tint verkleurd heel langzaam en blijft vaak grijs, zei het lichtere tint, ipv wit te worden met idem een donkere tint behouden in de manen en staart. Opmerkelijk is wel dat 'Steel Grey' in de meeste gevallen zwart-basis zijn (zwart of donker bruin) bij geboorte, nooit vos-basis (die veel sneller uitschimmelen).

Je hebt schimmels die al met 1 jaar veel wit tonen en je hebt er die pas op 'latere' leeftijd als schimmels uitzien ... NIET alle schimmels worden helemaal wit, sommige blijven met wat donkere grijs of kleur schijn zitten en hebben soms ook nog wat 'kleur' in de manen en staart (als is het maar een tiental haartjes).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:17

absoluut schimmel, allebei

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:18

beide schimmel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:27

Dank voor het uitgebreide inzicht Peterina, ik dacht zelf ook wel dat ze schimmel zou zijn, maar omdat de witte haren zo apart verspreid zitten, raakte ik in de war.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:30

Molfre schreef:
maar omdat de witte haren zo apart verspreid zitten, raakte ik in de war

Dat is wel eens verwarrend idd... Vooral als ze niet ook bijv. een echt brilletje hebben bij geboorte...
Maar dit lijkt mij ook een echte schimmel! De vraag is alleen hoe en wanneer die "wit" word :7

In deze link staat ook zo'n soort "verwarrend" dier... Alleen zie je het daar wel wat beter vind ik persoonlijk...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3GGZEUOM.jpg

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:55

ik zie het aan de witte haren in het gezicht van de twenter en het brilletje bij het veulentje!